ژاییر بولسونارو که در موضوع شیوه مبارزه با شیوع ویروس کرونا با وزیر بهداشت خود اختلاف اساسی داشت، سرانجام این چهره محبوب مردم برزیل را از کابینه کنار گذاشت.

ژاییر بولسونارو و وزیر بهداشت برزیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، رئیس جمهوری برزیل از همان ابتدای دنیاگیری ویروس کرونا چندان موضوع را جدی نگرفته بود و بسان همتای آمریکایی خود دانلد ترامپ می‌کوشید بحران کرونا را بی‌اهمیت جلوه دهد. او معتقد است اقتصاد ضعیف برزیل با در خانه مردم بیشتر آسیب می‌بیند و در واقع رشد اقتصادی مهم‌تر از جان شهروندان است.

از سوی دیگر، لوییز مندتا که در دوران بحران کرونا به چهره‌ای محبوب بین مردم برزیل تبدیل شده، مدافع شیوه دوری‌گزینی یا فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه است و دیدگاه‌هایش درباره شیوه مبارزه با کووید-۱۹ درست نقطه مقابل رئیس دولت قرار دارد. اختلاف این دو عضو کابینه برزیل در چند هفته اخیر بر سر شیوه جلوگیری از شیوع کرونا سرانجام به پایان رسید و بولسونارو با برکنار کردن وزیر بهداشت به این جنگ پایان داد.

مندتا روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به دریافت خبر برکنار شدن از وزارت بهداشت از سوی رئیس جمهوری نوشت: می‌خواهم تشکر کنم از فرصتی که به من داده شد تا در خدمت نظام بهداشت باشم و برنامه خود را برای مبارزه با ویروس فراگیر کرونا پیش ببرم. این چالشی بزرگ است که نظام بهداشت و درمان آن باید با آم روبه‌رو شود. حدود ۷۶ درصد مردم برزیل با دیدگاه‌های وزیر بهداشت اخراجی در مبارزه با کرونا موافقند که دو برابر موافقان بولسونارو است.

کارشناسان با مدل‌سازی مبارزه با کرونا در برزیل بر اساس شیوه رئیس جمهوری به این نتیجه رسیده‌اند که ۱.۱ میلیون نفر در این کشور قربانی کووید-۱۹ می‌شوند. این آمار در شرایطی به ۴۴۲۰۰ کشته کاهش می‌یابد که قرنطینه سفت و سخت اعمال شود؛ اقدامی که بولسونارو با آن مخالف است و از شهروندان خواسته به سر کارهای خود بازگردند. تقریبا مقام‌های رسمی هر ۲۷ ایالت برزیل با دیدگاه‌های رئیس جمهوری مخالفند و آن را به زیان ۲۰۹ میلیون جمعیت این کشور می‌دانند.

هر چند بولسونارو کنار گذاشتن مندتا را از کابینه به یک طلاق توافقی تشبیه کرده بود اما انتظار می‌رود برکناری وزیر بهداشت به ناآرامی‌های اجتماعی دامن بزند. بسیاری از منتقدان و کارشناسان با تصمیم رئیس جمهوری مخالفت کرده‌اند و البته معتقدند این آخرین میخ بر تابوت بولسونارو است که اقتصاد را مهم‌تر از جان مردم می‌داند. شاید برکناری مندتا باعث شود او خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها سقوط کند.

کد خبر 501889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha