مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

گروه شهری : این بار یک پیشنهاد جدید؛ مونوریل بزرگراه چمران؛ البته هنوز برای شهر پرونده مونوریل صادقیه بسته نشده اما گویی برخی از اعضای شورای شهر تهران دیگر روی ساخت مونوریل در صادقیه اصرار نداشته و طرح جدیدی به ذهنشان رسیده و آن‌هم گذشتن مونوریل از روی بزرگراه چمران است.

 به عبارت دیگر هنوز برخی از اعضای شورای شهر مصر هستند که پرونده مونوریل باز بماند و البته چون ضعف‌های طرح صادقیه بر همه مشهود است، تنها گزینه تغییر کرده و از میدان صادقیه به پارک‌وی تا میدان توحید پاس داده شده است.

این علاقه‌مندی را هم خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر به‌صراحت در گفت‌وگو با همشهری عصر بیان کرده است. این عضو شورا با این استناد که دیگر با مونوریل صادقیه موافق نیست، از زمزمه‌های پیشنهاد جدید صحبت کرد که به گفته وی از پارک‌وی آغاز شده و به میدان توحید منتهی می‌شود.

این پیشنهاد گویا با استقبال سایر اعضای شورای شهر مانند مهدی چمران هم مواجه شده، چراکه رئیس شورای شهر هم در گفت‌وگوی مشابهی با همشهری، عنوان کرد که چندان مخالف این طرح نبوده و به خاطر فضای گسترده این بزرگراه و مناظر بصری حاشیه آن، با ساخت مونوریل این بار بر فراز بزرگراه چمران، مخالفتی ندارد.

  • چرا صورت مسئله پاک شده؛ اصلا مونوریل می‌خواهیم؟

گرچه باید خوشحال بود که سرانجام مدافعان مونوریل به ناکارآمدی آن در مسیر صادقیه پی‌بردند اما بار دیگر کارشناسان ترافیک شهر معترض شدند که شورای شهر تهران گویی به‌نظرات کارشناسی توجهی ندارند و آنچه برایشان در درجه اول اهمیت قرار دارد تنها ساخت مونوریل است.

برخی از کارشناسان ترافیک از اعضای شورای شهر انتقاد کردند که چرا صورت مسئله را پاک کرده و تنها سؤالی که مطرح می‌کنند کجا ساختن مونوریل است؟ شهیدی کارشناس ارشد ترافیک شهری از اعضای شورای شهر تهران این سؤال را پرسیده که چرا فراموش کرده‌اند باید این سؤال را بپرسند آیا ساخت مونوریل توجیه دارد؟ به گفته وی اگر جواب این سؤال مثبت بود باید به سراغ این پرسش رفت که کجا مونوریل بسازیم ؟  البته این طور که از اظهارات اخیر این دو عضو شورای شهر برمی‌آید صورت مسئله اول را یا فراموش کردند یا اصلا طرح آن دیگر مهم نیست.

 این در حالی است که به گفته شهیدی، مخالفت‌های موجود با ساخت مونوریل به این مبحث برمی‌گردد که مونوریل در تمام کشورها منسوخ شده است و هیچ توجیهی برای وارد کردن آن به ایران وجود ندارد؛ حال می‌خواهد این مسیر صادقیه باشد یا بزرگراه چمران؛« گویی مسئولان شورای شهر مجبورند با ساز مونوریل، ساز بزنند و وقتی حرف از اجبار باشد و گزینه صادقیه هم آن‌قدر نخ‌نما شده باشد که دیگر هیچ فرد عاقلی حاضر به دفاع از آن نباشد، چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه به هر ریسمان دیگری چنگ زد.»

به گفته شهیدی تاکنون هیچ پاسخی از سوی اعضای شورای شهر به این پرسش داده نشده که چرا و با چه استنادی، مصر هستند طرحی را اجرا کنند که جز ژاپن و چند کشور جزیره‌ای دیگر خبری از ساخت‌وساز آن در سایر شهرها دیده نمی‌شود.

البته یکی از اعضای شورای شهر هم در گفت‌وگو با همشهری تاکید داشت که مونوریل چمران به‌صورت غیررسمی در شورای شهر مورد بحث قرار گرفته است و البته اعضای شورای شهر هم می‌دانند که هیچ نوع مطالعات کارشناسی برای دفاع از آن وجود ندارد. به گفته وی برخی از اعضای شورای شهر مایل هستند پرونده مونوریل برای همیشه بسته شود اما فشارهایی که از سوی برخی از جریان‌ها وارد می‌شود، اعضای شورای شهر را مجبور کرده تا به هر طریق ممکن به این ماجرا پایان دهند و به همین دلیل چاره‌ای نمی‌‌ماند جز اینکه هر مسیری را برای رها شدن از غول مونوریل پیش رویشان قرار دهند.

  • چاره‌ای جز انتخاب گزینه نیست؟

البته هنوز شهروندان تهرانی، هشدار یکی از مسئولان وزارت کشور را فراموش نکرده‌اند؛ زمانی که به‌صراحت عنوان کردند که ارزشی برای مطالعات کارشناسی در شهر تهران قائل نبوده و شورای شهر موظف است به جای بررسی طرح‌های مطالعاتی، دستورات معاون عمرانی وزارت کشور را که از بالا صادر شده، اجرایی کند.

به هر حال دبیر شورای‌عالی ترافیک وزارت کشور پیغام رساند که ساخت 66 کیلومتر مونوریل در تهران اتمام حجتی از سوی وزارت کشور است، چرا که نظر هاشمی، معاون وزیر کشور بوده و شورای شهر باید آن را در طرح جامع ترافیک بگنجاند.

شاید وقتی اعضای شورای شهر خود را مواجه با این حقیقت می‌بینند که باید «دستور» جایگزین «نظر کارشناسی» شود، چاره‌ای بیشتر از انتخاب گزینه‌ها پیش روی خودشان نمی‌بینند.

حتی نماینده وزارت کشور لزومی ندیده که حداقل پیشنهاد دهد شورای شهر ساخت 66 کیلومتر مونوریل در تهران را هم بررسی کند و هشدار داده که درصورت فقدان مونوریل در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران، این پیشنهاد توسط آنها گنجانده خواهد شد.

البته خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرد حرف آخر را در مورد مونوریل، مطالعات می‌زند؛«اینکه ما بگوییم مونوریل می‌خواهیم و باید آن‌را اجرا کنیم و به هیچ چیز دیگر هم کار نداشته باشیم، اصلا زیبنده ما نیست و طرح جامع به‌خوبی تکلیف همه را با مونوریل مشخص می‌کند.»

به هر حال طرح مطالعاتی حمل‌ونقل هنوز در حال بررسی در شورای شهر است و نکته مهم‌تر اینکه در این طرح خبری از مونوریل بزرگراه چمران نیست؛ چنانکه به گفته  افندی‌زاده، رئیس‌مرکز مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک برای مونوریل فعلا این طرح دو پیشنهاد دارد؛« یکی از این خطوط از میدان صنعت تا نوبنیاد است چراکه در این مسیر می‌توان به‌دلیل حجم کمتر جابه‌جایی مسافر از مترو استفاده نکرد. از سوی دیگر مسافت کوتاه و دید بصری این مسیر به‌ویژه در مسیر رد شدن از روی بزرگراه چمران هم می‌تواند جاذبه گردشگری مطلوبی را ایجاد کند. در دو مسیر دیگر هم که به‌عنوان خطوط تکمیلی پیشنهاد شده هنوز مطالعات به پایان نرسیده است.

 به هر حال باید منتظر بود و دید ماجرای جدید مونوریل چمران تا رسیدن به مقصد، چگونه طی مسیر می‌کند و باز هم اعضای شورای شهر گزینه جدید را با تعصب پیگیری می‌کنند یا نه!

کد خبر 50212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز