مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه شهری: رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که در کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل شرکت کرده بود، گفت

که تاکید کمیسیون عمران هم بر آن است که در درجه اول توجه مان بر حمل‌ونقل انبوه بر مسافر باشد؛ یعنی با وجود منابع محدود، توسعه زیر ساخت‌های مترو را در اولویت اول قرار دهیم.

علی اکبر آقایی در حاشیه مراسم اختتامیه هشتمین دوره این کنفرانس با بیان این مطلب به خبرنگاران اظهار کرد: با توسعه زیرساخت‌های قطار شهری، مونوریل تنها می‌تواند به‌عنوان مکمل حمل‌ونقل برای ما عمل کند زیرا مونوریل یک سیستم حمل‌ونقل فانتزی است و جزء سیستم‌های انبوه‌بر محسوب نمی‌شود و خواه ناخواه می‌تواند شبکه را تکمیل کند و یک مکمل باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا نزدیک به 2 هزار کیلومتر قطار شهری احداث شده و یا در دست احداث است اما مونوریل بیش از 260 کیلومتر در سراسر جهان بیشتر وجود ندارد که این امر نشان از آن دارد تمام دنیا هم توجه به سیستم قطار شهری انبوه بر دارد.

وی همچنین در مورد مصوبه‌ای که در قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مبنی بر اینکه شهرداری‌ها امکان برداشت از صندوق ذخیره ارزی را دارند، افزود: امکان استفاده از صندوق ذخیره ارزی از امسال برای شهرداری‌ها مهیا شده و آنها می‌توانند از این امکان ویژه استفاده کنند.

آقایی در مورد اقدامات کمیسیون عمران مجلس هفتم در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز اظهار کرد: آخرین مصوبه‌ای که به همت کمیسیون عمران صورت گرفت لایحه توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت بود که در آن موارد مختلفی از جمله توسعه کلانشهرها در حمل‌ونقل عمومی، اختصاص اعتباراتی که باید ضرورتا از طرف دولت به شهرداری‌ها کمک شود، استفاده شهرداری‌ها از تسهیلات و اوراق مشارکت و امکان برداشت از صندوق ذخیره ارزی در نظر گرفته شد.

به گفته وی مصوبه توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوبه‌ای بود که این بخش را از تفکر سالانه و بودجه‌های سالانه خارج کرد و به‌صورت یک قانون دائمی به تصویب رسید.

انسان مهم‌ترین قطعه پازل ترافیک

از سوی دیگر مرتضی طلایی عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در اختتامیه کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک گفت که بحث مهم و عمده‌ای که در موضوع ترافیک مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر به 2 عنصر روان شناختی و جامعه شناختی و نقش این دو در بهبود رفتارهای ترافیکی است که با ابزار جریمه و اقدامات پلیسی مشکل ترافیک حل نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مرتضی طلایی با اعلام این مطلب اظهار کرد: در کنار استفاده از ابزار جریمه و اقدامات پلیسی، تعامل، رابطه و گفت‌وگوی انسانی با شهروندان در بهبود رفتارهای ترافیکی بسیار مؤثر است که نمونه آن را در زمینه استفاده از کمربند ایمنی شاهد بودیم.

مرتضی طلایی با اشاره به اینکه شهرسازی تهران از ابتدا برمبنای اصول علمی استوار نبوده افزود:  قطع لبه‌های طبیعی محلات و ایجاد شکاف و فاصله بین روابط گروه‌های اجتماعی از جمله پیامدهای احداث غیر‌علمی خیابان در تهران است.

وی تصریح کرد: خیابان‌ها تغییرات عمده‌ای را در حریم اجتماعی و فردی شهروندان به وجود آورده‌اند.وی عملیات و اجرایی کردن مفهوم شهروند گرایی و شهروند محوری و توجه و احترام به فردیت افراد را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: باید با طراحی و برنامه ریزی بومی در چارچوب سبک زندگی اسلامی و ایرانی سطح امنیت و ایمنی را در جامعه بالا ببریم.

کد خبر 52162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز