یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: بانک مرکزی روز گذشته در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به فروردین 87 به 1/19 رسید.

این رقم در مقایسه با اسفند سال گذشته 7/0 درصد افزایش نشان می‌دهد و به‌نظر می‌رسد که روند رو به رشد تورم در ایران همچنان ادامه داشته باشد. در همین رابطه دکتر مسعود نیلی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف اعتقاد دارد با توجه به اینکه بودجه دولت عامل اصلی رشد پایه پولی است می‌توان انتظار داشت که روند رشد تورم در ایران در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

 در رابطه با افزایش نرخ تورم در ایران گفت‌وگویی با دکتر مسعود نیلی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

  • براساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به فروردین 87 به 1/19 رسید که در مقایسه با اسفند سال گذشته 7/0 درصد افزایش نشان می‌دهد. پیش‌بینی شما از روند رشد تورم در ماه‌های آینده چگونه است؟

رشد شاخص قیمت در فروردین سال‌جاری نسبت به سال گذشته بیش از 24 درصد بوده است و متوسط سال نیز به 1/19 رسیده است. معمولا هنگامی که شاخص ماه بیش از متوسط سال باشد نشانه‌ای خواهد بود مبنی بر اینکه نرخ تورم در جهت افزایش حرکت می‌کند.

بنا بر این اگر روند رشد نقدینگی استمرار داشته باشد و با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی که با آن مواجه هستیم می‌توان انتظار داشت نرخ تورم روند کاهشی نداشته باشد. باید دید که رشد نقدینگی چه وضعیتی پیدا می‌کند. معمولا در اواخر سال رشد پایه پولی زیاد و بیش از متوسط سال است و پایه پولی با یک تاخیر حدود 4 تا 5 ماه تبدیل به نقدینگی می‌شود، در نتیجه با توجه به اینکه بودجه دولت عامل اصلی رشد پایه پولی است می‌توان انتظار داشت که روند رشد تورم ادامه داشته باشد.

  • با اجرای قانون بودجه سال 87 فکر می‌کنید این رقم به چه میزان برسد؟

بر آورد کمی از این موضوع ندارم اما تامین پولی بودجه از محل پایه پولی در سال 87 بیش از سال 86 است. هر چند بانک مرکزی از طریق یک جزء کوچک‌تر پایه پولی که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است تلاش می‌کند رشد پایه پولی را کنترل کند اما عامل اصلی رشد پایه پولی مخارج دولت است که این عامل خارج از کنترل بانک مرکزی است. اگر بودجه اجرا شود چشم‌انداز خوبی از جلو‌گیری رشد تورم نمی‌توان داشت. از طرف دیگر باید به این موضوع توجه کرد که بانک مرکزی اشرافی روی اعمال هزینه‌های دولت ندارد.

  • با توجه به اینکه مسئولان دولت اعتقاد دارند رشد تورم ایران در نتیجه افزایش قیمت‌های جهانی است، تا چند درصد رشد نرخ تورم را ناشی از عملکرد دولت می‌دانید ؟

تورم جهانی که یک تورم تک رقمی است، از سوی دیگر کشور‌هایی که طرف تجاری ایران هستند همگی دارای تورم تک رقمی است. اما آنچه در دنیا اتفاق افتاده است افزایش مواد غذایی است و نه تورم.

 در حالی‌که در ایران سبد بسیار متنوعی از خارج از کشور وارد می‌کنیم که مهم‌ترین اقلام آن را مواداولیه صنعتی و محصولات واسطه‌ای تشکیل می‌دهند که این اقلام رشد یک رقمی دارند. البته قیمت کالا‌های وارداتی به‌دلیل محدودیت‌های بین‌المللی افزایش پیدا می‌کند و این می‌تواند یک ادعای درست باشد. اما در مجموع اعتقاد دارم که عامل اصلی تورم کنونی در ایران رشد نقدینگی است که این عامل هم ناشی از رشد پایه پولی است.

کد خبر 50809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز