همشهری آنلاین: سفیر ایران در عراق در گفت‌وگو با روزنامه‌ الشرق الاوسط گفت که تهران اعضای شبکه تروریستی القاعده را که در ایران بوده‌اند به کشورهایشان ارجاع داده است.

به گزارش ایسنا، حسن کاظمی‌قمی، سفیر ایران در عراق دوشنبه (16 اردیبهشت) در گفت‌وگو با روزنامه عربی الشرق الاوسط گفت که ایران هیچ یک از عناصر القاعده را نگاه نداشته است تا بتواند در صورت لزوم از آنها استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، کاظمی قمی در واکنش به اتهامات برخی مقامات عراقی که گفته بودند ایران به عناصر القاعده پناه داده است، گفت: رفتار برخی از دوستان عراقی ما باعث تاسف است؛ ما همواره این حقیقت را تایید کرده‌ایم که برخی از اعضای القاعده در گذشته در ایران بوده‌اند،‌ اما به کشورهایشان تحویل داده شده‌اند.

سفیر کشورمان در عراق در ادامه گفت که ایران مایل نیست شاهد درگیری‌های داخلی شیعیان در عراق باشد.

وی گفت که تهران از اقدامات دولت عراق برای کنترل امنیت در این کشور حمایت می‌کند، اما استفاده از نیروی نظامی را صلاح نمی‌داند.

کاظمی قمی با بیان اینکه ایران معتقد نیست اقدام نظامی راه حل مساله‌ شبه نظامیان باشد، گفت: ما حل مشکل شبه نظامیان را در چارچوب مذاکرات و بر اساس قانون اساسی عراق پیشنهاد داده‌ایم.

سفیر ایران در عراق برخی گزارشات مبنی بر اینکه تهران خود را آماده کرده است تا خلاء سیاسی و امنیتی پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در این کشور به وجود خواهد آمد پر کند، رد کرد.

وی با رد برخی اتهامات مبنی بر اینکه ایران در حال تامین سلاح برای شبه نظامیان عراقی است تا از حمله‌ احتمالی آمریکا به ایران خودداری کند، نیروهای اشغالگر را مسوول‌ بحران فعلی به وجود آمده در عراق دانست.

کاظمی قمی برخی گزارشات مبنی بر اینکه ایران قصد دارد سفارت خود در بغداد را به دومین سفارت بزرگ در عراق پس از آمریکا تبدیل کند، رد کرد و گفت که تعداد کارکنان سفارت ایران از دوران رژیم صدام تاکنون تغییر نکرده است.

سفیر ایران در عراق تاکید کرد که ایران از همکاری‌های اقتصادی برای افزایش نفوذ خود در عراق استفاده نمی‌کند و به این نکته اشاره کرد که کشورش کمک‌های چشمگیری را در زمینه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، امنیتی، بهداشت و تحصیلات در اختیار همسایه‌ خود قرار داده است.

کد خبر 50945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز