سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس گروه مذاکره کننده ایران در قرارداد خط لوله صلح ابراز امیدواری کرد 45 روز دیگر این قرارداد به نتیجه نهایی برسد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، حجت الله غنیمی فرد در خصوص مهلت 45 روزه تعیین شده از سوی رئیس جمهوری ایران برای نهایی شدن قرارداد خط لوله صلح (صدور گاز ایران به پاکستان و هند) گفت: این مدت از زمانی که آقای احمدی نژاد در سفر به هند اعلام کرد قابل محاسبه است و امیدواریم با علاقه ای که سه طرف دارند این قرارداد به صورت 3 جانبه به نتیجه برسد.

وی در خصوص اینکه طرف هندی شرایط جدیدی را در قرارداد خط لوله صلح خواستار شده است گفت: مواضع، زمانی رسمی است که به طور رسمی و مکتوب اعلام شود و تاکنون شرایط جدیدی را از هند به صورت رسمی و مکتوب دریافت نکرده ایم و هر آنچه که عنوان شده، خبرهای غیررسمی بوده است.

غنیمی فرد در این باره که آیا ایران نظر هند را که خواستار حذف بند تجدیدنظر قیمت در قرارداد خط لوله صلح است می‌پذیرد یا نه؟ گفت: تمام قراردادهای بین‌المللی شرایط عمومی دارند که باید در حد استانداردهای بین‌المللی باشند و دوستان هندی نباید انتظار داشته باشند که ما موضوعی غیر از شرایط عمومی را بپذیریم.

وی با اشاره به اینکه 45 روز تعیین شده از نظر اجرا برای ما مورد نظر است ابراز امیدواری کرد قرارداد خط لوله صلح به صورت 3 جانبه امضا شود.

رئیس گروه مذاکره کننده ایران در قرارداد خط لوله صلح با اشاره به اینکه برنامه‌های کار برای مدت 45 روز هنوز تنظیم نشده است افزود: نیت تهران، اسلام آباد و دهلی نو، امضای قراردادی است که منافع کامل جمهوری اسلامی و منافع ملی هند و پاکستان در آن تامین شود.

وی با بیان اینکه در پی عقد قراردادی برای تامین منافع بیشتر هستیم گفت: هر زمان از هر قراردادی که صحبت می‌کنیم؛ شرایط زمان و بازار و بخصوص بازار انرژی که تحولات بسیار سریع دارد در نظر می‌گیریم.

غنیمی فرد در ادامه گفت: زمانی که یک مبنا را بر اساس زمانی برای پایان مذاکرات می‌گذاریم در آن زمان می‌توانیم بگوییم یک فرمولی تمام منافع را در نظر گرفته است یا نه، و از آنجایی که این قرارداد به اتمام و امضای نهایی نرسیده، بدیهی است طرف‌های مذاکره هنوز هم فرصت دارند که اگر مواردی برای تامین بالاتر منافع ملی خود دارند، اعلام کنند.

رئیس گروه مذاکره کننده ایران در قرارداد خط لوله صلح با تاکید بر اینکه این قرارداد به تایید و امضای دوطرف نرسیده و فقط پاراف شده است گفت: زمانی که قرارداد هنوز به امضای نهایی نرسیده است باید به تایید مراجع ذی‌صلاح کشورهای مورد نظر برسد و اگر در این تایید، تاخیری وجود داشته باشد و این تاخیر باعث شود که تحولاتی در بازار انرژی به سمت افزایش یا کاهش قیمت منجر شود باید در زمان امضای قرارداد آن شرایط جدید در نظرگرفته شود.

وی تاکید کرد: هر قراردادی در چارچوب زمان و شرایط خود باید بررسی شود.

غنیمی فردگفت: این قرارداد در صورتی قابلیت اجرا دارد که به تایید مقام‌های عالی سه کشور برسد و تاکنون هیچ گونه شرایط جدیدی در این قرارداد به صورت مکتوب و رسمی از سوی هند دریافت نشده است.

رئیس گروه مذاکره کننده ایران در قرارداد خط لوله صلح همچنین با تاکید بر اینکه فرمول قیمت در هر قرارداد از جمله قرارداد خط لوله صلح با توجه به شرایط بازار نفت و تحولات آن تغییر می‌کند، افزود: در وضع کنونی اگر این قرارداد به امضا برسد براساس اجزای فرمول با افزایش قیمت نفت، قیمت گاز هم افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه اصلاح، تعدیل و اصلاحیه کاملتر در یک قرارداد از سوی مقام‌های عالیه هر 3 طرف، دلیل بر عدول از مذاکرات قبلی نیست گفت: از ابتدا شرط همه طرف‌ها این بوده است که تمام مذاکرات و همه اسنادی که پاراف می‌شود به شرطی قابلیت اجرا دارند که به تایید مقام‌های ارشد آنها برسد.

کد خبر 51001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز