سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

آیدا ابوترابی: «انسان بدون غذا می‌تواند زندگی کند، اما بدون اطلاعات هرگز!».

این جمله را کسی گفته است که صدها کتاب علمی- تخیلی نوشته، یک سیارک و یک ماهواره به نام او نامگذاری شده، نامزد جایزه نوبل و دارنده مدال یک فیزیک و ریاضی بوده و بسیاری از پیش‌بینی‌هایش درباره جهان علم به واقعیت پیوسته است.  او کسی نیست جز «آرتور‌سی‌کلارک».

 «آرتور چارلز کلارک» در دسامبر 1917 میلادی در شهر سامرست انگلستان به دنیا آمد و از دوران کودکی، به مطالعه داستان‌های علمی و تخیلی و رصد آسمان علاقه پیدا کرد، به‌طوری که  هر روز قبل از ظهر از مدرسه خارج می شد و به دنبال مجله‌ها و کتاب‌های علمى در کتاب‌فروشى‌های محل پرسه مى‌زد.  آرتور در 16 سالگی عضو انجمنی شد که درباره ساخت موشک‌هایی برای مخابره موج‌های رادیویی تحقیق می‌کردند.

   اما اولین چیزی که باعث شد نام آرتور در سن 28 سالگی بر سر زبان‌ها بیفتد، مقاله جالبی بود که در مجله «دنیای بی‌سیم» چاپ شد. او در آن مقاله نوشته بود که اگر بتوان ماهواره‌هایی را در ارتفاع مشخص 35 هزار و786 کیلومتری از سطح آزاد دریا و درست بالای خط استوا قرار داد، در این صورت دوره تناوب این ماهواره‌ها به دور زمین در حدود 94/23 ساعت خواهد بود، که این زمان برابر یک دور گردش زمین به دور خودش است؛ بنابراین برای کسی که روی سطح زمین است، این ماهواره‌ها همواره در نقطه ثابتی در آسمان دیده می‌شوند و می‌توان از آنها برای کارهای مخابراتی و رادیو- تلویزیونی استفاده کرد. اما چیزی که باید درباره این مقاله به آن دقت کرد این است که کلارک آن را 12 سال قبل از این که اولین ماهواره، یعنی «اسپوتنیک 1» به مدار زمین برود، نوشت و حدود بیست سال هم طول کشید تا اولین ماهواره «سینکوم 3»، به مداری که او پیش‌بینی کرده بود و بعدها به نام «مدار کلارک» لقب گرفت،  فرستاده شود.

   آرتورسی‌کلارک در طول عمر خود فعالیت‌های علمی زیادی انجام داد، اما بیشتر شهرت او به دلیل نوشتن داستان های علمی - تخیلی بود. او سال 1968 میلادی داستان کوتاهی به نام «محافظ» نوشت که بعدها «استنلی کوبریک» کارگردان معروف سینما، فیلم «ادیسه فضایی 2001» را از روی آن ساخت. این فیلم ماجرای دو فضانورد است که به ماه سفر می‌کنند و در آنجا با چیز عجیب و درخشانی به اندازه انسان مواجه می‌شوند و در‌می‌یابند که آن را موجودات پیشرفته‌ای که خارج از منظومه شمسی زندگی می‌کرده‌اند، ساخته‌اند.

   از کتاب‌های دیگر او می‌توان « به پایان کودکی»، «ادیسه 2010»، «ادیسه 3001» و...  اشاره کرد. بد نیست بدانید «ادیسه»  که کلمه یونانی و به معنی سفر است، نام منظومه‌ای از « هومر» شاعر بزرگ یونانی است . کلارک در جایی گفته است که اثر او با ادیسه هومر قابل مقایسه است! یکی دیگر از معروف‌ترین اثرهای او مجموعه تلویزیونی «جهان شگفت‌انگیز آرتور سی کلارک» است که در ایران از شبکه چهار پخش شد.

   کلارک در 29 اسفند سال 1386  در سن 90 سالگی در منزلش واقع در سریلانکا درگذشت. بیماری‌های مختلفی که او در سال‌های پایانی عمرش با آنها دست و پنجه نرم می‌کرد هرگز مانع  تحقیق و نوشتن او نشد. کلارک در طول زندگی 90 ساله‌اش پیش‌بینی‌های علمی زیادی کرد که باعث شد از او به عنوان «پیشگوی بزرگ دنیای علم» یاد شود. بسیاری از پیشگویی‌های او مثل سفر انسان به ماه به حقیقت پیوست. او اعتقاد داشت که روزی می‌رسد که فضانوردی مثل جهان‌گردی ممکن و آسان می‌شود.

کد خبر 51763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز