شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

گروه اجتماعی-علی اصغرمحمدی: معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: میز و نیمکت‌های مدارس استاندارد نیست و تولید‌کنندگان میز و نیمکت هیچ کدام از مراکز استاندارد صنعتی مجوز ندارند

باقر مسلمی به مهر گفت: تاکنون استانداردی برای ساخت میز و نیمکت‌ها وجود نداشته است. وی افزود: از امسال برای شرکت‌های طرف قراردادمان شرط گذاشته‌ایم که از مؤسسه استاندارد صنعتی مجوز کسب کنند.

کارشناسان تربیت بدنی معتقدند میز و نیمکت‌های غیراستاندارد مدارس موجب تشدید ناهنجاری قامتی در دانش‌آموزان می‌شود. در حالی که معاون سازمان نوسازی مدارس اعتقادی به تاثیر میز و نیمکت‌های غیراستاندارد در ناهنجاری قامتی ندارد، کارشناس مسئول توسعه تربیت بدنی تاکید دارد که میز و نیمکت‌های غیراستاندارد عامل ناهنجاری‌های اسکلتی دانش‌آموزان است.

کارشناس مسئول توسعه تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران به همشهری گفت: وضعیت نادرست نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن، از عوامل مهم بروز ناهنجاری‌های اسکلتی است. در این میان میز و نیمکت‌های غیراستاندارد مدارس باعث تشدید این ناهنجاری می‌شود.

حسین قاسمی معتقد است که  دیواره‌های پشت و کف نیمکت‌های مدارس استاندارد نیست. نشستن پشت این میز و نیمکت‌ها به عضله و عروق خونی فشار وارد می‌کند و باعث تغییر ساختار بدنی دانش‌آموزان و عادات غلط در نحوه نشستن می‌شود.

کارشناس مسئول توسعه تربیت بدنی آموزش و پرورش تصریح کرد: این میز و نیمکت‌ها از ورق، چوب و آهن است که برای نشستن دانش‌آموزان راحت نیست و مسئولان نوسازی و تجهیز مدارس باید به آن رسیدگی کنند.

به گفته وی، تحقیقات روی دانش‌آموزان تهرانی حاکی از آن است که همه دانش‌آموزان یک یا 2 ناهنجاری قامتی و اسکلتی دارند. از طرفی ناهنجاری قامتی و اسکلتی در میان دانش‌آموزان دختر به‌دلیل کمبود فعالیت بدنی و فقر حرکتی، بیش از پسران است.
مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز به همشهری گفت: نمی‌توان به صراحت گفت که همه میز و نیمکت‌ها غیراستاندارد است.

غلامرضا کمانه معتقد است: براساس استاندارد‌ها، میز و نیمکت باید طوری باشدکه  دانش آموز زمانی که پشت آن می‌نشیند، بین ساق و ران پای او یک زاویه قائمه تشکیل شود.
کارشناس یکی از واحدهای تولیدی میز و نیمکت در این باره به همشهری گفت: استاندارد اجباری در زمینه ساخت تجهیزات مدارس در ایران وجود ندارد.

به گفته آرمین خوشوقتی، اکنون میز و نیمکت مدارس براساس الزامات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی تولید می‌شود. ساخت این تجهیزات در کشور فقط دارای استاندارد تشویقی است.

کارشناس دیگری معتقد است ساخت اصولی تجهیزات هنوز مورد توجه جدی و در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش قرار نگرفته است.وی افزود: میز و نیمکت‌های استاندارد باید دارای ارتفاع مناسب، سطح نشیمن راحت و طول و عرض مناسب با زوایای بدن دانش‌آموزان باشد.

چنانچه استفاده از این میز و نیمکت‌ها موجب بروز ناهنجاری‌های قامتی در دانش‌آموزان می‌شود، چرا کارشناسان تاکنون واکنشی از خود نشان نداده‌اند؟ چرا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس که متولی تامین تجهیزات مدارس کشور است تاکنون به‌طور جدی با این موضوع برخورد نکرده است؟

این کار عواقب غیرقابل جبرانی برای نسل آینده این مرز و بوم دارد که یقینا مسئولیت آن به‌عهده وزارت آموزش و پرورش، به ویژه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.

در نظر نگرفتن استانداردها تامین تجهیزات مدارس شاید بخشی از هزینه‌ها را کاهش دهد، ولی فرسایش زود هنگام و ناهنجاری‌های اسکلتی به‌مراتب هزینه‌های بالاتری به‌دنبال دارد.
افزایش اعتبار سازمان نوسازی مدارس از سوی دیگرمعاون سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: اعتبارات سال گذشته این سازمان ۱۴ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال‌های قبل بیش‌از۱۰برابر افزایش داشت.

مسلمی افزود: با جدیت تمام و با مشارکت مردم، درحال رفع کمبود فضای آموزشی و تجهیزات کمک آموزشی در کشور هستیم.مسلمی با اشاره به اینکه در حال حاضر  ۴میلیون دانش آموز در کشور در مدارس دو نوبته تحصیل می‌کنند گفت: امید است با توسعه فضای آموزشی و نیز تجهیزات آموزشی، استفاده از امکانات در این زمینه در سراسر کشور، برای همه یکسان شود.

کد خبر 52126

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

بیشتر

دیدگاه خوانندگان امروز

بیشتر

پر بیننده‌ترین خبر امروز

بیشتر