جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

غلامرضا سحاب از جمله پژوهشگران برجسته و پیشکسوت عرصه صنعت چاپ و نشر کشور در ۱۸ تیرماه ۹۹ درگذشت.

غلامرضا سحاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا سحاب، مدیر مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب درباره برادرش غلامرضا سحاب که به تازگی درگذشت، گفته است: زنده‌یاد غلامرضا در موسسه سحاب در کار نقشه‌کشی و کارتوگرافی از قدیم با ما همکار بود و تا سال ۸۳ در این موسسه به فعالیت مشغول بود اما پس از آن چاپخانه‌ای با نام هنرآفرین تاسیس و با فرزندانشان در آن چاپخانه مشغول به کار شدند. 

وی افزود: بنیاد فرهنگی سحاب را پدرم (عباس سحاب) در سال ۱۳۷۶ در تفرش تاسیس کرد که البته مدتی نیز راکد بود و در سال ۹۵ غلامرضا آنجا را فعال کرد و چند سالی بود که مشغول فعالیت در این منزل آبا و اجدای بود، این خانه نیاکانی در تفرش و در باغی بزرگ به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر است که غلامرضا و پسرانش در این مکان مشغول کار چاپ بود.

سحاب به آثاری که غلامرضا چاپ کرده نیز اشاره کرده و گفته است: «مفتاح‌الاعلام» اثری ارزشمند است که از زنده‌یاد ابوالقاسم سحاب به یادگار مانده است، این کتاب پنج جلد بوده که یک جلد درباره خاورشناسان است و چهار جلد دیگر یکی درباره زنان و سه جلد دیگر درباره رجال است.

وی می‌گوید: آن مرحوم ۳۰ سال روی این کتاب کرده است، آن زمان کامپیوتر نبود که بتواند اعلام را فهرست کند بلکه ۳۰ صفحه درباره «الف»، ۲۰ صفحه درباره «ب» و... را گردآوری و سعی می‌کند آن را به شکل الفبایی تنظیم کند و در واقع زنده‌یاد غلامرضا این را از روی نسخه خطی در سه جلد تنظیم کرده و  پیش از اینکه به رحمت خدا برود منتشر شده اما هنوز به بازار کتاب نیامده است.

وی به کتاب دیگری که به کوشش غلامرضا سحاب منتشر شده اشاره کرد و گفت: «تاریخ خجسته» عنوان کتاب دیگری است که زندگی، زمانه و آثار استاد ابوالقاسم سحاب تفرشی از ۱۲۷۵ تا ۱۳۱۵ خورشیدی می‌پردازد و  این کتاب از سوی چاپ انتشارات دنیای جغرافیای سحاب و از سوی بنیاد فرهنگی سحاب به چاپ رسیده و در واقع یادداشت‌های روزانه ابوالقاسم سحاب است و اطلاعاتی ارزشمند و نایاب از تاریخ زندگی وی (از دوران کودکی تا سال ۱۳۱۵)، ارائه می‌دهد.

مدیر مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب ادامه داد: غلامرضا چاپ عکسی چند اثر جغرافیایی و سفرنامه از دوره قاجار را منتشر کرده است این‌ آثار کار جدیدی نیست بلکه کتاب‌ها را اسکن کرده و چاپ عکسی آن را منتشر کرده است وی در عین حال که این آثار قدیمی را به چاپ می‌رساند به کار پژوهش و تحقیق نیز دلبستگی داشت.

به گفته محمد رضا سحاب، استاد عاشق کارش بود و احاطه عجیبی به نقشه و کارتوگرافی داشت از دور که نقشه‌ای را می‌دید، می‌شناخت تمام ویژگی‌ها و تاریخچه آن را به دقت بازگو می‌کرد.

کد خبر 529559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha