شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

گروه بورس: انتشار اخبار سیمانی باعث شد تا سهام این گروه بیشترین میزان افزایش قیمت را از ابتدای خرداد تاکنون به دست بیاورند

به گزارش خبر نگار همشهری،  آخرین آمار دریافتی حاکی از آن است که قیمت سهام سیمان ازابتدای خرداد تاکنون بیشترین رشد را داشته است.

رشد قیمت سهام شرکت‌های سیمانی با شایعه دوباره خروج سیمان از سبد حمایتی دولت و آزاد سازی قیمت سیمان همزمان بود،  اما درست پس از گذشت 2 هفته از طرح این شایعات در بورس مشخص شد که دولت همچنان تصمیمی برای آزاد سازی قیمت سیمان ندارد.

این برای چندمین بار در طول سال‌های گذشته است که شایعه خروج سیمان از سبد حمایتی زمینه رشد سهام سیمان و پس از آن رکود در بورس تهران را به وجود می‌آورد؛

به‌طوری که بورس تهران از زمان وارد شدن سیمان به سبد حمایتی دولت متحمل ضررهای هنگفتی شده و هر سال نیز در چندین نوبت بحث آزاد سازی قیمت سیمان باعث به سود رسیدن عده‌ای و ضرر‌های تعداد دیگری از سهامداران می‌شود. 

هنوز مشخص نیست که بحث آزاد سازی قیمت سیمان که هر ساله تکرار می‌شود از سوی چه اشخاص و جریانی هدایت می‌شود،  و آیا این یک جریان هدایت شده است .

به هر حال این بار نیز قصه آزاد سازی سیمان همزمان با رشد قیمت سهام سیمان شایع شد،  اما بر اساس آخرین اخبار،  داستان سیمان به این زودی‌ها به پایان نمی‌رسد و سیمان به زودی‌ها آزاد نمی‌شود.

زیرا با آزاد سازی سیمان،  قیمت این محصول افزایش یافته و واقعی می‌شود در نتیجه دولت مجبور است سیمان را گران‌تر از نرخ کنونی خریداری کند و این یعنی افزایش بودجه‌های عمرانی دولت و نهایتا کسری بودجه برای دولت.

به این ترتیب رقم بودجه‌های عمرانی دولت چنین اجازه‌ای رابه دولت نمی‌دهد و بورس تهران نیز باید تاوان وضع موجود را پس بدهد.

سود آور‌ترین سهام خرداد ماه

آمارهای موجود نشان می‌دهد: در طول 2 هفته سپری شده از خرداد ماه 2 شرکت سیمان هگمتان،  سیمان خزر و سیمان فارس و خوزستان در صدر سود آور‌ترین سهام بورس تهران قرار داشته‌اند.

قیمت سهام سیمان هگمتان از ابتدای خرداد ماه تاکنون 31 در صد افزایش یافته و این شرکت رتبه نخست سود آور‌ترین سهام بورس را در این مدت از آن خود کرده است.

در این مدت 76 نفر تعداد 603/4 هزار سهم این شرکت را خریداری کرده‌اند و زمینه رشد 31 در صدی قیمت سهام این شرکت را فراهم کرده‌اند.

بلافاصله پس از سیمان هگمتان،  شرکت سیمان خزر با 26 درصد افزایش قیمت در رده دوم
سود آور‌ترین سهام بورس قرار گرفته است.  در طول 2هفته سپری شده از خرداد ماه تعداد 191 سهامدار 886 هزار سهم سیمان خزر را خریداری کرده‌اند.

سیمان فارس و خوزستان نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت سیمانی با 19 در صد افزایش قیمت در رده چهارم جدول معاملات بورس جای گرفته است.در این مدت 4 میلیون و 707 هزار سهم این شرکت،  توسط یک هزار و 207 نفر خریداری شد ه است.

همچنین شرکت‌های سیمان تهران،  سیمان خاش وسیمان درود هم از دیگر سهام سود آوراین گروه درخرداد ماه‌بودند.‌رشد‌سهام‌شرکت‌های سیمانی در حالی‌رخ می‌دهدکه‌این شرکت‌ها در‌طول‌ماه‌های گذشته هیچ نشانه ای از سود آوری  نداشتند.

کد خبر 54172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز