سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال انتشار خبر آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان، بورس تهران در اقدامی ناگهانی نماد شرکت‌های سیمانی را متوقف کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، انتشار خبر آزادسازی قیمت محصول  سیمان از سوی مقامات مختلف و ارسال نامه انجمن صنفی کارفرمایان سیمان به شرکت‌های سیمانی و اعلام نرخ‌های جدید باعث شد ، بورس تهران نیز در اقدامی ناگهانی برای روشن شدن گزارش وضعیت سود آوری سها م شرکت‌های سیمانی، نماد این شرکت‌ها  را در بورس تهران متوقف کند. 

به‌نظر می‌رسد بسته شدن نماد‌های سیمان با یک تعویق 3 هفته‌ای انجام می‌شود زیرا از 3 هفته گذشته و در پی بروز شایعه‌هایی درباره خروج سیمان از سبد حمایتی در بورس تهران، ابتدا دچار نوسان مثبت و سپس دچار سقوط قیمتی شده بودند.

دیروز بلافاصله پس ازانتشار خبر خروج سیمان از سبد حمایتی دولت سهامداران بورس بر‌ای خرید سهام شرکت‌های سیمانی صف بستند به‌طوری که شرکت‌های سیمانی ایلام، خاش، اصفهان، بهبهان، بجنورد شرق، تهران، فارس خوزستان، ارومیه، صوفیان، داراب، هگمتان و شاهرود با رشد 3 درصدی قیمت سهام و شرکت‌های سیمانی سپاهان و سفیدنی ریز نیز با رشد اندک  قیمت سهام مواجه شدند. از سوی دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، صندوق بازنشستگی، غدیر، بوعلی، صنعت و معدن، بانک ملی و  سرمایه گذاری ملی ایران که صاحب درصد‌های مختلفی از سهام سیمانی در سبد سهام خود هستند با اقبال بازار و رشد قیمت روبه‌رو شدند.

روشن شدن ماجرا

علی رحمانی مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهاداردرباره توقف نماد شرکت‌های سیمانی به همشهری می‌گوید:نماد همه شرکت‌های سیمانی تا روشن شدن تاثیر افزایش نرخ در میزان سود آوری سهام سیمانی متوقف خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که چرا از 3 هفته گذشته که بحث آزاد‌سازی‌ مطرح بودنماد شرکت‌ها متوقف نشد تاکید می‌کند: در آن زمان بحث آزاد‌سازی‌ سیمان قطعی نبود.

علی صحرایی ناظر معاملات بورس نیز ضمن تایید بسته شدن نمادآن دسته از  شرکت‌های بورس درباره دلایل آن گفت:به‌دلیل تاثیر با اهمیتی که افزایش قیمت سیمان در میزان سود آوری شرکت‌های سیمانی دارد نماد این شرکت‌ها تا ارائه اطلاعات جدید متوقف خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا نمادآن دسته از  شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در سبد خود سهام شرکت‌های سیمانی دارند نیز متوقف خواهد شد تصریح می‌کند: خیر، فعلا تصمیمی در این باره گرفته نشده است ضمن اینکه اگر بخواهیم نماد این شرکت‌ها را نیز متوقف کنیم باید نماد همه شرکت‌های بورس را ببندیم.

سوار بر لوبیای سحر آمیز

شاید یکی از بخش‌هایی که به شدت منتظر شنیدن خبر آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان است بازار سرمایه و فعالان بازار سهام هستند زیرا درصورت تحقق چنین خبری قیمت سهام شرکت‌های سیمان با انفجار مواجه خواهد شد و شاخص‌های بورس سوار بر لوبیای سحر آمیز به داخل ابرها خواهند رفت.

هرچند در طول چند سال گذشته و در پی انتشار پی در پی و بی‌اساس خبر آزاد‌سازی‌ سیمان، بازار سهام نسبت به انتشار این خبر بی‌تفاوت شده است اما هر بار بورس تهران واکنش نصفه نیمه ای در مواجهه با این خبر از خود نشان می‌دهد.

بی‌تردید در شرایط کنونی درصورت آزاد‌سازی‌ واقعی قیمت سیمان بورس تهران دچار تحول تازه ای خواهد شد و شاخص‌های بورس تهران که از ابتدای سال‌جاری روند صعودی داشته‌اند سوار بر قله آرزو‌ها خواهند شدو بازار سهام نیز از حالت تک بعدی خارج شده وبه غیراز سهام شرکت‌های فولادی به سهام شرکت‌های سیمانی نیز توجه خواهد کرد.

در حال حاضر سهام 29 شرکت سیمانی در بورس تهران دادو ستد می‌شود که پس از وارد شدن این محصول به سبد حمایتی با رکود و افت قیمت مواجه شده‌اند.

وزارت بازرگانی همچنان تایید نمی‌کند

اما با آنکه معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، معاون وزیر صنایع و معادن و انجمن صنفی کارفرمایان سیمان از روز یکشنبه مدام از آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان خبر می‌دهند؛ وزارت بازرگانی همچنان بر طبل خود می‌کوبد ومثل همیشه حاضر به تایید این خبر نیست.

این وزارتخانه بیش از 6 سال است که با طرح آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان مخالفت کرده و در طول این مدت ضرر‌های  هنگفتی نصیب شرکت‌های سیمانی و سهامداران شده  و سود‌های زیادی به جیب دلالان واریز شده است.

در حالی که علی سعیدلو معاون اجرایی رئیس‌جمهوری  نیز خبر آزاد‌سازی‌ سیمان را تایید کرده، روابط عمومی وزارت بازرگانی حاضر به تاییداین خبر نشد، هرچند حسین پرسان فومنی که به تازگی در مسند ریاست روابط عمومی وزارت بازرگانی تکیه زده، حاضر به تکذیب این خبر نیز نشد.

او در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: هنوز اطلاعات و خبر مستندی در مورد خروج سیمان از سبد حمایتی دولت و آزاد‌سازی‌ سیمان به دست ما نرسیده است.

وی در عین حال تاکید می‌کند: مستحضر هستید که خبر باید از طریق مبادی رسمی تایید شود اما هنوز اطلاعاتی در این زمینه به دست ما نرسیده و به محض دریافت چنین اطلاعاتی آن را منتشر خواهیم کرد.

نامه سیمانی

انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در نامه‌ای به شرکت‌های سیمانی، قیمت جدید سیمان تیپ یک فله تحویل درب کارخانه رامبلغ 48 هزار و 500 تومان بر تن تعیین و ابلاغ کرده است در این نامه همچنین آمده است قیمت جدید از امروز چهارشنبه مورخ 12تیرماه قابل اعمال خواهد بود و مابه‌التفاوت انواع سیمان مثل تیپ 2 و پوزولانی طبق جدول قبلی به قیمت پایه تیپ یک فله اضافه می‌شود.

بورس تهران نیز با استناد به این نامه، در اطلاعیه‌ای آورده است: در این نامه مبالغی که این شرکت‌ها باید بابت تنظیم بازار پرداخت‌کننده مشخص نشده و به محض دریافت اطلاعات دقیق از وزارت بازرگانی مراتب به اطلاع بازار خواهد رسید و باتوجه به تأثیر این تصمیم بر سود‌آوری شرکت‌های سیمانی، نماد این شرکت‌ها تا دریافت اطلاعات جدید متوقف می‌شود.

کد خبر 56737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز