دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ به سرمایه‌گذاران بورس تهران وعده داد، غول مخابراتی کشور تا یک ماه آینده قطعا وارد تالار شیشه‌ای سهام خواهد شد.

درپی این اعلام رسمی، مسئولان شرکت مخابرات هم تاکید کردند، به فاصله 6 ماه پس از ورود به بورس 80 درصد سهام شرکت تازه وارد، به دست بخش خصوصی خواهد رسید.

به این ترتیب ظاهرا قرار است به همین زودی‌ها گره از بخت خصوصی‌سازی‌ بزرگترین شرکت مخابراتی کشور باز شود هر چند که هنوز تکلیف ودیعه‌های تلفن‌های همراه وثابت مشخص نشده و آن طور که متولیان سازمان خصوصی‌سازی‌ و شرکت آماده واگذاری می‌گویند، دست‌کم تا قبل از عرضه سهام دربورس خبر جدیدی درباره آینده ودیعه‌ها به دست مشترکان مخابرات نخواهد رسید.

دیدگاه خصوصی‌سازی‌

اما نکته جالب توجه در این میان اظهار نظر سازمان خصوصی‌سازی‌ است که از قرار معلوم چندان اعتقادی به طرح تبدیل ودیعه‌ها به سهم شرکت مخابرات ندارد ومردم را بین دو راهی دریافت ودیعه‌ها درقبال سلب حق اشتراک و صبر مختار گذاشته است.

اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در تشریح وضعیت فعلی به همشهری می‌گوید:فعلا برنامه‌ای برای تبدیل ودیعه‌ها به سهم وجود ندارد.

او می‌افزاید:اگر صاحبان سیم کارت اپراتور اول به دریافت مبلغ ودیعه‌های خود اصرار دارند می‌توانند همین امروز هم به شرکت مخابرات مراجعه و درقبال انصراف از اشتراک و تحویل سیم کارت ودیعه‌های خود را دریافت کنند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ که ازمراجعه نکردن مشترکان با پیش شرط اعلام شده کاملا اطمینان دارد از احتمال ایجاد بحران مالی ناشی از پرداخت همزمان ودیعه‌ها هم به هیچ عنوان نگران نیست.

غلامی معتقد است: با توجه به قیمت فعلی سیم کارت هیچ کس در ازای 250 هزار تومان از حق اشتراک خود صرف‌نظر نخواهد کرد بنابراین شرکت مخابرات هم برای پرداخت مبلغ ودیعه‌ها با مشکلی مواجه نخواهد شد.

ودیعه ها

درسوی دیگر، وفا غفاریان معاون وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات ورئیس هیأت‌مدیره شرکت مخابرات هم امکان استرداد ودیعه‌ها به مشترکان تلفن همراه و ثابت را تایید می‌کند اما یادآور می‌شود:اقدام به دریافت ودیعه به معنای ابطال حق اشتراک خواهد بود.

غفاریان در گفت‌وگو با همشهری پیش‌بینی می‌کند که تعداد مشترکان سیم کارت همراه اولی که برای دریافت ودیعه‌ها به شرکت مخابرات مراجعه می‌کنند قطعا اندک ومحدود خواهد بود.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت مخابرات شائبه مخالفت شرکت متبوع خود با تبدیل ودیعه‌ها به سهام را هم تکذیب می‌کند ومی افزاید:این پیشنهاد برای اولین بار از سوی شرکت مخابرات به هیات دولت پیشنهاد شد اما از آنجا که ادامه ابراز نظرات مخالف و موافق اساس واگذاری واجرای بند ج اصل 44 در شرکت را به مخاطره می‌انداخت و فرایند آماده‌سازی‌ به درازا می‌انجامید تصمیم گرفتیم فعلا این طرح مسکوت بماند.

توصیه‌های مخابرات

اما در پی این تحولات صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات هم می‌گوید: برخی تصور می‌کنند مخابرات شرایطی انحصاری در کشور دارد و از این انحصار استفاده می‌کند، در حالی که مخابرات حالت انحصار ندارد.

وی با اشاره به نامه اخیر اتاق بازرگانی به رئیس‌جمهوری و انتقاد آنها ازانحصاری بودن شرکت مخابرات می‌افزاید:ما به آنها پیشنهاد کردیم در حضور خبرنگاران علت انحصاری بودن مخابرات را اعلام کنند؛ ولی تاکنون هیچ جوابی به مخابرات اعلام نشده است.

وی درخصوص سرمایه‌گذارانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در مخابرات دارند می‌گوید: این گروه نباید تصور داشته باشند که مخابرات انحصار ایجاد کرده است.

زمان عرضه

مدیر عامل مخابرات می‌گوید: فرایند واگذاری تدریجی 80 درصد سهام شرکت مخابرات 6 ماه به طول خواهد انجامید. در پی اظهارات مدیرعامل مخابرات، رئیس سازمان خصوصی سازمان هم اعلام می‌کند که کارهای مقدماتی آماده‌سازی‌ شرکت مخابرات برای ورود به بورس انجام شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامرضاحیدری کرد‌زنگنه تاکید می‌کند: شرکت مخابرات به‌طور کامل تا یک ماه آینده وارد بورس خواهد شد.

اطلاعیه بورس

در شرایطی که با استناد به اعلام متولیان سازمان خصوصی‌سازی‌ شرکت مخابرات دریک قدمی بورس ایستاده، بورس تهران آخرین شروط ورود این شرکت را به بازار سرمایه اعلام کرد.در اطلاعیه جدید بورس تاکید شده، براساس مصوبه‌ هیات پذیرش اوراق بهادار و هیات وزیران، شرکت مخابرات باید کاهش سرمایه را در اداره‌ ثبت شرکت‌ها ثبت و اثرات این مصوبه را درصورت‌های مالی 3 ماهه منتهی به 31 خرداد 87 منعکس کند.

بورس در این اطلاعیه ضمن اشاره به بدهی شرکت مخابرات تاکید کرده، بدهی‌ها در 10 سال آینده به اقساط مساوی از محل دریافت اجاره کانال از شرکت مخابرات پرداخت خواهد شد.

کد خبر 56614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز