دوشنبه ۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

حسین خزلی خرازی *: رقابت برای خرید 30‌درصد سهام شرکت فولاد خوزستان وارد هفتمین روز خود می‌شود

رقابت طاقت فرسایی که روزهای متمادی است بازار را در انتظار نگاه‌داشته وبه رغم ایجاد فضای حضور شفاف احتمال تشکیل حباب قیمتی را در بورس  افزایش داده است.

به عبارت دیگر این رقابت که توجهی به ارزش ذاتی شرکت مورد معامله ندارد درصورت تداوم، قیمت سهم را به سطوح غیرواقعی می‌رساند ودر نهایت توقعات بازار وفعالان آن را به نحو غیرمعقولی افزایش می‌دهد.

به‌عنوان مثال در 6 روز، قیمت سهام شرکت فولاد خوزستان در کورس رقابت به یک هزار و930 تومان رسیده و به این ترتیب ارزش کل سهام شرکت در این شرایط به 4هزارو600 تومان رسیده است.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا ارزش جایگزینی چنین شرکتی با تولید سالانه 2 هزار و400تن فولاد به رقم 4‌هزار و600 میلیارد تومان می‌رسد؟ به احتمال فراوان همین سؤال هم موجب شده یک‌شرکت متقاضی دیروز از ادامه رقابت صرف‌نظر کند.

نتیجه اینکه انصراف از ادامه رقابت را باید اولین پیامد شرایط فعلی دانست چون خریدار در نهایت به این جمع‌بندی می‌رسد که چنین خریدی اصولا فاقد توجیه اقتصادی است.

از سوی دیگر اصرار و ابرام سرمایه‌گذارها وتحلیلگران بازار بر رقابت چشم بسته ومنطبق بر اصل چشم وهمچشمی که اساسا توجهی به ارزش ذاتی شرکت مورد معامله ندارد در نهایت می‌تواند تمام سهامداران وفعالان بورس را متضرر کند.

به عبارت بهتر چنین روالی، قیمت بسیار بالای اعلام شده فعلی را به مبنایی برای قیمت گذاری‌های آینده بورس تبدیل می‌کند.  اتفاقی که در سال 82 هم رخ داد و درادامه به سقوط بی‌سابقه شاخص ورکود طولانی بورس منتهی شد.

بنابراین شرکت وسازمان بورس برای جلوگیری از وقوع چنین بحرانی باید دست به کار شوند و دست کم شرکت کارگزاری عرضه‌کننده را از حضور در رقابت منع کنند.

*کارگزاربورس اوراق بهادار

کد خبر 55902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز