خوشنویسی از آن دست هنرهای آرام‌بخشی است که تماشای آن باعث آرامش روح و روان هر بیننده‌ای می‌شود.

خوشنویسی

همشهری آنلاین_ بهاره خسروی: علاوه بر این، داشتن خط خوش در برقراری بسیاری از ارتباطات و مکاتبات اداری نقش مؤثری دارد و در بعضی مواقع همین خط خوش می‌تواند جان کلام یا درخواست را اثرگذارتر جلوه دهد. «ناصر احدپور خانقاه» مدیر محله هاشمی‌ و از پیشکسوتان هنر خوشنویسی و دانش‌آموخته انجمن خوشنویسان ایران، چندی است برای اهالی دوره‌های آموزش رایگان آموزش خوشنویسی برگزار می‌کند و معتقد است علاوه بر اینکه با آموزش رایگان هنر خوشنویسی زکات علمش را می‌دهد به شیوه هنردرمانی می‌توان تا حدودی به کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری کمک کرد.  

روی آوردن همسایه ما و مدیر محله‌ هاشمی‌ به خوشنویسی که تحصیلات و حرفه‌اش متفاوت از خوشنویسی است، حکایت جالب و پر ماجرایی دارد. «ناصر احدپور خانقاه» تعریف می‌کند: «لیسانس معماری دارم. سال ۱۳۷۰ در روابط‌عمومی‌ وزارت جهاد سازندگی مسئول روابط‌عمومی ‌بودم. یکی از همکاران خط خوشی داشت و اغلب پوسترهای فرهنگی را می‌نوشت. هر وقت او را در حال نوشتن می‌دیدم، به شوخی می‌گفتم "وقتی رایانه هست چرا خودت را خسته می‌کنی و با دست می‌نویسی؟ ” حتی یکبار با زبان طنز و کنایه گفتم "مگر چه‌کاری انجام می‌دهی جز نقطه گذاشتن روی کاغذ که دائما در حال نوشتن هستی؟ ” در پاسخ نگاه سنگینی به من انداخت. حس کردم حرفم باعث رنجش همکارم شد. آن زمان هنوز از جذابیت‌ها و آرامشی که با خوشنویسی پیدا می‌کنم، هیچ اطلاعی نداشتم. البته ناگفته نماند که رفاقت من با آن همکارم همچنان ادامه دارد.»کنجکاوی بهانه‌ای می‌شود تا همسایه ما در حالی که حتی به خوشنویسی با خودکار هم برایش مهم نبود، پیگیر آثار خوشنویسان بنامی‌ چون استاد «عباس اخوین» شود.  

  •  شاگرد اول انجمن خوشنویسان ایران 

مطالعه و تحقیق درباره هنر خوشنویسی و تماشای هنر استاد، باعث شد تا خوشنویسی عشق ماندگار روح و روان همسایه ما شود. احدپور در این‌باره می‌گوید: «به هر انتشاراتی و کتابفروشی که سر می‌زدم کتاب‌های استاد را تهیه می‌کردم و سرمشق می‌نوشتم تا کمی‌ کار دستم بیاید. یک سال به‌صورت تجربی تمرین کردم و بعد از محضر استاد جهانگیر برای یادگیری بیشتر کمک گرفتم و در امتحانات مقدماتی انجمن خوشنویسان ایران شرکت کردم. با نظر استاد کوچک‌زاده در مقطع خوش امتحان دادم و موفق به اخذ دپیلم از انجمن شدم. تقریباً یک سال زحمت کشیدم و تمرین کردم و در امتحانات مقطع تکمیلی نفر اول انجمن خوشنویسان شدم. اما علاقه من به یادگیری خوشنویسی پایان‌ناپذیر بود و همچنان دنبال طی کردن مدارج عالی هنر خوشنویسی بودم. به همین دلیل یک سال هم در محضر استاد اخوین شاگردی کردم تا افتخاری شاگردی این استاد نصیبم شود و این ارتباط همچنان ادامه دارد. من مدرک ممتاز و فوق ممتاز را در خوشنویسی از سوی انجمن خوشنویسان دریافت کرده‌ام.»
ناصر احدپور خانقاه علاقه‌مند به خوشنویسی به سبک نستعلیق «میر عماد» است؛ سبکی که از دوره صفویان در خوشنویسی رایج شد و از آن به‌عنوان عروس خط‌های ایرانی یاد می‌کنند.  

  • زکات علم، اشاعه هنر 

مدیر محله‌ هاشمی‌ برای اشاعه هنر خوشنویسی و زکات علمش این روزها در مسجد الهادی(ع) در خیابان مالک اشتر و سرای محله هاشمی ‌دوره‌های آموزش رایگان خوشنویسی برگزار می‌کند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «خوشنویسی هنری است اکتسابی که اگر به آن عشق بورزید، شیرینی‌اش را به خوبی احساس می‌کنید. این هنر کمک زیادی به ایجاد آرامش درونی می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتم برای اشاعه این هنر میان همسایگان کار آموزش رایگان خوشنویسی را انجام دهم. البته این آموزش برای افراد خاص مانند نوجوانان، افراد کم‌درآمد و بی‌بضاعت و خانواده‌های آسیب‌پذیر است که شناسایی و معرفی می‌شوند. به این دست افراد در مسجد الهادی، سرای محله و حتی در خانه رایگان آموزش می‌دهم تا برای آنها فرصت برابر یادگیری فراهم شود. همچنین از این طریق می‌توانم افراد را استعدادیابی به وادی خوشنویسی بکشانم.»

  • کاهش استرس 

به گفته ناصر احدپور محله هاشمی ‌یکی از محله‌های آسیب‌خیر منطقه ۱۰ است که‌ ترویج هنر و فراهم کردن امکانات فرهنگی با کمک ظرفیت‌های موجود به کاهش آسیب‌های اجتماعی در آن کمک فراوانی می‌کند. مدیر محله در تکمیل گفته‌هایش ادامه می‌دهد: «هنردرمانی نقش مهمی ‌در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد. خوشنویسی و کشیدن قلم به روی کاغذ هم در واقع بیان احساسات درونی فرد است و همین موضوع به کاهش خشم، اضطراب و نگرانی کمک می‌کند. وقتی جمله‌ای را برای نوشتن سرمشق قرار می‌دهید ناخودآگاه باعث تلنگر می‌شود و از همه مهم‌تر وقتی کسی چیزی را خلق می‌کند، کمتر به جرم و بزهکاری فکر می‌کند. خوشنویسی هم خلق اثر است. همه این دلایل کافی است تا تمرین و سرمشق خوشنویسی مرهمی‌ باشد بر زخم یک آسیب‌دیده اجتماعی تا به واسطه این هنر تولدی دوباره را تجربه کند. وقتی هنرمند اثری خلق می‌کند از اثر خود حظ بصری و عرفانی می‌برد که خود دریایی از لذت است.»

کد خبر 546369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha