شنبه ۱ تیر ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: برخی کارشناسان براین باورند که اقتصاد کشور به رکود تورمی دچار ‌شده است و این شرایط در سال‌جاری تشدید می‌شود. با دکتر سعید شیرکوند، اقتصاددان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • رکود تورمی چیست؟

این عنوان شناخته‌ شده‌ای در اقتصاد است. تورم رکودی بیانگر2 پدیده‌ متضاد در اقتصاد است که همزمان رخ می‌دهد. افزایش قیمت در اقتصاد به‌طور معمول به انگیزه‌ای برای تولید بیشتر منجر می‌شود.

برخلاف این پیش‌فرض در اقتصاد، افزایش قیمت که تورم نامیده می‌شود، موجب افزایش قیمت نهاده‌های تولید‌شده و عدم‌اطمینان به آینده تولید‌کنندگان را با تردید‌های جدی روبه‌رو می‌کند و به کاهش تولید منجر می‌شود.

در این شرایط اقتصاد هم دچار تورم شده و هم کاهش تولید. به این روند در اقتصاد  رکود تورمی گفته می‌شود.

  • راه حل خروج از این شرایط چیست؟

برای خارج شدن از این شرایط لازم است اقتصاد کشور از زوایای مختلف مورد مطالعه قرارگیرد و با ایجاد شرایطی تولیدکنندگان به تولید بیشتر‌کالا و خدمات تشویق شوند. علاوه براین هزینه تولید نیز کاهش یابد.

  • آیا از نظر شما اقتصاد ما وارد رکود تورمی شده‌است؟

بله ولی به‌نظر می‌رسد دولت بروز شرایط رکود تورمی را نپذیرفته است؛ زیرا مدعی است که تولید از رونق برخوردار است. البته تورم را تا ‌حدی پذیرفته است ولی علت آن را توطئه مخالفان و شبکه‌های مافیایی معرفی می‌کند.

این مسئله نیز موجب شده تا دولت تلاش درخوری برای خروج از این شرایط انجام ندهد. مسئله دیگری که به این شرایط دامن زده این است که دولت در اقدام انتزاعی دیگری برای واردات تلاش کرده و می‌کوشد با واردات کالا و خدمات نهایی و مصرفی تا حدودی بر موج تورم غلبه کند.

به همین دلیل بسیاری از کالاهایی که مجوز واردات می‌گیرند نیاز مصرفی مردم را پوشش ‌می‌دهند. این اقدام خود به فشار بر تولید‌کنندگان در شرایط رقابت غیرعادلانه منجر شده و موجب کاهش تولید می‌شود؛ بنابراین بر دامنه اثرات رکود تورمی می‌افزاید.

  • برخی کالاها وارداتی نیست مثل مسکن در این بازار چه رخ‌ خواهد داد؟

مسکن در کشور ما مانند دیگر کشورها نیست. در همه اقتصاد‌ها مسکن کالایی است که در 2سوی آن عرضه‌کنندگان که سازندگان و مصرف‌کنندگان و متقاضیان سکونت قرار دارند. ساماندهی چنین بازاری با تاثیر در عوامل عرضه و تقاضا ممکن است.

اما در اقتصاد ایران به‌دلیل افزایش شدید نقدینگی و هجوم منابع به سمت کالاهایی که بتواند ارزش دارایی افراد را حفظ کند در اولین گام سرمایه به سمت مستغلات از جمله زمین و مسکن روی می‌آورد. این امر بازار مسکن را به بازار حفظ ارزش دارایی مبدل کرده‌است.

با این پیش فرض برای مقابله با پدیده تورم در بخش مسکن باید ساختارهای اقتصادی را اصلاح کرد؛ راه‌حل‌هایی که بازار مسکن را تنها در عرضه و تقاضای محل سکونت خلاصه می‌کند مسکن است و راه‌حل جامعی نیست و به حل مشکل منجر نمی‌شود.

کد خبر 55687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز