کانون شهید دربندی مسجد صاحب الزمان(عج) که در بلوار معلم قرار گرفته، بین ساکنان شهرک صاحب الزمان(عج) شناخته شده است.

درس

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی :   کانون شهید دربندی مسجد صاحب الزمان(عج) که در بلوار معلم قرار گرفته، بین ساکنان شهرک صاحب الزمان(عج) شناخته شده است. علت اصلی شهرت و محبوبیت این کانون تنوع برنامه ها و فعالیت ها و از همه مهم تر مشارکت بالای افراد خیّر در رونق بخشیدن به برنامه هاست. در طول چند دهه اخیر تعداد زیادی از ساکنان شهرک به عضویت این کانون فرهنگی درآمده اند و در میان آنها می‌توان افرادی را دید که از نوجوانی عضو آن شده اند و اکنون همراه فرزندانشان در برنامه ها حاضر می‌شوند.  

کانون شهید دربندی با حمایت هیئت امنای مسجد صاحب الزمان(عج) به پایگاهی مهم در امور فرهنگی و اجتماعی منطقه۱۸ تبدیل شده و توانسته با توجه به نیاز شهروندان برنامه های مفیدی اجرا کند. این کانون از ابتدای شیوع ویروس کرونا برنامه های مختلفی اجرا کرده که می توان به ضدعفونی معابر، وسایل و مبلمان شهری از جمله خودپردازها، باجه های تلفن همگانی، ایستگاه های اتوبوس، زمین بازی کودکان و... اشاره کرد.

  • راه اندازی کلاس های رفع اشکال درسی

«محمد احمدی» مدیر و یکی از مربیان کانون شهید دربندی، به برپایی کلاس های رفع اشکال درسی برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در دوران شیوع کرونا اشاره و عنوان می‌کند: «این کلاس ها به طور رایگان برای دانش آموزان پایه‌های هفتم تا دوازدهم برگزار می شود. اگر تعداد دانش آموزان علاقه مند به شرکت در این کلاس‌ها بیشتر باشد، برای پایه‌های اول تا ششم ابتدایی نیز کلاس های مستمر و مداومی راه اندازی می‌شود.»


کلاس های رفع اشکال را استادان دانشگاه، دبیران آموزش و پرورش منطقه و تعدادی از نخبگان علمی برگزار می کنند و در ازای آن حقوقی دریافت نمی کنند. وی می گوید: «این افراد دوران کودکی و نوجوانی شان را در همین محله و مسجد گذرانده و پس از ادامه تحصیل در دانشگاه و مراکز آموزش عالی به افرادی متخصص و تأثیرگذار تبدیل شده و خودشان انتخاب کرده اند که به بچه‌های محل زندگی خود خدمت کنند.»
احمدی ادامه می دهد: «کلاس های رفع اشکال در طول هفته و در ساعت های تعیین شده با رعایت کامل نکات بهداشتی و تعداد کمی از دانش آموزان برگزار می شود. از میان درس هایی که در کانون شهید دربندی تدریس و رفع اشکال می شود زبان انگلیسی، ریاضی و عربی پرمخاطب است. یکی از شرط هایی که برای اعضای کانون شهید دربندی تعیین شده تقویت بنیه علمی و مهارتی شان است که همه ملزم به رعایت آن هستند.»

  •  امتیاز بگیر، جایزه ببر

کانون شهید دربندی برای تشویق اعضای خود به ویژه کودکان و نوجوانانی که از برنامه های این کانون شرکت می کنند، طرح اهدای کارت امتیاز همراه با جوایز ارزنده را ترتیب داده است. احمدی دراین باره می گوید: «کودکان و نوجوانانی که موفق به دریافت کارت امتیاز می شوند، آخر هفته یا ماه می توانند یکی از جوایز ارزنده را از آن خود کنند. این کارت های امتیاز دراختیار مربیان کانون شهید دربندی قرار گرفته و آنها هر جلسه بین شاگردانی توزیع می کنند که پاسخ سئوالات را درست می دهند یا نتیجه نمره امتحانی شان بالاتر از دیگران است.»

داخل کمد جایزه کانون شهید دربندی هدایای مختلفی وجود دارد؛ از راکت و توپ تنیس گرفته تا توپ فوتبال، دفتر نقاشی، شطرنج و انواع اسباب بازی ها که هر فرد با تحویل کارت های امتیاز می تواند از یک یا چند جایزه بهره مند شود. برخی از کارت های امتیاز کانون شهید دربندی مربوط به مشارکت بچه ها در امور مسجد است؛ به فرض حفظ و قرائت قرآن، عضویت در پایگاه بسیج، حضور در گروه های تواشیح  و... که هر کدام کارت امتیاز دارد و افرادی که بتوانند تعدادی از دوستان خود را جذب مسجد و کانون کنند، به ازای هر نفر کارت ۱۰۰ امتیازی می گیرند.   یکی دیگر از برنامه های کانون شهید دربندی راه اندازی کارگاه آموزشی و نظرسنجی از والدین است. والدین با شرکت در این کارگاه ها نقاط ضعف و قوت برنامه ها را مطرح می کنند و همچنین در مورد چگونگی برگزاری کلاس ها و برنامه های آتی کانون نیز می توانند نظر دهند.


 اینجا خستگی معنا ندارد در کلاس های کانون شهید دربندی اعضا احساس خستگی و کسالت نمی کنند. همه سرجایشان نشسته اند و به حرف های مربی با دقت گوش می دهند. در این کلاس ها استادان دانشگاه و آموزگاران آموزش و پرورش و طلبه های حوزه های علمیه به بچه های هم محله ای خدمت می کنند تا دین شان را نسبت به محله ای که در آن به دنیا آمده اند به خوبی ادا کنند. استاد «سینا نوروزی» درس ریاضی، «علی قاسمی» زبان انگلیسی و «حسن مرادی» درس عربی را به دانش‌آموزان پایه‌های پنجم تا دهم به صورت رایگان آموزش می دهند.

  • قدردان مربیان هستیم

هر روز بعد از نماز ظهر و عصر به مسجد می‌آیم چون متوجه شدم که در کانون شهید دربندی کلاس های تقویتی برگزار می شود. در شرایط کرونایی فرصت مناسبی بود تا از این موقعیت استفاده کنم. به همین دلیل در ساعت هایی که کلاس زبان برگزار می شود، به مسجد می آیم. به نظرم هر یک از این استادان خیّران گمنام محله اند که با رعایت فاصله اجتماعی برای بچه ها کلاس می گذارند تا از درس و مدرسه عقب نیفتند. به همین دلیل قدر استادان و مربیان کانون شهید دربندی را می دانیم.
سینا سهیلی

  • دانش آموزان ضعیف تشویق می شوند

معلم ما به دانش آموزان درس عربی می دهد. او علاوه بر اینکه امام جماعت مسجد است، در دانشگاه هم تدریس می کند. با همه مشغله های کاری برای بچه های محله وقت می گذارد و دلش می خواهد همه ما موفق شویم. بارها دیده ام که دانش آموزان ضعیف را تشویق می کند تا بیشتر درس بخوانند. وقتی این ماجرا را برای پدر و مادرم تعریف می‌کنم، برایش دعا می کنند.
امیرحسین روانش

  • ریاضی شیرین! کلاس های درس شیرین مسجد

برای معلم های این کانون فرهنگی و اجتماعی موفقیت همه بچه ها مهم است. آنها بین بچه ها فرق نمی گذارند و همه را دوست دارند. سعی می کنند فضای کلاس را شاد نگه دارند تا بچه ها با شور و شوق بیشتری در کلاس ها حاضر شوند. کلاس درس ریاضی آنقدر برای بچه های این محله شیرین است که متوجه گذر زمان نمی شویم.
محمد جوشقانی

کد خبر 564068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha