یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

گروه سیاسی: طی روز‌های اخیر فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور همزمان با بیست و ششمین سالگرد ربوده شدن 4 دیپلمات ایرانی در لبنان، تحت‌تأثیر مبادله اسرای حزب‌الله و اسرائیل قرار گرفته و موضوع سرنوشت ایرانیان دربند اسرائیل به‌طور جدی تری در حال پیگیری است.

در همین رابطه خانواده‌های این دیپلمات‌ها با سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران و همچنین برخی مقامات لبنانی دیدار کردند. فرزند کاردار اسبق ایران در لبنان اخبار منتشر شده از ارائه گزارش رژیم صهیونیستی به حزب‌الله لبنان درباره 4 دیپلمات ایرانی را گمانه زنی دانست و گفت: براساس اطلاعاتی که از دیدار چند ساعت قبل با مسئولان پرونده کسب کرده ام، هنوز هیچ‌یک از مقامات لبنانی از محتوای این گزارش اطلاع ندارند.

 سرنوشت نامعلوم

در اواخر خرداد1361، خودروی حامل حاج احمد متوسلیان فرمانده وقت لشگر 27 محمد رسول‌الله(ص)، سید محسن موسوی کاردار ایران در بیروت، کاظم اخوان از عکاسان شهیر جنگ و تقی رستگار مقدم که راننده خودرو بود در منطقه «برباره» حوالی بیروت در یک ایست و بازرسی متوقف شده و مسافران با وجود برخوردار بودن از مصونیت دیپلماتیک بازداشت شدند. 

 این 4 دیپلمات  طی مأموریتی همراه یک هیأت عالی رتبه سیاسی و نظامی ایران، به سوریه و لبنان سفر می‌کند تا راه‌های کمک به مردم لبنان را از نزدیک بررسی کند؛  این پست بازرسی متعلق به یک گروهک نظامی لبنانی بود؛ کتائب. فالانژیست‌های این حزب تحت امر سمیر جعجع مسئول حزب فعالیت می‌کردند. جعجع هنوز هم از هم پیمانان گروه موسوم به 14 مارس به شمار رفته و گفته می‌شود روابط بسیار نزدیکی با ایالات متحده و اسرائیل دارد. 

دیپلمات‌ها چه کسانی هستند؟

 سردار متوسلیان متولد سال 32 و مانند بسیاری از همرزمان خود در دوران نوجوانی و جوانی وارد گروه‌های مبارز مذهبی علیه رژیم پهلوی شد.

وی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته انقلاب محل خود را تشکیل می‌دهد و پس از تشکیل سپاه، به این ارگان ملحق می‌شود.در اسفند سال 1357، همراه 66 نفر از همرزمانش برای پاکسازی ضدانقلاب، داوطلبانه عازم«بوکان» می‌شود. پس از آن، همراه با شهیدان محمد بروجردی و اصغر وصالی، موفق می‌شوند شهر سنندج را از محاصره ضدانقلاب خارج وپاکسازی کنند.بعد از پاکسازی جاده پاوه ـ کرمانشاه با موفقیت به شهر پاوه می‌رود و سپس با حکم شهید بروجردی، فرمانده سپاه پاوه می‌شود. عملیات «محمدرسول‌الله»از محورهای مریوان و پاوه، روی منطقه «خرمال» به فرماندهی حاج احمد و سردار شهید حاج ابراهیم همت، در واقع سنگ بنای شکل گیری تیپ 27 محمد رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم)به شمار می‌رود که طی این عملیات رزمندگان ایران با اقتدار به مرزهای بین‌المللی می‌رسند.

سید محسن موسوی کار دار وقت ایران در لبنان هم از نوجوانی فردی باهوش به شمار می‌رفت. او تحصیلی موفق داشت به‌طوری که توانست دوران متوسطه را در سن 15 سالگی بااخذ مدرک دیپلم به پایان برساند وبلافاصله در رشته برق دانشگاه تهران پذیرفته شود.
او به‌دلیل سوابق سیاسی در ساواک از تحصیلات عالیه محروم و درپایان سال اول از دانشگاه اخراج شد. فعالیت‌های سیاسی، تحت تعقیب بودن از سوی ساواک و اصرار خانواده، او را مجبور می‌کند تا در سال 56 به همراه همسر وبرادر خود از کشورخارج شود.
وی پس از بازگشت به ایرا ن جذب نخست وزیری ودر حراست فرودگاه مشغول به کارشد.درهمان سال تحت پوشش یک گروه دانشجویی به دعوت شیعیان لبنان ودکتر چمران و بنا به دستور امام عازم لبنان شد و در آنجا تا زمان اسارت به‌عنوان کاردار ایران به فعالیت پرداخت.

کاظم اخوان هم در سال 38 در مشهد متولد شد. او با شروع جنگ تحمیلی به مناطق جنگی رفت و در کنار عکاسی خبری در جبهه‌های جنوب کشور هم‌رزم مبارز فداکار شهید دکتر مصطفی چمران شد و از همان زمان بود که همکاری خود را با خبرگزاری ایرنا شروع کرد. خاطرات تصویری فراوانی از ایثار و مقاومت و رشادت آن دوران از کاظم و دریچة دوربین او به جا مانده است. پس از شهادت دکتر چمران اخوان عازم لبنان شد تا تصاویری از تجاوز و جنایات رژیم اسرائیل را به ثبت رساند.  تقی رستگار مقدم هم از همراهان همیشگی سردار متوسلیان به شمار می‌رفت. او که مسئول واحد آموزش تیپ 27 محمد رسول‌الله صلی‏الله‏علیه‏و‏آله بود، معمولاً در ایران رانندگی خودرو حاج احمد را به‌عهده داشت.

اخبار ضد‌ و نقیض

پس از این اتفاق و در طول سال‌های اخیر، اخبار بعضا متفاوتی درباره سرنوشت 4 ایرانی در بند اسرائیل منتشر شده است. برخی معتقدند که آنها بلافاصله به شهادت رسیده‌اند اما در مقابل برخی بر اسرای آزاد شده حزب‌الله تاکید کرده‌اند که صدای آنها را از سلول‌های مجاور خود شنیده‌اند.  ژنرال معلوف یکی از نمایندگان مجلس لبنان با تاکید بر اینکه چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در یک ربع قرن پیش، به فلسطین اشغالی منتقل شده‌اند خاطر نشان کرد: آخرین اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که این چهار دیپلمات در آن زمان از سوی نیروهای لبنانی (به سرکردگی سمیر جعجع) تسلیم رژیم صهیونیستی شدند و آخرین بار آنها در اختیار رژیم صهیونیستی بودند؛ پس طرف صهیونیستی است که موظف به اعطای اطلاعاتی درباره سرنوشت آنان است.

مبادله اسرا یکی از راه‌های نجات احتمالی آنها از زندان اسرائیل است. 9 تیر ماه جاری کابینه رژیم صهیونیستی با 22 رأی موافق در برابر سه رأی مخالف، تصویب کرد که وارد مبادله اسرا با حزب‌الله لبنان شده و در مقابل، دو نظامی اسیر اسرائیل، چند اسیر لبنانی، پیکر چند تن از شهدای حزب‌‌الله و نقشه نقاط مین‌گذاری شده را به حزب‌الله بدهد، اما جالب آنکه اسرائیل اعلام کرده که در این برنامه، اطلاعاتی هم از چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی به حزب‌الله خواهد داد که با توجه به اعلام این موضوع از سوی اسرائیل، نقطه مهمی در این زمینه است.

اسرائیل بارها اعلام کرده که درصورت گرفتن اخباری از رون‌آراد خلبان مفقود شده خود حاضر است اطلاعاتی درباره 4 دیپلمات ایرانی در اختیار مقامات کشورمان یا حزب‌الله لبنان قرار دهد.

حزب‌الله لبنان اما در پیامی که از طریق میانجی آلمانی به رژیم صهیونیستی رسید اعلام کرد که خلبان مفقود شده صهیونیست دو سال بعد از فرود از هواپیمایش کشته شده است.

کد خبر 57152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز