دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

رومانو پرودی نخست وزیر ایتالیا با تأکید بر لزوم تداوم گفتگوها برای حل مسئله هسته‌ای ایران گفت که باید در این زمینه با ایران به توافق رسید.

به گزارش ایرنا، پرودی در گفتگو با روزنامه معتبر ال‌پاییس چاپ مادرید افزود: بر همین اساس، ایتالیا از تلاش‌های خاویر سولانا مسئول بلندپایه سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا و سیاست او مبنی بر گفتگو در برابر ایران پشتیبانی می‌کند.

نخست وزیر ایتالیا در این مصاحبه پذیرفت که کشورش به‌طور مشخص نسبت به ایران "بسیار حساس" است.

پرودی در این‌باره توضیح داد : ما شریک اصلی تجاری اروپا با ایران هستیم اما نقش ما از نظر سیاسی، الزاماً ثانوی است زیرا بخشی از گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای اروپا (شامل فرانسه، آلمان و انگلیس) را با ایران تشکیل نمی‌دهیم و به همین دلیل، نمی‌توانیم ابتکار عمل را بدست گیریم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره نگرانی‌اش نسبت به ناتوانی اتحادیه اروپا در ارایه یک سیاست خارجی مؤثر اظهارداشت: این مسئله، مشکل قدیمی اروپا است که در زمان جنگ عراق در سال ‪ ۲۰۰۳‬موجب شکاف‌های وحشتناکی (در سطح اتحادیه) شد و از آن رنج بردیم.

نخست وزیر ایتالیا که هنگام تهاجم آمریکا به عراق، ریاست کمیسیون اروپا را بر عهده داشت، افزود: من خوش‌بین نیستم که این وضعیت اروپا به سرعت بهتر شود هرچند در تابستان سال جاری با اعزام نیرو به لبنان، وحدت اتحادیه بهبود یافته است.

به عقیده پرودی، سیاست خارجی و سیاست نظامی، دو فصل پایانی روند وحدت کامل اتحادیه اروپا خواهد بود، هر چند، دامنه مشکلات هر روز فراتر می‌رود.

وی گفت: ما در حال حاضر باید به صورت فوری با مشکل مهاجرت و مسئله انرژی رویارویی کنیم، زیرا اروپا در زمینه انرژی به شدت وابسته است و این امر، موجب ضربه‌پذیری آن می‌شود.

کد خبر 6004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز