گروه ورزشی- پکن: این یک ناکامی مطلق برای ورزشی است که متولیان آن سعی داشتند جمله رئیس سازمان ورزش در مورد «ورزش اول» بودن را اصلاح کنند.

 کشتی اما نجات بخش کاروان ورزشی ایران در المپیک نبود تا همچنان مجادله‌ها و منازعه‌ها باقی بماند.در این میان، در روز آخر کشتی آزاد المپیک پکن هر 3 نماینده ایران با شکست از حریفان‌شان از دست‌یابی به مدال بازماندند. این راهی بود که پیش از این تقوی و جوکار هم رفته بودند تا با تک‌مدال برنز مراد محمدی، بدترین نتیجه کشتی ایران در المپیک رقم بخورد.

در 3 وزن  پایانی کشتی آزاد، رضا یزدانی دارنده 2 مدال برنز جهان در وزن 84 کیلوگرم در دور اول رادوسلاو هربیک از لهستان را در 2 تایم متوالی یک بر صفر و 3 بر یک شکست داد. یزدانی در این کشتی 2 بار زیرگیری کرد و یک بار به اجرای بارانداز پرداخت. یزدانی در کشتی دوم خود نمایشی غیرقابل باور داشت و در تایم اول مقابل نوروز تمرزاف آذربایجانی ضربه شد و به دلیل شکست تمرزاف در یک‌چهارم نهایی مقابل گئورگی کتایف از روسیه، از المپیک حذف شد.

سعید ابراهیمی، نایب‌قهرمان سال 2007 جهان نیز موفق شد در اولین کشتی خود در وزن 96 کیلوگرم مصطفی امارا از مصر را در دو تایم 6 بر 4 (4 بر 3، 2 بر یک) شکست دهد و حریف گئورگی گوتشلیدزه دارنده مدال‌های طلا و نقره جهان از گرجستان شود.

ابراهیمی هم مقابل گئورگی گوتشلیدزه گرجستانی کاری از پیش نبرد و در دو تایم  مغلوب شد. گوتشلیدزه سابقه 3 پیروزی مقابل علیرضا حیدری را داشت تا با غلبه بر جانشین او، پیروزی‌های خود را برابر نمایندگان وزن  96 کیلویی ایران همچنان ادامه دهد.

در وزن 120 کیلوگرم فردین معصومی یک حسرت بزرگ را برای کسانی که کشتی‌های او را می‌دیدند به وجود آورد؛ او که در یک مسابقه راحت مندوزا لانگوفسکی از مکزیک را مغلوب کرده بود، در کشتی دوم خود نتوانست انتظارات را برآورده کند و در مصاف با بختیار احمداف از روسیه در همان تایم اول با فن کول‌انداز ضربه شد.

معصومی در گروه بازنده‌ها ابتدا به مصاف بوجی‌دار بویاجیر از بلغارستان رفت که در
 3 تایم به برتری رسید. معصومی تایم اول را یک بر 3 واگذار کرد اما توانست تایم دوم را 2 بر صفر به سود خود پایان دهد و در تایم سوم در حالی که 2 بر صفر عقب افتاده بود با یک خاک و بارانداز نتیجه را عوض کرد و در نهایت به پیروزی 4 بر 2 رسید.

استیو موکو از آمریکا حریف بعدی ملی‌پوش ایران بود که معصومی در دو تایم به برتری رسید و به دیدار رده‌بندی راه یافت. در مسابقه‌ رده‌بندی وزن 120 کیلوگرم، معصومی مقابل مرید موتالیموف از قزاقستان قرار گرفت و در تایم اول در یک مبارزه پرافت‌وخیز  شکست خورد. در تایم دوم معصومی در حالی که یک بر صفر پیش بود، بر روی اشتباه خود در ثانیه پایانی خاک شد و یک بر یک شکست خورد تا در جایگاه پنجم قرار بگیرد.

فره‌وشی : ما شایسته تقدیر نیستیم

محسن فره‌وشی که به فاصله کمتر از 4 ماه مانده به المپیک به کادرفنی کشتی پیوسته بود، پس از پایان نمایش ضعیف کشتی‌گیران ایرانی به تحلیل شکست‌های کشتی می‌نشیند: «ما هنوز نتوانسته‌ایم مشکل شلوار  و گرمکن ورزشکاران‌مان را حل کنیم. شلواری برای ما می‌آورند که روز دوم پاره می‌شود و باید دنبال نخ و سوزن بگردیم، چه برسد به برنامه‌ریزی بلندمدت برای تیم ملی کشتی.»

فره‌وشی می‌گوید: «فردین معصومی

یک بازی برده  برای کسب مدال برنز  را واگذار کرد. او در لحظات پایانی هیچ نیازی نداشت که زیر بگیرد. او یک امتیاز جلو بود و تنها به اشتباهش باخت. من فکر می‌کنم او بدون دلیل باخت و این بسیار ناراحت‌کننده است. معصومی حتی نتوانست مسابقه را چند دقیقه نگه دارد.» وی ادامه داد: «ما شایسته‌ تقدیر نیستیم، از این موضوع ناراحت و عصبانی هم هستیم اما مردم هم منصفانه به عملکرد ما نگاه کنند. به عقیده‌ من، مسئولان فدراسیون کشتی هر چه در توان‌شان بوده، برای تیم گذاشتند، اما با این روشی که هم اکنون طی می‌کنیم در چند المپیک دیگر باید با چراغ فانوس دنبال همین چند مدال کوچک در برخی از رشته‌ها بگردیم، چراکه همه‌ توجه ما شده فوتبال و فقط دو ماه مانده به المپیک یادمان می‌افتد که المپیکی هم هست.»

دفاع یزدانی‌خرم از نتایج

در این میان سخنان رئیس فدراسیون کشتی نیز جالب توجه است. یزدانی‌خرم می‌گوید: «ما در این بازی‌ها فهمیدیم که از کشتی روز دنیا بسیار عقب‌ هستیم. آن چیزی که وظیفه سازمان تربیت‌بدنی، کمیته ملی المپیک و فدراسیون کشتی بوده در این مدت انجام شده، اردوهای منظمی برگزار کردیم، دیدارهای تدارکاتی خوبی داشتیم و هر آنچه مربیان و کادرفنی خواسته‌اند برای آنها فراهم کردیم اما متاسفانه در المپیک فهمیدیم که از کشتی روز دنیا عقب‌تر هستیم.»

وی با بیان اینکه کشتی امروز ما نسبت به گذشته عقب‌گرد داشته، خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم دوباره کشتی به اوج باز‌گردد باید چندبرابر گذشته کار کنیم و کشتی‌گیران را در طول سال بدون هیچ وقفه‌ای در اختیار داشته باشیم. بیشتر کشتی‌گیران ما در اخت یار فدراسیون کشتی نبوده‌اند و ما نمی‌توانستیم در طول سال برای آنها برنامه‌ریزی منظم کنیم. ما باید روش‌های جدید علمی را جایگزین روش‌های سنتی‌مان کنیم.» رئیس فدراسیون کشتی  گفت: «به عقیده من اختلاف‌نظرها همیشه بوده و حالا هم هست. این اختلاف سلیقه‌ها در همه جا وجود دارد اما این دلیل نمی‌شود که کسی عرق ملی‌اش را کنار بگذارد.»

کد خبر 61259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز