مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

سال گذشته ۱۳۷ کیلومتر جاده در استان خراسان جنوبی به بهرهبرداری رسیده است.

راه‌سازی

محمد بلبلی-همشهری آنلاین:

خراسان‌جنوبی همواره جزو استان‌های کم‌برخــوردار در زمینه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و راه‌های مناسب بوده و با وجود قرار داشــتن در ۲کریدور اصلی کشــور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های این استان هنوز دوطرفه است که عالاوه بر مشکالتی که برای تردد مردم ایجاد می‌کند، زمینه‌ساز ایجاد اختلال در حوزه ترانزیت کالاها از مبادی مرزی به کشور می‌شود.  

در ۳ سال اخیر اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یکی از پرکارترین دستگاه‌های اجرایی این استان بوده که مسئولان دلیل این موضوع را تزریق اعتبارات موردنیاز و رفع مشکالت و موانع موجود در مسیر دوبانده‌سازی و گسترش راه‌های خراسان جنوبی می‌دانند.

دردسرهای وسعت زیاد استانی

مدیرکل راه و شهرسازی خراســان جنوبی دراین باره به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: این استان با ۱۵۱ هزارو ۱۹۳ کیلومترمربع وسعت، سومین استان پهناور کشور محسوب می‌شود. وقتی استانی پهناور باشد، خدمات‌رســانی در حوزه‌های مختلف هزینه‌بر و سخت‌تر می‌شود که یکی از این خدمات، راه‌سازی و ساخت جاده‌های ایمن و مناسب است.  

وحید داعی با بیان این‌که موضوع وســعت زیاد استان به صورت مستقیم روی هزینه‌ها و خدمات‌رسانی تأثیر دارد، افزود: در اســتان‌هایی با وسعت کمتر، با ساخت ۵۰ کیلومتر باند دوم بزرگراه، ممکن است ۱۰ شهرستان با جمعیتی درحدود ۵۰۰ هزارنفر از آن جاده بهرهمند شوند، اما در اســتان پهناوری مانند خراسان جنوبی، برای اتصال ۲ شهرستان به یکدیگر، درمواقعی تا ۱۰۰ کیلومتر به ساخت بزرگراه نیاز است.

وی ادامه داد: حدود ۱۷ هزارکیلومتر انواع راه در استان خراسان جنوبی وجود دارد که از این مقدار، درحدود ۱۱ هزارو ۷۰۰ کیلومتر مربوط به راه‌های روستایی است. همچنین ۲ کریدور اصلی چابهار- زاهدان، بیرجند به مشهد و آسیای میانه و کریدور بندرعباس، کرمان، راور، دیهوک، فردوس به سمت مشهد نیز از خراسان جنوبی می‌گذرد.

عملکرد موفق سال گذشته

داعی همچنین اظهارکــرد: درحال حاضر ۷۵۴ کیلومتر بانــد دوم زیر بار ترافیک در اســتان وجود دارد که از این میزان، حدود ۱۳۷ کیلومتر در سالگذشته افتتاح شده است؛ موضوعی که نشان دهنده پیگیری دستگاه‌های مربوط و تأمین اعتبارهای
موردنیاز برای پیشبرد راه‌سازی در استان است.  

وی ادامه داد: از ۱۳۷ کیلومتر جاده افتتاح شــده در سالگذشــته، ۹۰ کیلومتر در دهه مبارک فجر و با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.  

داعی عنوان کرد: مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند در دهه مبارک فجر سال گذشته، درحدود ۴۵۰ کیلومتر بزرگراه و باند دوم افتتاح شده که ۹۰ کیلومتر، معادل ۲۰ درصد از کل آن، در استان خراسان جنوبی بوده است.

طرح‌های در دست اجرا

مدیرکل راه و شهرسازی خراســان جنوبی همچنین گفت: این اداره درحال حاضر قرارداد ساخت ۵۳۰ کیلومتر باند دوم با ۲ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار را در دست  ساخت دارد که شامل محورهای زاهدان- بیرجند، نهبندان-بیرجند به سمت قائن
و مشهد، بیرجند به سمت سربیشــه و ماهیرود و طبس می‌شود. گفتنی است که از این میزان، حدود ۳۵ درصد ساخته شده اســت.  

داعی با بیان این‌که محور بیرجند به نهبندان و زاهدان تا سال ۱۳۹۸ فقط ۲ پیمانکار داشت، اما در سال گذشته همه این محور ازسوی ۵ پیمانکار در دست ساخت است، افزود: ساخت محور ۱۰۰ کیلومتری بیرجند- قائن که جزو راه‌های مهم استان محسوب می‌شود، در سال ۱۳۸۸ آغاز و تا سال ۱۳۹۸ حدود ۴۵ کیلومتر دوبانده‌سازی شده (حدود ۵/۴ کیلومتر در هرسال) اما در سال گذشته و طی یک سال، ۲۵ کیلومتر از این مسیر دوبانده شده و درحال حاضر زیر بار ترافیک قرار دارد. تاکنون حدود ۷۰ کیلومتر از این محور سـاخته شده و تا شهریورماه سال جاری نیز ۱۴ کیلومتر دیگر به بهرهبرداری می‌رسد.  

وی درباره وضعیت دریافت اعتبارات حوزه راه‌ســازی اســتان نیز بیان کرد: درباره تأمین اعتبار، برای نخستین بار در تاریخ راه‌سازی خراسان جنوبی، توانستیم در سالگذشته از ظرفیت «ماده ۵۶ » در بانک مسکن اســتفاده کنیم و ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنیم و به پــروژه بیرجند-قائن اختصاص دهیــم.  

داعی ادامه داد: همچنین در قالب همین ماده قانونی، با دریافت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از بانک سپه موافقت شده که برای ســاخت محور دیهوک-فردوس استفاده  خواهد شد. برای محور سربیشــه-ماهیرود نیز قرارداد دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان
اعتبار ازسوی بانک تجارت منعقد شده است.  

وی اظهار کرد: استان خراسان جنوبی معضلات و عقب‌افتادگی‌های زیادی در بخش راه‌سازی داشته است، اما با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده، اداره کل راه و شهرسازی استان در سال جاری و با دریافت ۳۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی در طرح‌های راه‌سازی، بیشترین استفاده را از ظرفیت‌های قانون بودجه درمیان همه اداره‌های خراسان جنوبی داشته است.

دریافت به موقع اعتبارات

این مسئول ادامه داد: با دریافت این اعتبارات و استفاده از «ماده ۵۶ »و ظرفیت‌های قانون بودجه، درحال حاضر همه کارگاه‌های راه‌سازی در سراسر استان فعال است و اجرای طرح‌ها براساس برنامه ادامه دارد، اما مباحث اجرایی را نمی‌شود خارج
از مولفه‌های کلان اقتصادی درنظر گرفت. به عنوان مثال، در حال حاضر در بخش ســیمان با کمبود مواجهیم و قیمت مصالح نیز روز بــه روز افزایش می‌یابد. این مشکلات تاثیر مســتقیمی بر اجرای برنامه‌های عمرانی دارد و مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند.

داعی با بیان این‌که محور ترانزیتی سربیشه-ماهیرود که یک پایانه مرزی است ۱۲۵ کیلومتر طول دارد، افزود: ابتدای سال گذشته دراین محور تنها یک پیمانکار در قطع‌های ۲۰ کیلومتری فعالیت می‌کرد که با پیگیری‌های انجام شــده و توجه وزیر راه و شهرسازی تا پایان سال گذشــته ۳ پیمانکار دیگر به این پروژه اضافه شدند و ۱۰ کیلومتر از این مسیر به بهرهبرداری رسید. در حال حاضر همه ۱۲۵ کیلومتر این مسیر پیمانکار دارد و ۵ کیلومتر دیگر نیز تا پایان مردادماه به پایان می‌رسد.  

مدیر کل راه و شهرسازی خراســان جنوبی اضافه کرد: ساخت راه‌ها و راه‌آهن‌ها، زیرساخت‌های اصلی توسعه هر استان است، چراکه ارزان بودن حمل‌ونقل برای سرمایه‌گذاران جاذبه ایجاد می‌کند و حضور سرمایه‌گذاران در هر نقطه‌ای نیز زمینه‌ساز رونق اقتصادی می‌شود.

کد خبر 620985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha