جمعه ۲۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: خبرهای دریافتی حاکی است، گام دوم برای تکمیل حلقه‌های بازار سرمایه ایران پس از تشکیل شرکت بورس اوراق بهادار خیلی زود و به سرعت برداشته شده است.

آن طور که علی‌اکبر هاشمیان دبیرکل بورس فلزات تهران اعلام کرده، اعضای کمیته اجرایی تاسیس بورس کالا، این هفته تعیین می‌شوند.

این کمیته وظیفه دارد تصمیم‌های لازم را برای تشکیل شرکت بورس کالا اتخاذ کند.هفته گذشته شورای بورس در مصوبه‌ای بر تشکیل یک شرکت واحد بورس کالا به جای بورس‌های فلزات و کشاورزی تاکید کرد.

روابط عمومی بورس فلزات به نقل از علی‌اکبر هاشمیان آورده، براساس مصوبه اخیر شورای بورس، مقرر شده فقط یک شرکت بورس کالا در بازار سرمایه ایران فعال باشد، به این ترتیب بورس فلزات و بورس کشاورزی در قالب این شرکت به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

هاشمیان تاکید کرده، کمیته اجرایی تاسیس شرکت بورس کالا، در نخستین گام نسبت به تلفیق اساسنامه‌های پیشنهادی بورس فلزات و بورس کشاورزی و ارائه آن به سازمان بورس و اوراق بهادار برای تصویب و تایید نهایی اقدام خواهد کرد.

دبیرکل بورس فلزات گفته است: پس از تصویب اساسنامه شرکت سهامی بورس کالا، سایر مراحل اداری و قانونی تشکیل این شرکت در کمیته اجرایی پیگیری می‌شود.

این گزارش حاکی است: با توجه به تجربه تشکیل بورس اوراق بهادار به نظر می‌رسد روند اجرایی برای تشکیل شرکت بورس کالا تا زمستان امسال به طول انجامد و شرکت بورس کالا عملا از بهار 86 فعالیت خود را آغاز کند.

دیدگاه سازمان بورس

همزمان با اظهارنظر دبیرکل بورس فلزات، علی حسینی عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار که در چارچوب تقسیم وظایف انجام شده وظیفه نظارت بر بورس‌ها را نیز بر عهده دارد، اعلام کرده،‌تا پایان این هفته نسبت به فراخوان عمومی اعضای هیأت مؤسس شرکت بورس کالا اقدام‌های لازم انجام می‌شود.

علی حسینی درباره ترکیب سهامداران شرکت بورس کالا با اشاره به مصوبه شورای بورس می‌گوید: 40 درصد سهام شرکت بورس به نهادهای مالی، 10درصد به کارگزاران فعال در بورس‌های کالا و 20درصد به فعالان و تولیدکنندگان صنایع کشاورزی و فلزی و صنوف فعال در این بخش اختصاص می‌یابد. ضمن این که 30 درصد باقی‌مانده سهام از طریق پذیره‌‌نویسی عمومی عرضه می‌شود.

حسینی در پاسخ به پرسشی درباره مدت زمان تشکیل شرکت بورس کالا، طبق تجربه به دست آمده از تشکیل شرکت بورس اوراق بهادار تخمین می‌زند، اقدامات مدنظر برای تشکیل شرکت بورس ظرف 3 ماه آینده انجام گیرد.

معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس  اوراق بهادار تاکید می‌کند: برای تشکیل شرکت بورس کالا و طی مراحل قانونی آن، گروهی متخصص با تکیه بر تجربه شرکت بورس اوراق بهادار، مامور شکل‌دهی به روند کار شده‌اند.

کد خبر 6254

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز