ادغام بورس‌های کالا و فلزات با توجه به اینکه مستقل از هم هستند در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد.

دکتر حسین عبده‌تبریزی ـ دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار ـ درباره مصوبه اخیر شورای بورس مبنی بر تشکیل شرکت بورس کالا و ادغام بورس‌های کالایی با یکدیگر، توضیحاتی به ایسنا ارائه داد.

وی گفت:طبعا بورس‌های کالای کشاورزی و فلزات در ماهیت دو بورس مستقل از هم هستند، بنابراین تشکیل یک شرکت واحد مصلحت نیست.

وی نبود سود و زیان در بورس کالای کشاورزی را از ضرورت‌های ادغام 2 بورس از دید مقامات ناظر بورس عنوان کرد و افزود: از آن‌جا که مقامات ناظر بورس نگرانند که اگر شکل مستقلی برای بورس‌ها پیش آید، آن شرکت نتواند دخل و خرج کند بنابراین بحث ادغام را مطرح کرد‌ه‌اند.

عبده تبریزی با اشاره به این که مساله زیاده بودن بورس کالا در شرایط فعلی مشکل موقتی است، گفت: با این وجود نباید آن را با ادغامی‌ ناکارآمد حل کرد؛ شرکت سهامی‌ عام بورس کالا‌ی کشاورزی نیز می‌تواند مستقلا تشکیل شده و با وجود زیان‌ده بودن آن سهام آن قابل فروش باشد، هم‌چنین کسانی در کشور هستند که می‌توانند آن شرکت را سودآور کرده و سهام آن را خریداری کنند.

به گفته وی شرکت سهامی‌ عام بورس فلزات، می‌تواند تشکیل شده و شرکتی سودآور باشد، پذیره‌نویسی آن نیز با مشکل همراه نخواهد بود.

دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار، اظهار داشت:به هر دلیلی که  مقام ناظر، بورس کالا را به یک شرکت واحد تبدیل کرده است، توصیه می‌شود در داخل این شرکت واحد، 2 دپارتمان مستقل برای اداره 2 بورس تشکیل شود.وی گفت: با این وجود عملا بورس‌های کشاورزی و فلزات مستقل فعالیت کرده و شرکت مادر بورس کالایی به شکل هلدینگ عمل می‌کند.

او ادغام بورس نفت در بورس‌های کالایی را نیز نادرست دانست و گفت: وقوع این اتفاق نیز چندان درست نیست.

کد خبر 6292

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز