گروه اجتماعی – بنیامین صدر: مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نخستین نشست خبری خود گفت: مدیریت دولتی سهام عدالت با اهداف اصل 44 قانون اساسی فاصله دارد.

پورمحمدی در مورد واگذاری‌ برخی شرکت‌های دولتی  افزود: بخشی از این واگذاری‌ها مربوط به رد دیون است که دولت برای رفع دیون خود آن را انجام می‌دهد؛ مشکل بیشتر در سهام عدالت است.

سهام عدالت، سهامی عام است و شرکت‌های تعاونی باید سهام را مدیریت کنند اما در حال حاضر مدیریت سهام عدالت از سوی بخش دولتی انجام می‌شود و این با مقاصد اصل 44 فاصله دارد که ما آن را پیگیری می‌کنیم.

به گفته او، 41 شرکت برای بخش خصوصی آگهی شده که 36 شرکت واگذار شده، 4 شرکت برای رد دیون و یک شرکت در قالب سهام عدالت واگذار شده است. سهم واگذاری به بخش خصوصی نسبت به رد دیون و سهام عدالت کمتر است و در حال پیگیری موضوع هستیم.

آمار ارائه شده دولت را بررسی می‌کنیم

خبرنگار ی با بیان اینکه در برخی از آمار ارائه شده از سوی دولت مغایرت‌هایی دیده می‌شود، از رئیس سازمان بازرسی کل کشور پرسید که آیا این سازمان صحت و سقم آمارهای ارائه شده را بررسی کرده یا نه؟ که پورمحمدی  تصریح کرد: سازمان بازرسی برنامه‌های دستگاه‌ها را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدی سازمان بازرسی در مورد واگذاری‌هاست. در این رابطه گزارش‌هایی به ما داده می‌شود.

در مورد میزان پیشرفت واگذاری‌ها در 5 ماه گذشته در وزارت نیرو 31 درصد، وزارت صنایع 54 درصد، وزارت نفت 50 درصد، وزارت اقتصاد 15 درصد، وزارت بازرگانی 42 درصد و وزارت فناوری اطلاعات 50 درصد پیشرفت داشته و در این زمینه واگذاری‌ها محقق شده است.

در ادامه این نشست، پورمحمدی در پاسخی درباره تخلفات و انحراف بنگاه‌های زود بازده گفت: گردش مالی در این حوزه وجود دارد و طبعا نظارت می‌طلبد. هر کدام از مراکز تخصصی آماری را ارائه می‌دهند؛ تلاش ما این است که با بازرسی‌های میدانی و به شکل گزینه‌ای عمل کنیم تا به نتیجه برسیم.

در این زمینه ما با این موضوع مواجهیم که بخشی از این بنگاه‌ها مطالعاتشان ناقص بوده، در مواردی پرداخت‌ها صورت نگرفته که این موارد از کاستی‌هایی است که حتما باید به آن توجه شود.

رنج نظام انتخاباتی، از ضعف‌های جدی

پورمحمدی در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره نقش سازمان بازرسی کل کشور برای اصلاح قانون انتخابات نیز  اعلام کرد: نظام انتخاباتی ما از ضعف‌های جدی رنج می‌برد ؛ من نیز به خاطر مسئولیتم و برخورد از نزدیک با  این حوزه سعی کردم نگاهم به‌صورت کارشناسی باشد که به اشکالات زیادی در این رابطه برخورد کردم و معتقدم اصلاحات جزئی و موردی مشکل‌گشا نیست.

او ادامه داد: تقاضایم از دولت و مجلس این است که از اصلاحات موردی حتی‌الامکان پرهیز کنند چون به پیچیده‌ترشدن کاستی‌ها می‌افزاید.

پورمحمدی اظهار داشت: راه حل تنها طراحی یک نظام جامع انتخاباتی است؛ اینجانب با همین نگاه از همکاران در وزارت کشور خواستم یک نظام جامع تهیه کنند و خوشبختانه لایحه جامع، تهیه و به دولت ارسال شد اما متأسفانه در دولت مورد توجه واقع نشد و همچنان در دولت مانده است.

وزیر سابق کشور خاطر نشان کرد: من با توجه به دغدغه‌ای که داشتم در روزهای آخر ماموریتم در وزارت کشور متنی را آماده کردن و در آن  به کاستی‌های نظام انتخاباتی اشاره کردم که اکنون در مجمع در حال رسیدگی است.

به گفته پورمحمدی، باید بپذیریم که نظام تبلیغاتی، تایید صلاحیت، استفاده از رایانه‌ و نظام برخورد با متخلفان انتخابات مشکل دارد.

پالیزدار علنی محاکمه شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود، در پاسخ به اینکه آیا اسنادی که پالیز دار از سازمان خارج کرده برگردانده شده است یا خیر یادآورشد: پالیزدار مامور تحقیق و تفحص بود؛

او پرونده‌هایی را مطالبه کرده که بخشی از این پرونده‌ها تا زمان دستگیری در اختیارش بود که بخشی از آن مسترد شد.

پور محمدی افزود: پالیزدار خارج از صلاحیت تحقیق و تفحص پرونده‌ها را خارج کرده و باید پاسخ دهد همه افشاگری‌های پالیزدار براساس اطلاعات پرونده‌های سازمان نبوده است و از منابع دیگر هم استفاده کرده است.

او با طرح این پرسش که آیا پالیزدار مجاز به خارج کردن این اسناد بوده یا نه؟ گفت: از دید من مجاز نبوده است و نماینده هر مرجعی باید درون سازمان این کار را انجام دهد.

پورمحمدی  تاکید کرد: در بخشی از مطالبی که پالیزدار ادعا کرده، گزارشی به سازمان آمده، سازمان، بازرسی‌های لازم را انجام داده و خلاف آن ثابت شده است اما او همان گزارش ابتدایی را بیان کرده است.

برخی مطالب که گفته درست است اما سوءاستفاده‌هایی در آن نیست.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه فکر می‌کنم محاکم قضائی هرچه زودتر باید رسیدگی را به جایی برسانند بیان داشت: تقاضای من این است که پالیزدارعلنی محاکمه شود و اطلاعات در اختیار مردم گذاشته شود؛

البته نسبت به مطالب افشاگری یکسری از افراد و برخی از مراکز تحریک‌کننده و تشویق‌کننده وجود دارند و خواسته‌ام این است که مرجع قضائی روی این موضوع کار کنند تا مشخص شود پشت سر این مسائل چه اهدافی وجود دارد.

مدارک تحصیلی کردان

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به پرسش دیگری که درباره نقش سازمان بازرسی در بررسی وضعیت مدارک تحصیلی علی کردان، وزیر کشور مطرح شد  تصریح کرد: دلیلی نمی‌بینم تا در این موضوع ورود کنیم چون همه چیز تا حدودی روشن است.

او درباره ارائه شکایتی در مورد مدرک تحصیلی وزیر کشور به سازمان نیز اعلام کرد: ‌تاکنون شکایتی در این زمینه ندیده‌ام. حرکت اول سازمان بازرسی، شناسایی تخلف است.

پورمحمدی در این نشست، اظهار کرد: این سازمان در نظارت به آن جایگاه درخور نرسیده‌ و طبعا انتظارات مردم هم در این راستا محقق نشده است؛

به‌ویژه در بعد نظارتی، تلاش کمتری صورت گرفته و این بعد باید تقویت شود. تلقی من این است که نظارت نیاز جدی جامعه ماست و اگر صرفا نظارت توسط دستگاه‌های خاص و با ترتیبات اداری و دولتی بخواهد اعمال شود، مطلوب نخواهد بود.

رسانه‌ها از فضای سیاسی فاصله بگیرند

پورمحمدی با تاکید بر نقش رسانه در حوزه نظارتی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم ما تعریف نظارت رسانه را به خوبی ارائه ندادیم و از کارایی این حوزه تا حدودی غفلت کرده‌ایم.

ارزیابی‌ام این است که بیش از 50 درصد نظارت تاثیرگذار می‌تواند از سوی رسانه‌ها انجام شود. توصیه‌ من این است که رسانه‌ها برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر از فضای سیاسی
فاصله بگیرند. 

رئیس سازمان بازرسی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار همشهری مبنی براینکه آیا فکر نمی‌کنید بسیاری از قوانین فعلی در گذر زمان کارآمدی خود را از دست داده است، گفت:همین‌طور است.

در بسیاری از مواقع قانون بر سر راه اصلاح امور مانع ایجاد می‌کند که باید با تعامل همه دستگاه‌ها چاره‌ای برای آن بیندیشیم.

نامزدی پورمحمدی در انتخابات ریاست‌جمهوری قوت گرفت

درحالی‌که چند ماه بیشتر از مدت ریاست پورمحمدی بر سازمان بازرسی کل کشور نمی‌گذرد، او با بیان اینکه در نظارت برحسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین جایگاه درخوری نداریم ازاحتمال کاندیداتوری خود در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری خبر داد.

پورمحمدی در پاسخ به همشهری درباره اینکه برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که شما به نامزدی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری تمایل دارید، گفت: اینکه عده‌ای گفته‌اند و خواسته‌اند صحت دارد اما دغدغه من انجام مأموریت فعلی‌ام است، هرچند من نیز همانند مردم در این رابطه دغدغه دارم که نهاد ریاست‌جمهوری تقویت شود و در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد و از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده شود.

همچنین فضای انتخابات، شعاری نباشد و عقلانیت بر‌ آن حاکم شود تا در این فضا مردم بتوانند منافع خود را بهتر تشخیص دهند.

پورمحمدی افزود: البته من حریص نیستم و کاندیداتوری‌ام در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند در فرایندی شکل بگیرد.

کد خبر 63579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز