به گزارش همشهریآنلاین به نقل از فارس محمدرضا شجریان بعد از ورود به صحنه و ضمن تشکر از مسوولان وزارت کشور و تالار گفت: در این کنسرت علاوه بر اجرا قصد معرفی سه ساز جدید که از ساختههای خودم است را داشتم؛ یکی ساز «صراحی» است که همان طور که در بروشورها آمده از خانواده کمانچه و قیچک است و امکانات سازهای خانواده ویلن را از نظر نوازندگی و وسعت صدا دارد.[صراحی؛ سازی که شجریان طراحی کرد و ساخت]
وی افزود: در حال حاضر بیشترین نیاز ما چهار اندازه سوپرانو، آلتو، باس و کنترباس در این ساز هست و امکان ویژه آن تعویض صفحه آن است که باعث تغییر در رنگ صوتی این ساز میشود و این صفحه که حکم تارهای صوتی ساز را دارد، پوستی و گاه پوست همراه با چوب است و این ساز را نوازندگان کمانچه، قچک، ویولن، ویولنسل و کنترباس به راحتی میتوانند، بنوازند.
شجریان در ادامه با اشاره به معرفی دو ساز دیگر خود بیان داشت: از سال 1340 روی سنتور و زیباتر کردن صدای آن کارکردهام و این اواخر با تحقیقات تخصصی که روی آن داشتم به نتایج خوبی رسیدم تا کیفیت صدا را هم بالا ببرم، بهطوریکه همه جای ساز سنتور صدایی یکدست داشته باشد.
وی در خصوص ساز «صراحی بمتار» افزود: طی همه این سالها نیاز بود تا صداهای بیشتری برای بم ارکستر داشته باشیم و بعد از جستوجوی بسیار برای پیداکردن سیمهای مختلف در تمام دنیا، موفق به طراحی بمتار شدم. اما متاسفانه فرصت کافی نداشتیم تا نتهایی هماهنگ با اجرای گروه برای این ساز بنویسیم و تنها اجرایی مجزا برای ساز در نظر گرفتیم، ولی در برنامههای آینده گروه، قطعا نتهایی هماهنگ با بقیه گروه برای آن تنظیم خواهیم کرد.
گروه شهناز و شجریان بخش اول اجرای خود را با عنوان «مرغ خوشخوان» در دستگاه شور آغاز کردند.
بعد از اجرای پیش درآمد توسط گروه، شجریان به ساز و آواز با مجید درخشانی نوازنده تار پرداخت و سپس با تک نوازی رباب مهدی امینی تصنیف پیام نسیم آغاز شد.
بعد از چند دقیقه تک نوازی، شجریان به همراه نوای صراحی که خود ابداع کننده آن بود با سینا جهانآبادی به اجرا پرداخت.
به گزارش فارس، در این بخش که تمامی قطعات از ساختههای شجریان بود گروه قطعه چهارمضراب را نواختند و سپس مژگان شجریان با سه تار خود قطعه آوازی دیگری را آغاز کرد. که بعد از آن شجریان بار دیگر با صراحی به اجرای آواز خراسانی پرداخت.
بخش اول کنسرت با اجرای تصنیف مرغ خوشخوان به پایان رسید و گروه بعد از آنتراک 20 دقیقهای به صحنه بازگشتند تا قطعاتی از ساختههای مجید درخشانی را که برگرفته از ردیفهای میرزا عبدالله بود، در دستگاه همایون اجرا کنند.
بخش دوم کنسرت که «رندان مست» نام داشت با یک پیش درآمد و و سپس چهار مضراب زنگ شتر آغاز شد و سپس گروه تصنیف چشم یاری از ساختههای شجریان، باد صبا ساخته حسام السلطنه مراد با تنظیم درخشانی بر روی شعری از ملکالشعرای بهار آواز شوشتری با شعری از سعدی، چهار مضراب بیداد، تصنیف رندان مست بر روی غزلی از مولانا و چند ساز و آواز را اجرا کردند.
کنسرت گروه شهناز با شجریان این بار هم با اجرای مرغ سحر به پایان رسید.[شجریان مرغ سحر نخواند]
حواشی کنسرت
- ترافیک سنگین میدان فاطمی از ساعت 30/18 حکایت از آن میکرد که مشتاقان استاد آواز ایران از 2 ساعت قبل از اجرا خود را به مکان برگزاری رساندهاند تا بار دیگر شاهد هنرنمایی این اسطوه آواز باشند.
-دربهای تالار بزرگ کشور حدود ساعت 19 باز شد تا ازدحام مردم جلوی درب کم شود.
- حدود ساعت 30/20 گروه شهناز متشکل از نوازندگانی چون: حسین رضایینیا: دف و دایره، حمید قنبری: تنبک، کاوه معتمدیان: کمانچه، سینا جهانآبادی: کمانچه و صراحی، شاهو عندلبی: نی، رادمان توکلی و مجید درخشانی: تار، مژگان شجریان: سه تار، مهرداد ناصحی: قیچک آلتو و سراهی، حامد افشاری: قیچک باس، سحر ابراهیم: قانون، رامین صفایی: سنتور، مهدی امینی: رباب و بمتار و محمدرضا ابراهیمی: عود به همراه محمدرضا شجریان با تشویقهای پیاپی مردم به صحنه آمدند.
- همایون شجریان این بار هم مهمان کنسرت پدرش بود که با ورودش به تالار با تشویقهای بسیار مردم رو به رو شد.
- طراحی صحنه و بلیطهای این کنسرت نسبت به اجرای قبلی تغییر نکرده بود.
- این کنسرت برخلاف اجراهای قبلی بازار سیاهی را به وجود نیاورده بود و تنها در مقابل تالار برخی از افراد بلیتهای خود را با همان قیمت میفروختند.