شهر«کاربازیا» همان «نخستین شهر مشاغل آموزشی مهارتی ایران» در برج میلاد است که از چند سال پیش فرصت تجربه مهارت‌های شغلی مختلف را برای کودکان ۲ تا ۱۳ساله فراهم کرده و هر روز میزبان این گروه سنی و پدر و مادرهایشان است.

استعداد شغلی

همشهری محله _ پروانه بهرام‌نژاد:دختران قدونیم قد و چند پسرکی که قدشان به ۸۰ سانتیمتر می‌رسد، کنار هم روی صندلی‌ها نشسته و مشغول آماده کردن پیتزا هستند.همگی کلاه یکبار ‌مصرف روی سر و ماسک به‌صورت دارند و مواد اولیه رالایه‌لایه به کمک مربی روی همدیگر قرار می‌دهند.در سمت دیگر فضانوردان کوچک آماده پرتاب به ایستگاه فضایی هستند و در اتاق کناری نیز چند نفری مشغول احیای مریض بدحالی هستند که تازه از راه رسیده‌است.

  • دوست‌داری چه کاره بشی؟  

در طبقه همکف محوطه اصلی برج میلاد، آسانسورهای سمت چپ و تابلوهای راهنما شما را به سمت شهر کاربازیا هدایت می‌کند؛ شهری که از همان چند قدمی و نرسیده به محل اصلی آن در طبقه منفی یک برج، نقاشی‌های کودکان در شغل‌های مختلف توجه مراجعان به‌ویژه کودکان را به خود جلب می‌کند. طوری که خیلی از آنها با دیدن این نقاشی‌ها و تصاویر دلشان می‌خواهد خودشان را هم در همان لباس ببینند و شغل مورد علاقه ‌آینده خود را تجربه کنند. شهر مشاغل کودکان کاربازیا نوروز ۱۳۹۷و با الگوگیری از تجربه‌های موفق جهان در این زمینه و با توجه به شرایط فرهنگی، ملی و مذهبی کشورمان طراحی شده و به بهره‌برداری رسیده است. «حسام بنایی» تسهیل‌دار مجموعه کاربازیا دراین‌باره می‌گوید: «اینجا نخستین شهر مشاغل آموزشی، مهارتی ایران است که در قالب بازی برای کودکان رده سنی ۲ تا ۱۳ ساله ایجاد شده تا بتوانند ضمن بازی ‌کردن، نسبت به علاقه‌مندی‌های خود آگاهی پیدا کنند. در کنار آن فرصتی برای پدر و مادرها در زمینه استعدادیابی شغلی و علاقه‌مندی فرزندانشان محسوب می‌شود. اینجا تجربه مشاغل مختلف شبیه‌سازی شده و تلاش برای رشد و پرورش توانایی‌های فردی و جمعی کودک، محور اصلی فعالیت این مجموعه است.» 

استعدادیابی شغلی در برج میلاد | در شهر «کاربازیا» همه آموزش می‌بینند

  • تجربه آشپزی تا فضانوردی

خلبان، آتش‌نشان، پزشک، پلیس، فروشنده، عکاس و گوینده خبر تنها بخشی از عنوان‌های شغلی هستند که کودکان می‌توانند با حضور در شهر کاربازیا مهارت‌ خود را در هریک از آنها محک بزنند و ببینند چند مرده حلاجند. بنایی دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «بچه‌ها در اینجا تقریباً ۲۵ شغل را می‌توانند متناسب با علاقه‌ خود، انتخاب و در آن بازی کنند. آتش‌نشانی، فرودگاه، پلیس، بانکداری، بیمارستان، آزمایشگاه علوم و اسپینچو و فضانوردی بخشی از این شغل‌هاست. همچنین خانه آشپزی، پستخانه، نجاری، استودیوهای خبر، موسیقی، تعمیرگاه و آموزش رانندگی از دیگر شغل‌های این مجموعه است. در کنار اینها مراجعان می‌توانند در کارگاه هنرکده، ایرهاکی، موتورسواری، مأموریت ویژه، هند اسپید، پارک‌کودک و خانه‌بازی علاقه‌مندی‌هایشان را امتحان کنند.» کتابفروشی، عطاری، آجیل و خشکبارفروشی، ابزارفروشی، گالری لباس و خانه نمایش از دیگر فعالیت‌های موجود در شهر کاربازیاست که هرکدام در اتاق مجزا میزبان بچه‌ها هستند. جلو در هر اتاق همسن مجاز، زمان فعالیت و هر چیزی که لازم است درباره هر شغل بدانند نوشته شده است.  

استعدادیابی شغلی در برج میلاد | در شهر «کاربازیا» همه آموزش می‌بینند

  • شغل‌های‌ ۱۵ دقیقه‌ای

نقشه شهرکاربازیا همان ابتدای راه در اختیار مراجعان قرار می‌گیرد و پس از تهیه کارت بلیت شارژی هر کودک می‌تواند متناسب با سن و ذوق خود به هریک از اتاق‌هایی که دورتادور این مجموعه نیم‌دایره‌ای ایجاد شده، مراجعه و آن را امتحان کند. بنایی می‌گوید: «مدت زمان حضور بچه‌ها در هر اتاق ۱۰تا ۱۵دقیقه متغیر است. مربی در آنجا حضور دارد و متناسب با شغلی که در آن قرار دارند، ضمن ارائه توضیحات لازم آنها را هدایت هم می‌کند. باتوجه به شیوع ویروس کرونا در هر شغل ۴ تا ۵ نفر نهایت همزمان می‌توانند حضور پیدا کنند. در روزهای آخر هفته نیز که تعداد مراجعان عادی ما بیشتر می‌شود، بازدید گروهی مدارس، ‌سراهای محله و مهدهای کودک را نداریم و آنها در سایر روزهای هفته صبح اینجا مراجعه می‌کنند. در مشاغل مختلفی که داریم مثل آشپزی بچه‌ها پیتزا درست می‌کنند و در نهایت آن را می‌خورند. در ایستگاه آتش‌نشانی با کار آتش‌نشانان، آشنا و در انتهای مجموعه برای اطفای حریق اعزام می‌شوند و آتش نمادین را خاموش می‌کنند.» 

  • شارژ بلیت ۱۰۰ هزار تومانی

عنوان‌های شغلی و مبالغ بلیت هریک از آنها در جایگاه پذیرش نوشته شده و شما با تهیه کارت بلیت اولیه به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان می‌توانید در این مجموعه ۲هزار و ۱۰۰‌مترمربعی، گشت‌وگذار و تجربه متفاوت برای فرزندتان فراهم کنید. تسهیل‌دار مجموعه کاربازیا دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «حداقل شارژ اولیه مشخص است اما تخفیف‌هایی هم در نظر می‌گیریم. مثلاً با پرداخت ۱۵۰ هزار تومان، مبلغ ۱۸۰ هزار تومان کارتشان شارژ می‌شود.» بهای بلیت هر شغل و بازی از ۲۵ تا ۴۵ هزار تومان متغیر است. نرخ تجربه‌ مهارت‌هایی از جمله بانکداری، پستخانه و هند اسپید ۲۵ هزار تومان و ارزان‌تر و قسمت‌هایی مانند خانه آشپزی، بیمارستان و آتش‌نشانی ۴۵ هزار تومان است. محدودیت تعداد بازی هم وجود ندارد و از انجام یک بازی تا تجربه همه مشاغل برای افراد امکانپذیر است.  

استعدادیابی شغلی در برج میلاد | در شهر «کاربازیا» همه آموزش می‌بینند

  • محدویت شغلی

حضور در شهر مشاغل کاربازیا محدودیت ندارد اما برای تجربه برخی از مشاغل داشتن سواد خواندن و نوشتن الزامی است. بنایی می‌گوید: «این مجموعه برای کودکان ۲ تا ۱۳ ساله تدارک دیده شده ولی در غرفه‌ها مثل فرودگاه کودک باید خواندن و نوشتن بلد باشد تا بتواند عددی که برای بلند شدن یا فرود هواپیما لازم است، بخواند و انجام دهد. همچنین در آموزش رانندگی باید وضعیت جسمی فرد طوری باشد که پاهایش روی پدال قرار بگیرد. یا در استودیو خبر کودک باید بتواند ارتباط برقرار کند و شعر بخواند یا مهارت تعریف کردن خاطره را داشته باشد تا ما اجرای او را ضبط کنیم و به خانواده تحویل دهیم. دختر و پسر هم ندارد، بازی‌ها طوری طراحی شده است که هر دو گروه می‌توانند آن را بیازمایند.» 

  • قوانین شهر کاربازیا

روی تابلوی ورودی مجموعه، قوانین شهر کاربازیا به زبان کودکان نوشته و از آنها خواسته شده است که این نکات را رعایت کنند: 
‌ـ اینجا قرار است با شغل‌های مختلف آشنا بشویم و پا توی کفش بزرگ‌ترها کنیم. پس یادمان باشد که اینجا شهر ماست و مراقبت از وسایل و نظافت برعهده ما.  
‌ـ برای ورود و بازی در شهر یک کارت شارژ می‌گیریم و از آن در هر حرفه‌ای که خواستیم برای بازی استفاده می‌کنیم.  
‌ـ وقتی وارد غرفه شدیم کارت را به مربی می‌دهیم تا هر چقدر که دلمان بخواهد شارژ کنیم.  
‌ـ کارت اعتباری شهر کاربازیا همیشه معتبر است و باقیمانده شارژ در کارت می‌ماند که البته مبلغ آن برگردانده نمی‌شود اما بعد هر موقع باز هم بیایید می‌توانید از شارژ باقیمانده استفاده کنید.  
‌ـ یادتان باشد کارت را کنار گوشی موبایل یا وسایل مغناطیسی قرار ندهید تا خراب نشود.  
‌ـ اگر هم موجودی کارتتان صفر شد آن را به قسمت پذیرش بدهید تا بچه دیگری بتواند با آن بازی کند.  
‌ـ مامان‌ها و باباها باید همراه بچه‌ها باشند.  
‌ـ برای اینکه همه بتوانند از بازی‌ها استفاده کنند، نوبت را رعایت کنید و حواستان به حق دیگران باشد.  
‌ـ مامان و باباهای عزیز از اینکه برای راحتی ما داخل غرفه نمی‌آیند خیلی ممنونیم.  
‌ـ اگر کسی داخل غرفه نبود به معنای تعطیل یا بسته بودن آن نیست. صبور باشید تا خیلی زود مربی کنار شما بیاید.  

نشانی: بزرگراه شهید حکیم غرب، ورودی برج میلاد، طبقه منفی یک برج
ساعت فعالیت: ۱۰ تا ۲۱
روزهای فعالیت: هر روز هفته
بهای بلیت: تهیه کارت شارژ اولیه ۱۰۰ هزارتومان 
شماره تماس: ۸۵۸۵ 
 

کد خبر 653731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha