به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، گرگوری میلر، تحلیلگر صنعت گفت: «افزایش قیمت نیکل، لیتیوم و سایر مواد، روند بلندمدت کاهش هزینه باتریها، گرانترین بخش خودروهای الکتریکی را که مانع پذیرش گستردهتر این فناوری میشود، کند و حتی موقتاً معکوس میکند.»
این مهم در بالای زنجیره تامینی است که پیشتر به دلیل همهگیری بیماری کووید-۱۹ و کمبود تراشههای جهانی بهشدت درگیر شده بود.
میلر با اشاره به خودروهای موتور احتراق داخلی که بر بازار تسلط دارند، گفت: «افزایش قیمت مواد خام مطمئنا این پتانسیل را دارد که جدول زمانی برابری هزینه بین خودروهای EV و ICE را به تأخیر بیندازد که میتواند پذیرش گستردهتر خودروهای الکتریکی را مختل کند.»
او همچنین گفت که امسال میتواند اولین افزایش سال به سال در میانگین قیمت سلولهای باتری لیتیوم یون باشد.
درگیری در اوکراین تنها خطرات را افزایش داده است و قیمت نیکل را به دلیل ترس از مختل شدن صادرات از روسیه، تولیدکننده پیشرو در این حوزه، به بالاترین حد در ۱۱ سال گذشته رسانده است. قیمت لیتیوم نیز افزایش یافته و از پایان سال بیش از دو برابر شده، زیرا عرضه کمتر از افزایش تقاضا است.
روسیه حدود ۷ درصد از نیکل استخراجشده در جهان را تولید میکند. همچنین یک تامینکننده بزرگ آلومینیوم و پالادیوم است.
افزایش قیمت خودروهای برقی که طی سال گذشته توسط تسلا و استارتآپ ریویان شکل گرفته بود، اهمیت بسیاری دارد، زیرا مصرفکنندگان جریان اصلی قرار نیست حق بیمه هنگفتی را برای فناوریای که بسیاری هنوز به طور کامل از آن استقبال نکردهاند، بپردازند.
نظر شما