با افزایش 30 درصدی قیمت بنزین هواپیما از ابتدای مهر ماه سال‌جاری، شرکت‌های هواپیمایی درخواست‌های قبلی خود برای افزایش قیمت بلیت هواپیما را تکرار کرده و اعلام کردند

 که با توجه به افزایش هزینه‌های هر ساعت صندلی پرواز، درصورت افزایش نیافتن نرخ بلیت هواپیما مشکلات جدی برای فعالیت ایرلاین‌ها ایجاد خواهد شد.
با مهدی علیاری، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • مسئولان صنعت هوایی کشور افزایش نرخ بلیت را منوط به ارائه درخواست ایرلاین‌ها کرده‌اند، روند بررسی این درخواست چگونه بوده است؟

شرکت‌های هواپیمایی از ابتدای امسال به‌دلیل افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده یک ساعت صندلی پرواز، درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را مطرح کردند با وجود این هنوز این درخواست در دستور کار شورای‌عالی هواپیمایی قرار نگرفته است.

باید تدبیری برای افزایش نرخ بلیت هواپیما اندیشیده شود. از آنجا که برابر آمارهای مراجع رسمی دولت، در سال‌جاری تورم 25 درصدی و نوسانات نرخ ارز در مقابل ریال را شاهد بوده‌ایم این روند موجب شده تا هزینه‌های یورویی شرکت‌های هواپیمایی از محل درآمدهای دلاری پرداخت شود؛

بر این اساس فاصله 30 تا 40درصدی نرخ این 2 ارز، فشار هزینه‌های ارزی بر شرکت‌های هواپیمایی را افزایش داده است.

  • تاثیر افزایش نرخ سوخت و تثبیت قیمت بلیت بر ادامه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی چگونه خواهد بود؟

اکنون هزینه‌های تعمیر و نگهداری هواپیما که تا پیش از این به دلار پرداخت می‌شد باید به یورو پرداخت شود و این روند موجب شده تا در حال حاضر حتی روسیه نیز این هزینه‌ها را به یورو دریافت کند.

همچنین هزینه اجاره هواپیما نیز که عمدتا از بازار روسیه تامین می‌شود بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

از سوی دیگر افزایش 30درصدی قیمت بنزین هواپیما از ابتدای مهر ماه امسال، افزایش هزینه‌ها را موجب شده است چرا که با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات20 درصدی و 10درصد عوارض خاص برای بنزین هواپیما اعمال شده و در مجموع افزایش 30درصدی قیمت سوخت هواپیما را شاهد بوده‌ایم.

این عوامل در کنار گسترش حجم و هزینه‌های اعمال تحریم‌ها بر ضد‌صنعت هوایی کشورمان، افزایش قیمت تمام شده بلیت و تشدید فاصله بین قیمت مصوب و قیمت تمام شده یک ساعت صندلی پرواز شده است.

  • قیمت تمام شده هر ساعت صندلی پرواز در مقایسه با قیمت کنونی بلیت هواپیما چگونه است؟

اکنون شرکت‌های هواپیمایی به‌طور متوسط برای هر ساعت صندلی پرواز 30هزار تومان دریافت می‌کنند که پس از اعمال تخفیف‌ها، این مبلغ به حدود 26 هزار تومان کاهش می‌یابد.

این در حالی است که اکنون قیمت میانگین تمام شده هر ساعت صندلی پرواز حدود 38 هزار تومان بوده و بدون در نظر گرفتن سود منطقی و حتی برای سر به سر کردن هزینه و درآمد ایرلاین‌ها نیز اختلاف 30درصدی نرخ کنونی بلیت و هزینه را شاهد هستیم.

  • با این روند امکان افزایش نرخ بلیت هواپیما تا چه حد است؟

باید شورای‌عالی هواپیمایی بررسی درخواست ایرلاین‌ها برای افزایش نرخ بلیت و مستندات آنها را با حضور نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی در دستور کار قرار دهد و شرایط ادامه فعالیت ایرلاین‌ها را فراهم سازد.

با وجود این درخواست‌ها حتی هنوز مصوبه کلی و قبلی این شورا مبنی بر امکان افزایش یا کاهش نرخ بلیت هواپیما در برخی مسیرها و ساعات روز یا سال که می‌توانست کمکی در جهت رفع برخی مشکلات شرکت‌های هواپیمایی باشد نیز ابلاغ نشده است.

کد خبر 66809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز