جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
۱ نفر

پژوهشگرانی که در حال بررسی برای یافتن علت مرگ نخستین انسانی هستند که قلب پیوندی از یک خوک تغییر ژنتیکی‌شده دریافت کرد، یک ویروس حیوانی در آن پیدا کرده‌اند، هر چند هنوز نمی‌دانند که آیا این ویروس عامل مرگ این مرده بود است یا نه.

heart

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این مرد ۵۷ ساله اهل مریلند به نام دیوید بنت در ماه مارس دو ماه پس از این پیوند تجربی راه‌گشا درگذشت. پزشکان دانشگاه مریلند روز پنجشنبه اعلام کردند که یک DNA ویروسی درون قلب خوکی پیوندی یافته‌اند. البته آنها نشانه‌ای از اینکه این ویروس به نام «سیتومگالوویروس خوکی» باعث عفونت فعال شده باشد، نیافتند.

یک نگرانی عمده در پیوندهای حیوان به انسان خطر وارد شدن عوامل عفونی جدید به انسان‌ها است.

دکتر بارتلی گریفیث، جراحی که این پیوند را انجام داد، از آنجایی که برخی از ویروس‌ها حالت «پنهانی» دارند، یعنی بدون ایجاد بیماری انتقال پیدا می‌کنند، «این ویروس‌ هم ممکن است سوار بر قلب پیوندی وارد بدن بیمار شده باشد.»

البته دکتر محمد محی‌االدین، رئیس علمی برنامه پیوند «حیوان به انسان» در دانشگاه مریلند گفت آزمایش‌های پیچیده‌تری در حال ایجاد است تا «اطمینان حاصل شود این نوع ویروس‌ها هم شناسایی می‌شوند.»

پزشکان برای دهه‌ها تلاش کرده‌اند از اندام‌های حیوانی برای نجات جان انسان‌ها استفاده کنند، اما ناموفق مانده‌اند. بنت که در حال مرگ بود و شرایط لازم برای پیوند قلب انسانی را نداشت، به عنوان آخرین چاره به عنوان گیرنده قلب پیوندی از یک خوک تغییر ژنتیکی‌ داده‌شده انتخاب شد. تغییر ژنتیکی این خوک به نحوی انجام شده بود که خطر رد اندام‌های آن بوسیله دستگاه ایمنی بدن انسان کاهش یابد.

به گفته تیم پزشکان دانشگاه مریلند، خوک دهنده قلب سالم بود و آزمایش‌های لازم بر اساس نظر سازمان غذا و داروی آمریکا برای وارسی عفونت‌ها بر روی او انجام شده بود. همچنین این خوک در مرکزی با طراحی ویژه برای جلوگیری از انتشار عفونت‌ها از حیوانات بزرگ شده بود.

به گفته دکتر گریفیث، «دیوید بنت» بسیار بیمار بود و روند بهبودی‌اش پس از پیوند نسبتا خوب بود، اما یک روز صبح حالش بدتر شد و علائمی شبیه عفونت را نشان داد. پزشکان آزمایش‌های متعددی برای یافتن علت اناجام دادند و داروهای آنتی‌بیوتیکی، ضد ویروسی و تقویت‌کننده ایمنی به او دادند. اما قلب خوک متورم و با مایع پر شد و نهایتا از کار افتاد.

گریفیث گفت نمی‌داند آیا ویروس کشف‌شده عامل این تورم قلب بوده است یا نه. به گفته او، آنچه در بنت مشاهده شد، ظاهرا یک یک واکنش رد پیوند معمولی نبود و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

کد خبر 674553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha