گروه اجتماعی - بنیامین صدر: پلیس ایران بارها هشدار داده که برخی از تبلیغاتی که برای کار در ‏شرکت‌های خصوصی یا سفر به کشورهای مختلف با رنگ و لعاب فراوان به چشم می‌خورد، خالی از اشکال ‏‏نیست.

‏این تبلیغات به‌طور طبیعی سبب ترغیب و تشویق افراد برای حضور ‏در آن مراکز می‌شود.
این در حالی ‏است که ‏به تازگی علاوه ‏بر نیازمندی‌ها و آگهی‌‏های روزنامه‌ها و مجله‌ها «بیلبورد‌‌های» تبلیغاتی نیز به این ‏وضع‏دامن زده است.

‏‏احمد روز‌بهانی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی در این‌باره می‌گوید: در این زمینه چند باند ‏‏قاچاق از سوی پلیس کشف و اعضای آن دستگیر شده‌‌اند.

‏زنان آزاد شده هم با هماهنگی سفارتخانه ‏کشورهایشان به کشورهای خود ‏تحویل داده ‏شدند.

‏به گفته روزبهانی، شماری از دختران و زنان ایرانی نیز در این باندها بودند که پرونده آنها به ‏دستگاه قضائی ‏‏ارجاع شده است. ‏رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی همچنین هشدار می‌دهد که ‏قاچاق بین‌المللی دختران و زنان در ‏منطقه گسترش یافته است.

‏او از اغفال دختران و زنان جویای کار از سوی برخی افراد در محیط‌هایی ‏با ‏عنوان‌های مختلف ابراز نگرانی کرد. ‏‏به‌گفته روزبهانی، ناجا با این افراد که نام شرکت بر خود گذاشته‌اند برخورد قانونی می‌کند و مردم هم اگر ‏اطلاعاتی دارند بهتر است به ناجا ارائه کنند.

‏پیش از این، خبرهایی انتشار یافته بود مبنی بر اینکه برخی تورهای مسافرتی در قالب موجه یک آژانس ‏به جذب طعمه‌های ‏خود می‌پردازند و به این ترتیب دختران و زنان را به مناطقی نظیر دوبی، آنتالیا و باتومی در ‏گرجستان برده و ‏آنجا در اختیار باندهای فساد و فحشا قرار می‌دهند.

در امارات، پلیس شرکت‌هایی را که در سال چند بار ‏‏آگهی استخدام داده‌اند پیگیری و مدیرعامل شرکت را بازجویی می‌کند تا دلیل این کار را جویا شود.

‏این در حالی است که سالانه بیش از  ۵۰۰ هزار نفر زن و دختر به اروپای غربی قاچاق می‌شوند و سالانه بین  ‏‏۷۰۰هزار تا 2 میلیون نفر قربانی این پدیده شوم در جهان می‌شوند.

‏3 کشور پاکستان، ترکیه و ایران از مبادی ورودی قاچاق انسان در منطقه شناخته شده‌اند.
در این میان  ‏پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو ازجمله اقدامات مثبت و اساسی در جهت مبارزه با قاچاق انسان است.

داستان تلخ ‏قاچاق انسان مسئله‌ای بین‌المللی است اما بسیاری از کشورها چارچوب‌های قانونی ملی، لوازم کافی و درست ‏برای برخورد با روند فعلی قاچاق انسان را ندارند.

‏در همین حال و در مواجهه با این پدیده از حیث قضائی در ایران با خلأ قانونی مواجه نیستیم و قوانین و ‏مقررات موجود این بستر را فراهم آورده که دادسرا و دادستان‌ها اقدام لازم را در جهت مبارزه با این مسئله انجام دهند، اما باید ‏با حساسیت بیشتری به مسئله توجه شود.

‏به نظر می‌رسد پلیس کشورهای منطقه با همکاری سازمان ملل می‌توانند با ایجاد بانک اطلاعاتی درباره ‏روش‌های قاچاق انسان، در برخورد با باندهای مختلف ، متشکل و مؤثرتر
عمل ‏کنند.

کد خبر 68914

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز