مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

معمولا برای نرفتن پیش مشاور بیشتر دلیل می‌آوریم تا برای رفتن. وقتی یک مشکلی برایمان پیش می‌آید آخرین راه حلی که به ذهنمان خطور می‌کند مراجعه به یک فرد آگاه و بی‌طرف است. در حالی که اگر فرهنگ مشاوره گرفتن از متخصص جا بیفتد،‌ بسیاری از مشکلات خانوادگی به مراحل بحرانی نمی‌رسد.

مشاوره

 همشهری آنلاین: مهم‌ترین مزیت مشاوره این است که کمک می‌کند در هر شرایطی که هستیم احساس رضایت‌بخش‌تری داشته باشیم و از زندگی و روابط خود لذت بیشتری ببریم.

حتی شما دوست عزیز

ما برای مدیریت روابط‌مان نیاز به کمک فردی متخصص و تعلیم دیده داریم؛ حتما بارها اتفاق افتاده که در موقعیتی قرار گرفته‌اید که احساس می‌کنید همه درها بسته است و هیچ راهی برای خروج از بحران ندارید. مشاوره گرفتن در چنین موقعیت‌هایی روزنه‌های امید را به روی شما باز می‌کند و باعث می‌شود به جای زانوی غم بغل کردن، بر امکان‌های موجود تمرکز کنید. فرقی نمی‌کند که مساله چیست، مشکلات خانوادگی، اضطراب، افسردگی یا حتی مرگ یکی از عزیزانتان. افراد آموزش‌دیده‌ای هستند که می‌توانند در هر یک از این موقعیت‌ها به شما کمک کنند. درک این نکته که شما ممکن است در مدیریت رابطه یا حتی در بازسازی تصویرتان از خود، نیاز به کمک داشته باشید اولین قدم در راه بهبود است.

مشاوره زوجین یا زوج‌درمانی، کمک موثری به زوج‌هایی است که مشکلاتی مانند مشاجره‌های مکرر، احساس کمبود و خلا در رابطه، احساس خشم، رنجش، نارضایتی یا سردی و بی‌علاقگی در رابطه جنسی دارند. مشاوره زوج‌ها را به سمت مواجهه درست با مشکلات‌شان می‌برد. مشاوره در مورد بیشتر زوج‌ها جواب می‌دهد 

چه انتظاری از مشاوره داشته باشید؟

اگر مشاورتان را درست انتخاب کرده باشید، هرچه بیشتر می‌گذرد بیشتر به او احساس احترام و علاقه می‌کنید. پس از گذشت دو یا سه جلسه احساس می‌کنید که در رابطه‌تان پیشرفت‌هایی حاصل شده و نسبت به هفته‌های قبل وضعیت بهتری دارید. طبیعی است که بعضی از زوج‌ها در طول این دوره با وضعیتی بحرانی روبه‌رو شوند. مشاورتان باید این امکان را به شما بدهد که در مواقع اضطراری با او تماس بگیرید و چنانچه این وضعیت‌ها تکرار شوند جلسات نزدیک‌تری برایتان بگذارد. شما باید صبور باشید و جلسات مشاوره را تا پایان درمان ادامه دهید؛ جلساتی که معمولا از یکبار در هفته شروع می‌شود و به دو بار در ماه و در مراحل پایانی به یکبار در ماه می‌رسد.

تا دیرنشده اقدام کنید

کدام دسته از زوج‌ها می‌توانند بیشترین استفاده را از مشاوره ببرند؟
زوج‌های جوان
زوج‌هایی که مشکلات جنسی دارند.
زوج‌هایی که با وجود مشکلات هنوز یکدیگر را دوست دارند. 
زوج‌هایی که به مشاوره و تغییرات روی خوش نشان می‌دهند و واقعا می‌خواهند که اوضاع را درست کنند.ژ

کدام دسته از زوج‌ها کمترین استفاده را از مشاوره خانواده می‌برند؟ 

زوج‌هایی که مدتی طولانی در بحران به سر برده و دیر به طلب کمک برخاسته‌اند. 
زوج‌هایی که در برابر تغییر و هر پیشنهادی برای نجات رابطه‌شان مقاومت می‌ورزند. 
زوج‌هایی که از پیش، به جدایی فکر می‌کنند.
اما این را هم بدانید ماهی را هر وقت از آب بگیرید، تازه است. هیچ وقت دیر نیست.

شاید روش مادربزرگ‌ها جواب ندهد

بیشتر دانسته‌های ما در مورد زندگی مشترک و رابطه با همسر چیزهایی است که در خانواده و از اطرافیان خود آموخته‌ایم. مثل زبان مادری که در مجاورت خود می‌آموزیم و از کودکی در ذهنمان حک می‌شود. به همین ترتیب یاد می‌گیریم که با همسر خود چگونه رفتار کنیم و از زندگی مشترک چه انتظاراتی داشته باشیم.

گاه چیزهایی که آموخته‌اید راهنمای خوبی برای شماست و رابطه‌تان را به بهترین شکل هدایت می‌کند. اما گاهی اوقات رفتار کردن به شیوه مادر و مادربزرگ یا آنچه از اطرافیان و دوستان خود یاد گرفته‌اید، در مورد شما جواب نمی‌دهد و چه بسا نتایج وحشتناکی به بار آورد. بعضی وقت‌ها هم دانش شما به شکل سلبی عمل می‌کند؛ مثلا در خانواده یا زندگی اطرافیان خود شاهد جر و بحث‌ها و مشاجرات مکرر بوده‌اید و به خود قول داده‌اید که در زندگی شخصی‌تان از آن اجتناب کنید. به ظاهر ایده خوبی است اما همیشه کار نمی‌کند و اگر هم بکند شما را به نتایج بهتری نمی‌رساند، زیرا شما و همسرتان را از بیان خواسته‌ها و انتظاراتتان بازمی‌دارد و مشکلات را عمیق‌تر می‌کند. 

زوج‌درمانی چیست؟

زوج‌درمانی بر مشکلات موجود در رابطه همسران تمرکز می‌کند. اما این مشکلات جدا از مسایل فردی شما نیست؛ مثلا اگر شما دائما با همسرتان جر و بحث می‌کنید احتمالا دچار اضطراب مزمن یا خشم یا افسردگی یا هر سه اینها هستید. روان‌شناس به شما و همسرتان کمک می‌کند تا موضوعات مورد اختلاف در رابطه‌تان را پیدا کرده و مشخص کنید به چه تغییراتی در رابطه و رفتار هر کدامتان نیاز دارید تا احساس بهتری داشته باشید. این تغییرات ممکن است روش‌های متفاوت تعامل دوجانبه یا تغییرات فردی مرتبط با مسائل روان‌شناختی باشد. زوج‌درمانی می‌تواند شامل آموزش برخی مهارت‌های ارتباطی هم باشد. مهارت‌هایی که کمک می‌کند ارتباط موثرتری داشته باشید، شنونده بهتری باشید و خواسته‌ها و انتظاراتتان را به شکل بهتری بیان کنید. 

همسران باید از رقابت با هم پرهیز کنند، اهداف مشترکی را برای زندگی‌شان تعریف کنند و یاد بگیرند که چطور وظایف و مسوولیت‌ها را با هم تقسیم کنند. امروزه زوج‌ها به شکل فزاینده‌ای تک افتاده‌اند و انتظار می‌رود که زندگی و خانواده‌شان را بدون حمایت دیگران مدیریت کنند. در فرهنگ امروز، زوج‌ها کمتر به شکل سنتی به خانواده‌هایشان وابسته‌اند. به علاوه، سرعت تغییرات به گونه‌ای است که بسیاری از آموزه‌های سنتی را از دور خارج کرده و هماهنگ شدن با زندگی مدرن و چالش‌های آن را وابسته به دانشی تخصصی کرده است. از این‌رو، استفاده از مشاوره و کمک‌های بالینی از ضروریات زندگی جدید است و لازم نیست که حتما اتفاق عجیب و غریب و پیچیده‌ای بیفتد تا به مشاور مراجعه کنید.

یکدیگر را نادیده نگیریم

برای بیشتر ما یکی از مهم‌ترین چالش‌های زندگی‌مان قرار گرفتن در یک رابطه عاطفی طولانی مدت یا به عبارت دیگر رابطه با همسرمان است. برقراری توازن میان خواسته‌ها و انتظارات یک زوج، کار ساده‌ای نیست. یک مشکل معمول را در نظر بگیرید تلقی یکی از همسران این است که رابطه‌ای نزدیک با دیگری داشته و وقت زیادی را با او بگذراند اما دیگری نیاز به فاصله و فضای بیشتری برای خود دارد. همان طور که گفته شد برقراری تعادل میان این انتظارات متفاوت کار ساده‌ای نیست اما ممکن است. مراجعه به یک مشاور حرفه‌ای کمک زیادی در این زمینه خواهد کرد. وقتی زوجی برای مدت طولانی عصبانی هستند و از هم فاصله می‌گیرند کم‌کم فراموش می‌کنند که چطور در کنار هم شاد باشند و لذت ببرند. ژ

حتی به یاد نمی‌آورند که هرگز چنین حسی داشته‌اند. گاه همسران شیوه‌های خلاقانه‌ای به وجود می‌آورند تا کمترین برخورد را با هم داشته و به بهترین نحو یکدیگر را نادیده بگیرند. این نحوه برخورد می‌تواند زنجیره‌ای دیگر از مشکلات به وجود آورد، از رابطه با فرزندان گرفته تا مسائل کاری و... . پاک کردن صورت مساله چیزی را حل نمی‌کند. چه بسا این مساله یک زمانی خودش را به شکل سرد شدن روابط و مشکلات دیگری نشان دهد. در هر حال، زوج‌هایی که یاد نگیرند چطور با هم ارتباط برقرار کنند و به هم کمک کنند تا احساس با ارزش بودن و مورد احترام بودن بکنند به احتمال زیاد آینده شادی نخواهند داشت.

 

کد خبر 746845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha