روسیه روز پنجشنبه یک گزارشگر آمریکایی برای نشریه «وال استریت ژورنال» را به جاسوسی متهم کرد و این موضوع یقینا خصومت دیپلماتیک مسکو را با واشینگتن تشدید خواهد کرد.

WSJ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز روزنامه وال استریت ژورنال اتهامات روسیه را رد کرده و خواستار آزادی فوری «خبرنگار مورد اعتماد و فداکارش» اوان گرشکوویچ شد. هنوز واشینگتن در این باره واکنشی نشان نداده است.

گرشوکوویچ ۳۱ ساله که برای شش سال به عنوان روزنامه‌نگار در روسیه کار کرده است، ارشدترین آمریکایی‌ است که از هنگام بازداشت بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال آمریکایی دستگیر می‌شود. گرینر در ماه دسامبر پس از ۱۰ ماه زندان به اتهام حمل مواد روانگردان غیرقانونی آزاد شد.

سازمان امنیت فدرال روسیه (FSB) اعلام کرد گرشکوویچ در شهر صنعتی یکاترینبورگ در منطقه اورال به ظن جاسوسی در جهت منافع دولت آمریکا با گردآوری اطلاعات درباره «یکی از شرکت‌های مجموعه صنعتی نظامی روسیه» که نامش را نبرد، بازداشت کرده است.

این خبرنگار به مسکو آورده شده است و در آنجا یک دادگاه در جلسه‌ای پشت درهای بسته حکم کرد که او تا ۲۹ مه در بازداشت پیش از محاکمه نگهداری شود. مقامات روسیه شواهد علنی درباره علت بازداشت گرشکوویچ منتشر کرده است و خبرگزاری دولتی تاس اعلام کرد که این پرونده رده‌بندی «فوق محرمانه» دارد.

دانیل برمن، وکیل این خبرنگار در بیرون دادگاه به خبرنگاران گفت اجازه وارد شدن به دادگاه یا دیدن اتهامات را پیدا نکرده است. او گفت به عقیده او گرشکوویچ به زندان لفوروتوو، زندانی مربوط به قرن ۱۹ برده می‌شود که در دوران اتحاد شوروی برای نگهداری زندانیان سیاسی شهرت داشت.

وال استریت ژورنال در بیانیه‌ای اتهام وارد شده از سوی FSB به اوان گرشکوویچ را رد کرد و خواستار آزادی خبرنگارش شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت به اعتقاد او گرشکوویچ «در حین ارتکاب جرم دستگیر شده است». سرگئی ریبکوف، معاون وزیر خارجه هم گفت هنوز خیلی زود است که درباره مبادله زندانیان با آمریکا صحبت کرد و افزود که چنین معاملاتی معمولا فقط پس از صدور حکم زندانی انجام می‌شد.

کد خبر 750973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    2 4
    گروگان گیری در روسیه هم شروع شد