به گزارش همشهری آنلاین، از همان سال تا الان ما سقوطهای زیادی را به تماشا نشستیم که تعداد زیادی از آنها مرگ هموطنان ما را به دنبال داشتند. در این گزارش دلخراشترین حادثههای هوایی را مرور میکنیم. این گزارش براساس آماری که پایگاه آطلاع رسانی صنعت هواپیمایی کشور منتشر کرده نوشته شده است.
خلیج فارس/۱۳۶۷
ایران ایر
۱۲ تیرماه ۶۷ برای ما یکی از تلخترین روزهای تاریخ است. بیشترین تعداد کشته در حادثههای هوایی را در همین روز دادیم و سالهاست بزرگداشتی برای سالگردش میگیریم. روزی که ایربارس A۳۰۰B۲-۲۰۳ از تهران راهی دبی شد و ۲۹۰ نفر از مسافرانش هیچوقت به مقصد نرسیدند. این هواپیما توسط ناو جنگی آمریکا درست روی آبهای نیلگون خلیج فارس مورد حمله قرار گرفت.
کرمان ۱۳۷۱
نیروی هوایی
عصر آخرین روز بهمنماه مصادف با شب عید غدیر یک فروند هواپیمای Ilyushin ۷۶MD همراه ۲۷۵ سرنشین از زاهدان عازم کرمان بودند که سقوط به قلهی ارتفاعات سیرچ باعث شد برای همیشه از صفحهی رادار محو شوند.
قزوین/ ۱۳۸۸
هواپیمایی کاسپین
۱۵۳ مسافر و ۱۵ خدمه و کادر پرواز هواپیمای توپولف تی یو-۱۵۴ شرکت هواپیمایی کاسپین تیرماه ۱۳۸۸ تهران را به مقصد ایروان ارمنستان ترک میکرد که بعد از ۱۶ دقیقه به دلیل نقص فنی ارتفاع کاهش پیدا کرد و در مدت زمان ۹۰ ثانیه این هواپیما حوالی روستای جنتآباد قزوین سقوط کرد.
تهران/۱۳۸۴
نیروی هوایی
۱۵ آذرماه ۱۲ سال قبل در تاریخ ما به روزی تبدیل شد که اصحاب رسانه در حالی که با هواپیمای ترابری ۱۳۰-C هرکولس متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران را به مقصد بندرعباس ترک میکردند، برای همیشه از میان ما رفتند. هواپیمای آنها که قرار بود خبر مانور نیروهای نظامی به منطقه بندرعباس را پوشش بدهند، درست ۸ دقیقه بعد از پرواز دچار نقص فنی در موتور شماره ۴ شد. زمانی که خلبان تصمیم گرفت به فرودگاه برگردد، هواپیما از مسیر اصلی فرود منحرف و به ساختمانی ۱۰ طبقه در شهرک توحید واقع در منطقه آذری تهران برخورد کرد. در این حادثه علاوه بر تمامی ۹۴ سرنشین و خدمه هواپیما، ۱۲ نفر نیز در شهرک مسکونی توحید جان خود را از دست دادند.
کوههای لشکرک/ ۱۳۵۸
نیروی هوایی
هواپیمای بویینگ ۷۲۷ در حال طی مراحل نهایی پروازبود و هنگامی که به باند ۲۹ فرودگاه مهرآباد نزدیک می شد به علت مه و برف شدید در ارتفاعات البرز سقوط کرد که منجر به کشته شدن همه سرنشینان هواپیما شد. احتمالا ILS و رادار زمینی در زمان وقوع حادثه غیر فعال بودند.
تهران ۱۳۷۱
ایران ایر
۱۹ بهمنماه ۱۳۱ مسافر و خدمه سوار بر هواپیمای توپولوف ۱۵۴ شدند. همزمان با برخاستن این هواپیما چند فروند جنگندهی نیروی هوایی به نوبت در حال فرود بر روی باند ۲۹ چپ فرودگاه بودند. در هنگام چرخش و تقرب به سوی باند ۲۹ چپ یکی از سوخو های نیروی هوایی با توپولف ۱۵۴ که در حال افزایش ارتفاع بود برخورد کرد. دم توپولوف از بدنه جدا شد و هواپیما پس از طی مسافت کوتاهی سقوط کرد.
زاهدان/۱۳۶۵
نیروی هوایی
هواپیمای ۱۳۰-C هرکولس نیروی هوایی با ۹۱ سرباز در حال تقرب به فرودگاه زاهدان با کوه برخورد کرد. هواپیما در ارتفاع پایین تر از حد مجاز در حال پرواز بود.
۲۴ کیلومتری مشهد/۱۳۷۵
نیروی هوایی
هواپیمای ۱۳۰-C هفت روز مانده به عید از مشهد به سمت دزفول در حال حرکت بود که با نقص فنی در قسمت موتور رو به رو شد. خدمه تمام تلاش خودشان را کردند تا به فرودگاه برگردند اما متاسفانه هواپیما سقوط کرد و ۸۶ نفری که برای عید عازم دزفول بودند جان سپردند.
ارومیه/۱۳۸۹
ایران ایر
پرواز ۲۷۷ ایران از مبدا تهران به مقصد ارومیه در حالی که آماده فرود در فرودگاه ارومیه بود به دلایل نامشخص در فاصله ۸ کیلومتری از فرودگاه دچار سانحه شد. در این سانحه ۷۹ نفر جان خود را از دست دادند.
ارتفاعات کرکس/ ۱۳۷۳
هواپیمایی آسمان
۳۵ دقیقه بعد از پرواز از مبدا نطنز به مقصد تهران یک فشار ناگهانی هر دو موتور پرواز ۷۴۶ هواپیمایی آسمان را از کار انداخت و باعث شد که هواپیمای فوکر ارتفاعش را از دست بدهد. در نتیجه ۴۷ ثانیه بعد به کوه بر خورد کرد. تکه پاره های هواپیما در منطقه ای در حدود ۳۰۰ متر مربع دورتر از محل برخورد پیدا شد.
سه کیلومتری شارجه/ ۱۳۸۲
کیش ایر
پرواز ۷۱۷۰ در حالی که به باند ۱۲ فرودگاه شارجه نزدیک می شد کنترلش را از دست داد و پس از یک چرخش به سمت چپ سقوط کرد. نتایج بررسی های اولیه نشان می دهد که هر دو ملخ در فاصله ۲.۵ مایلی فرودگاه به حالت معکوس درآمده بودند. در این حادثه ۳ نفر از سرنشینان زنده ماندند.
نظر شما