اینجا در فاصله ۲۰ کیلومتری پایتخت روستایی در کوهپایه البرز جا خوش کرده است که در اردیبهشت‌ماه آسمانش شکوفه‌باران است. روستانشینان سنگانی با عطر خوش شکوفه‌های گیلاس به استقبال گردشگران می‌روند.

شکوفه های سنگان

همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور: سفر نیمروزی به روستای سنگان در شمال غربی تهران به شما ثابت می‌کند که پایتخت آن‌قدرها هم خاکستری و دودی نیست. حداقل در اردیبهشت‌ماه روستاهای اطرافش جامه سفید به تن می‌کنند و چون عروسی بزک‌کرده چارقد گل‌دار سفیدی بر آسمان روستا می‌کشند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

روستای سنگان به روستای گیلاس‌های مرغوب معروف است.۲۵۰ هکتار از باغ‌های این روستا در اردیبهشت شکوفه باران می‌شوند. علی بذرانبار، رییس شورای بخش کن، می‌گوید: «شغل اصلی اهالی سنگان کشاورزی است. شغل آبا و اجدادی که همچنان به قوت خود باقی است. درختان گیلاس در روستای سنگان قدمتی ۶۰ ساله دارند. قبل از اینکه درختان گیلاس کاشته شوند بیشترین محصول روستا سیب بود. باغداران سنگانی گیلاس‌ها را به‌جای درختان سیب که در آن روزگار چندان بازار خوبی نداشت کاشتند.»

از شکوفه های گیلاس تا خرتراشه‌های دیدنی | این روستا بوی بهشت می‌دهد

گیلاس‌های خوش‌رنگ صادراتی

مرغوبیت گیلاس‌های روستای سنگان به حدی است که رد گیلاس‌های تک‌دانه آن را باید در ظروف طلایی شیوخ عرب یافت. گیلاس‌های درشت و خوش‌طعم سنگان نوبرانه تابستانی بازارهای عربی است. برای همین ۹۰ درصد گیلاس تک‌دانه باغ‌های سنگان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود. اروپایی‌ها هم طرفدار این تک‌دانه‌های خوش‌رنگ شده‌اند و صادرات باغداران به اروپا نیز رونق گرفته است.

روستای سنگان این روزها انتخاب خوبی برای گروه‌های گردشگری است. روستایی که ظرفیت‌های گردشگری فراوانی دارد. از ویژگی‌های روستای سنگان این است که می‌توان در هر فصلی از سال به آن سفر کرد و از امکانات طبیعی‌اش بهره برد.

از شکوفه های گیلاس تا خرتراشه‌های دیدنی | این روستا بوی بهشت می‌دهد

«خرتراشه‌های» دیدنی

اهالی روستا قدمت روستای سنگان را تا ۷۰۰ سال تخمین می‌زنند اما تا به‌ حال در هیچ منبعی نامی از روستا و تاریخچه‌اش ذکر نشده است. تنها اطلاعاتی که می‌شود از روستای سنگان در کتاب‌ها پیدا کرد مربوط به کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران جلد اول است: «سنگان دهی است جزء بخش کن، شهرستان تهران است و آب آن از چشمه‌سار تأمین می‌شود. محصول آنجا غلات، بنشن، سیب، آلبالو، گیلاس، گردو، قلمستان و میوه‌جات مختلف و شغل اهالی زراعت است. از آثار قدیم بنایی به نام امامزاده عقیل دارد و اغلب در تهران ساکن هستند.»

نام روستای «سنگان» از «سنجان» آمده است. البته این روایت اهالی است آن‌ها معتقدند در قدیم طایفه‌ای به نام «سنجانی» در روستا زندگی می‌کردند. بعضی دیگر از اهالی نظر دیگری دارند، آن‌ها معتقدند سنگان یعنی جایی که سنگ زیاد است. اکثر خانه‌های ده از سنگ‌های نوک‌تیز و به قول خودشان «خرتراشه!» ساخته‌ شده است. این روستا ۴ محله دارد و لهجه همه روستا تقریباً یکی است. محصول اصلی این محل سیب و گیلاس است.

بلندترین آبشار یخ‌زده تهران

یکی از نقاط عطف روستای سنگان که آن را در میان کوهنوردان بسیار محبوب کرده است، آبشار سنگان است که به‌خصوص در زمستان‌ها منظره بسیار باشکوهی را به معرض تماشا می‌گذارد. آبشار سنگان مقصدی مناسب برای علاقه‌مندان به کوهنوردی، طبیعت‌گردی و یخ‌نوردی به شمار می‌رود.

از شکوفه های گیلاس تا خرتراشه‌های دیدنی | این روستا بوی بهشت می‌دهد

کلبه‌های چوبی

روستای سنگان به‌عنوان ۴ روستای حلقه گردشگری تهران انتخاب‌ شده است. همین موضوع باعث شد تا چند کلبه گردشگری در آن راه‌اندازی شود. این کلبه‌ها با مصالح طبیعی و بر اساس فرهنگ روستانشینی ساخته‌شده و در حال حاضر به‌عنوان مرکز صنایع‌دستی و فعالیت فرهنگی سنگان فعال است.

نخستین پل معلق پایتخت

روستای سنگان دارای ظرفیت‌های جدیدی برای توسعه گردشگری است که علی بذرانبار رئیس شورای بخش کن و عضو شورای سنگان دراین‌باره می‌گوید: «چند سالی است که با توجه به حضور مستمر گردشگران در روستا به دنبال رفع خلأهای موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید هستیم. از جمله این ظرفیت‌ها با توجه به وضعیت جغرافیایی پل کابلی و معلق است. این پل معلق از باغ دره به سنگان بالا وصل می‌شود و دنبال اخذ مجوزهای لازم هستیم. مسلماً این طرح پس از اجرا به‌عنوان یک طرح ملی مورد استقبال قرار خواهد گرفت. چون در کشورمان چند شهر بیشتر نیستند که از این ظرفیت استفاده می‌کنند. این پل حدود ۲۰۰ متر طول خواهد داشت و ارتفاعش حدود ۷۰ متر است. این طرح کاملاً بومی و محلی است و سرمایه‌گذار خصوصی هم وارد میدان شده است، اما شورای برنامه‌ریزی استان باید مجوزهای لازم را بدهد که روال آن را طی می‌کنیم.»

از شکوفه های گیلاس تا خرتراشه‌های دیدنی | این روستا بوی بهشت می‌دهد

بوستان روستایی برای تهرانی‌ها

او می‌گوید: «طرح دیگری که آن را پیگیری می‌کنیم ایجاد بوستان روستایی است. این بوستان روستایی با حفظ بافت طبیعی ضمن درختکاری فضاهایی را برای گردشگران در نظر می‌گیرد تا هنگام ورود به روستا مکانی برای استقرار داشته باشند و از ورود به باغات و تخریب دستاوردهای کشاورزان جلوگیری شود. این طرح هم مورد موافقت قرار گرفته در مرحله تملک زمین هستیم.»

کد خبر 757019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha