مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

هیأت وزیران در جلسه روز یکشنبه استانی خود با تأمین اعتبار خرید کامل واگن‌های قطارهای شهری اصفهان، شیراز و تبریز موافقت کرد که بدین ترتیب کل واگن‌های مورد نیاز طی سه سال خریداری و وارد ناوگان این شهرها می‌شود.

مهندس علی‌اکبر محرابیان، رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت گفت: بر این اساس توسعه ناوگان خطوط یک ، 2 و 5 متروی تهران مصوب شد که بدین ترتیب تعداد ناوگان متروی تهران دو برابر شده و سر فاصله قطارها نصف می‌شود.

مشاور و نماینده ویژه رییس‌جمهوری، با این میزان افزایش، به اندازه کل ناوگان 10 سال خریداری شده برای متروی تهران، یکجا ناوگان جدید به متروی تهران تزریق می‌شود.

رییس ستاد طرحهای ویژه دولت با اشاره به این که فاینانس خط سه متروی تهران از سال 83 مصوب شده بود ولی تا کنون کاری در این خصوص انجام نشده است، افزود: بر این اساس دولت 100میلیون دلار اعتبار نقدی برای آغاز خط سه متروی تهران تخصیص داد و از سویی دیگر 35 میلیارد تومان نیز بابت هزینه‌های توسعه‌ای و یارانه‌ای بلیت مترو مصوب شد.

وی با تأکید بر این که هیأت دولت در مصوبه روز یکشنبه خود 150 میلیون دلار برای مرحله اول احداث قطار هوایی تهران تخصیص داد به ایسنا افزود: همچنین 50 میلیون دلار نیز برای متروی حومه‌ای تهران ــ قم اختصاص یافت که بدین ترتیب عملیات اجرایی این قطار تا یک ماه آینده آغاز می‌شود و این مسیر ظرف 18 ماه اجرایی خواهد شد.

وی افزود: 30 میلیون دلار نیز برای اجرای مرحله اول قطار حومه‌ای تهران ــ ورامین اختصاص یافت که اجرای این طرح ظرف یک سال عملیاتی خواهد شد. از سویی دیگر 30 میلیون دلار نیز برای پیش پرداخت قطار حومه‌ای تهران ــ اسلامشهر ــ شهریار در نظرگرفته شده و همچنین عملیات اجرایی خط 4 متروی تهران نیز تصویب شد.

محرابیان با اشاره به این که هر یک از کلانشهرهای اصفهان، تبریز و شیراز برای اجرای قطارهای شهری خود در سال جاری تا کنون 25 میلیارد تومان دریافت کرده‌اند، افزود: بدین ترتیب دولت برای کل سیستم حمل و نقل ریلی تهران و حومه، 975 میلیون دلار و 35 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است.

رییس ستاد طرحهای ویژه دولت با اشاره به ضرورت توسعه ناوگان اتوبوسرانی درونشهری کشور  گفت: قرارداد خرید 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس منعقد شده که تا کنون دو هزار و 500 دستگاه تولید و از این تعداد850 دستگاه تحویل تهران شده است.

به گفته وی، درحالیکه کل ناوگان فعال اتوبوسرانی تهران 5 هزار دستگاه است، 3 هزار دستگاه تا پایان امسال به این میزان افزوده و این تعداد در مهلت مقرر تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به این که جهت نوسازی اتوبوسهای تهران ــ کرج، جایگزینی500 دستگاه میدل باس مصوب شده است ، افزود: بدین ترتیب کل اتوبوس‌های این مسیر یکجا نوسازی می‌شود.

رییس ستاد طرحهای ویژه دولت افزود: در جلسه اخیر همچنین نوسازی 70 هزار دستگاه خودروی فرسوده شهر تهران و 15 هزار دستگاه تاکسی شامل 10 هزار سمند و 5 هزار پراید مصوب شد.

وی گفت: همچنین در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران 3هزار و 500 دستگاه مینی بوس ، 10 هزار دستگاه ون و 7 هزار و 500 دستگاه تاکسی جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران خواهد شد.

به گفته محرابیان ، بدین ترتیب از 200 هزار خودروی فرسوده که قرار است تا پایان سال جاری از رده خارج شود 70 هزار دستگاه به استان تهران اختصاص خواهد یافت.

وی گفت: هیات وزیران برای تامین اعتبار خرید اتوبوس‌ها، میدل باس، نوسازی خودروهای فرسوده و تاکسی‌های شهر تهران و نیز توسعه ناوگان حمل و نقل و عمومی 498 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 540 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته‌ است.

رییس ستاد طرحهای ویژه دولت با اعلام این که برای دو گانه سوزشدن 30 هزار دستگاه خودرو در تهران و احداث 65 جایگاه عرضه سوخت گاز طبیعی، 70 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است، تأکید کرد:بدین ترتیب دولت در جلسه اخیر خود یکهزار و 445 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران و در جهت اجرای تبصره 13 قانون بودجه سال 85 تخصیص داده که این رقم حدودا معادل 15 درصد بودجه عمرانی کل کشور را شامل می‌شود.

کد خبر 7610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز