همشهری آنلاین: هنوز چگونگی تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و بودجه سال ۸۸ از سوی مجلس مشخص نیست و من نمی‌توانم در خصوص بازار مسکن در سال آینده پیش‌بینی کنم.

محمد سعیدی کیا  - وزیر مسکن - این جمله را به فارس گفت و ادامه داد: به هیچ وجه بنده به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی، آینده بازار مسکن را پیش‌بینی نمی‌کنم اما به شخصه معتقد هستم که ۳ عامل اصلی در پایین آمدن قیمت مسکن در سال جاری تاثیر به‌سزایی داشت.

وی افزود: اولین عامل در کاهش قیمت مسکن کنترل نقدینگی است که امسال به خوبی از سوی دولت انجام شد و نقدینگی در سال جاری نسبت به سال گذشته به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

سعیدی کیا ادامه داد: دومین عامل در کاهش قیمت مسکن در سال جاری سوق یافتن حجم عظیمی از درخواست‌ها و تقاضای مسکن از بازار به سمت مسکن مهر بود.

سعیدی‌کیا تاکید کرد: مسکن مهر باعث شد تا تقاضا از بازار عمومی مسکن به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

وی سومین عامل در کاهش قیمت مسکن را تنظیم امور مسکن دانست و گفت: این عامل شامل ثبت معاملات مسکن و کد رهگیری و اخذ مالیات مکرر معاملات می‌شد.

سعیدی کیا در ادامه تصریح کرد: بنده با اعتقاد کامل عنوان می‌کنم که عامل دوم و سوم که همانا مسکن مهر و تنظیم امور مسکن است سال آینده نیز ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: این که آینده بازار مسکن را پیش‌بینی نمی‌کنم به این دلیل است که دو لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و بودجه ۸۸ در مجلس است بنابراین این که این دو لایحه چگونه تصویب شود و چگونه در بازار مسکن اثر بگذارد مشخص نیست.

دولت در حال تنظیم اعطای تسهیلات بانکی به مسکن

سعیدی کیا در خصوص احتمال تغییرات در اعطای وام مسکن در سال آینده گفت: دولت در زمینه حجم سرمایه‌گذاری‌ها که برای مسکن مورد نیاز است و حجم تسهیلات بانکی و حضور انبوه‌سازان در بخش مسکن برنامه و طرح‌هایی دارد.

وی ادامه داد: دولت در حال تنظیم برنامه‌ای برای این موارد است که آن‌ را در شورای مسکن مطرح و به تایید برساند.

کد خبر 76133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز