چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

مرضیه دانشدار: بزرگترین ویژگی دولت و حکومت مهدی موعود جهان شمولی و همه‌گیری آن است.

 بنابراین از وظایف و لوازم دوران انتظار می‌توان به نظارت و بررسی و تحلیل وقایع جهانی و بین‌المللی، مطالعه و پژوهش تغییرات سیاسی‏، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و تنظیم روابط دولت‌ها در سطح بین‌المللی اشاره کرد. در واقع اینگونه تحلیل و برداشت و نتیجه‌گیری در قالب دانش مهدویت، امروزه یکی از ضروریات علمی و اسلامی است.

ما به جامعه‌شناسی مهدوی، به روابط جهانی و بین‌المللی مهدوی، ‌به‌ جهان شمولی مهدوی، به مطالعات مردم‌شناسی و روان‌شناسی مهدوی نیاز داریم.

اصلاحات بنیادین فرهنگی

بعد از شناخت جامعه مهدوی، نوبت به شناختن و شناساندن رسالت‌های دولت کریمه مهدوی می‌رسد. از بزرگترین رسالت‌های دولت کریمه مهدوی، اطلاحات بنیادین فرهنگی است. در آخرالزمان فرهنگ عموم مردم جهان، هواپرستی به جای خداپرستی و فرهنگ عمومی مسلمانان، تحمیل آرا و نظریات خویش بر قرآن و اسلام است.

چنانکه ابن‌ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه جلد ٩ دارد که؛ امیرالمومنین علی‌(ع) ‌می‌فرمایند:«چون مهدی موعود ظهور کند، هواپرستی را به خدا‌پرستی بازگرداند، پس از آنکه خدا‌پرستی را به هواپرستی بازگردانده باشند. تمام آرا و نظریات را به قرآن بازگرداند، پس از آنکه قرآن را به آراء و نظریات خویش بازگردانده باشند و آن قسمت از کتاب و سنت را که مرده است، زنده کند.»

آری، ارزش‌های والای انسانی و آموزه‌های ناب اسلامی، در این دوران مهجور مانده و جای خود را به ضدارزش‌های حیوانی داده است. از قرآن و سیره رسول خدا(ص) تنها ظاهری مانده و حقیقت و باطن آن بر زمین مانده است.

در چنین وضعیتی، مهم‌ترین وظیفه دولت کریمه مهدوی، بازگرداندن فرهنگی عمومی از هواپرستی به خداپرستی و از خود محوری به قرآن محوری است تا کتاب خدا و سیره رسول خدا(ص) به‌ عنوان جامع‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه زندگی، به طور کامل در سرتاسر جهان پیاده گردد. هر دولتی که خود را زمینه‌ساز دولت کریمه مهدوی می‌داند، باید از ویژگی‌های فوق برخوردار باشد.

توسعه عدالت، امنیت و ثروت

از بنیادی‌ترین رسالت‌های دولت کریمه مهدوی، توسعه عدالت، امنیت و ثروت در میان تک‌تک افراد شرور تمامی نقاط عامل است(بشر در تمامی نقاط عالم است). در آن زمان تمامی منابع حیاتی و برکات زمین در اختیار امام زمان(عج) قرار می‌گیرد.

 در سایه دولت کریمه مهدوی است که عدالت و امنیت در سر‌تا‌سر جهان برقرار می‌شود. تقسیم ثروت‌های عمومی چنان به عدالت و تساوی صورت می‌پذیرد که دیگر هیچ نیازمند به صدقه و زکاتی یافت نخواهد شد. تبعیض اجتماعی و فاصله طبقاتی در آن دوران دیگر معنا و مصداقی نخواهد داشت.

آری، فراگیری عدالت، ثروت و امنیت از ویژگی‌های دولت مهدوی است و دولتی را می‌توان زمینه‌ساز دولت کریمه مهدوی بشمار آورد که بر محور توسعه عمومی، امنیت، عدالت و ثروت به معنای واقعی کلمه، حرکت نماید.

عدالت گستری و عدالت پروری

در ادیعه و روایات ما وجود مهدی موعود، با مفهوم «عدل و عدالت» معرفی شده است.
«پیشوای عادل»، «قیام کننده به حق و عدالت»، «عدل مورد انتظار»، «گسترش دهنده عدالت در طول و عرض جهان» و دولت کریمه مهدوی با ‌ویژگی «عدل‌پروری» و «عدالت گستری» معرفی شده است.

 رفتار کننده بر محور عدالت و برقرار سازنده ترازوی عدل، بازستاننده تمام حقوق تضییع شده، لبریز کننده زمین و زمان از عدل و داد. بدین‌سان بزرگترین ویژگی‌ دولت مهدوی، ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و عدالت‌پروری است.

جایگزینی فرمانروایان عادل

مهدویت و عدالت، قرین یکدیگر و دو روی یک سکه‌اند. مهدی‌(عج) یعنی عدالت و عدالت همه جانبه و فراگیر یعنی مهدی(عج)‏ یعنی حاکمی معصوم و عادل در پهنه گیتی که حکومت تمام حاکمان ظالم را در هم می‌شکند و زمین را از لوث ظلم و جورشان پاک می‌سازد.

در روزگار ظهور ایشان، ظلم و جور ریشه‌کن خواهد شد، حاکمان و فرمانروایان ظالم کنار زده خواهد شد، دولتمردان عادل فرمانروایان کشورهای جهان می‌گردند، مهدویون در سراسر جهان به دستور حضرت مهدی(عج) پراکننده می‌گردند و عدل و احسان را شیوه خود می‌‌سازند و به عدالت رفتار می‌کنند.

تولید و توسعه دانش

از بزرگترین رسالت‌های دولت کریمه مهدوی، تولید و توسعه علم و «جنبش نرم‌افزاری» است. از این رو دولتی نیز که خود را زمینه‌ساز ظهور دولت کریمه مهدوی می‌داند، باید این مهم را از مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های خود بشمارد و تمام برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت کلان را بر محور جنبش نرم‌افزاری و راهکارهای علمی آن سامان بخشد.

 تمام دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز و موسسات فرهنگی نیز باید تمام تلاش خویش را در این مسیر بکار گیرند. در روایات آمده است که تمام تلاش‌های علمی از ابتدای خلقت آدم تاکنون در قلمرو دو حرف از حروف ٢٧ گانه علم صورت پذیرفته است و هیچ‌کس از دانشمندان به بیش‌تر از آن دست نیافته‌اند و این امام زمان(عج) است که به اذن خداوند ٢٥ حرف باقی‌مانده از علم را به بشر عرضه می‌کند و در تمام عالم منتشر می‌سازد.

 تمام منتظران واقعی آن حضرت نیز می‌بایست خود را برای کمک به این جنبش عظیم‏، یعنی صدور تمام علم به تمام عالم‏، آماده کننده و تمام توان و تجهیزات خود را در این راه بکار گیرند.

ویژگی‌های دولتمردان مهدوی

دولتمردان و کارگزاران مهدوی، خود از متن مردم ستمدیده و مستضعف برخاسته‌اند آنان طعم تلخ ظلم و بی‌عدالتی، طعم گزنده فقر ‌و نداری و ویرانی را با تمام وجودشان چشیده‌اند، از این رو به هنگام فرمانروایی و پیشوایی اهل جهان، ‌عدالت گستری، آبادانی و احسان به مردم را سرلوحه کار خویش قرار می‌دهند و این همان عهد و پیمانی است که مولایشان از ایشان می‌گیرد و به سوی آن فرا‌می‌خواند.

قناعت و ساده زیستی

مهدی موعد(عج) به هنگام ظهور، از دولتمردان و سرداران خویش بر دنیاگریزی، قناعت و ساده‌زیستی عهد و پیمان می‌گیرد تا به دنبال ثروت‌اندوزی نباشند و ساده‌زیستی عهد و پیمان می‌گیرد تا به دنبال ثروت‌اندوزی نباشند و ساده‌ترین لباس‌ها و مسکن‌ها را برای خویش برگزینند

به کم قانع و راضی باشند و آنگونه زندگی کنند که شایسته بندگان صالح خداوند است و در راه خداوند آنگونه که شایسته اوست جهاد کنند و قدم بردارند و رمز و راز از این همه تاکید و سفارش بر قناعت و ساده‌زیستی دولتمردان و کارگزاران در همین جمله نهفته است

چرا که دولتمردان و کارگزاران تا از قید تعلق به دنیا و مظاهر آن رها نباشند‏، هرگز نخواهند توانست وظیفه خویش را نسبت به خداوند و خلق خدا به انجام برسانند و هرگز نخواهند توانست یاریگر مهدوی موعود(عج) در برپاسازی دولت عدالت‌مدار  مهدوی باشند.

ولایت مداری در اوج ایمان و تقوا

دولتمردان و کارگزاران دولت کریمه مهدوی، مردانی هستند که با فرمانبری از امامشان به پروردگار خود تقرب می‌جویند و فرمان‌های ولایی، امامشان را با جان و دل ‌پذیرا می‌شوند و کوچک‌ترین چون و چرایی را در این امر روا نمی‌دانند

دلیر‌مردانی پرصلابت که ایمان و تقوا و یقین به خداوند، بند‌بند وجودشان را دربرگرفته است، هم‌آنان که به اوج توحید و معرفت الهی دست یافته‌اند و نهایت درجه ایمان و یقین قلوبشان را فرا‌گرفته است.

پارسایی و شکیبایی

امام زمان(عج) کسانی را لازم دارد که در مقابل پدیده‌های تلخ و دشوار، مردد و متزلزل نشوند و عقب‌نشینی نکنند تا بتوانند با این افراد وارد کار عظیمی شوند که قرار است دنیا را متحول کنند.

دولتمردان مهدوی باید در مقابل همه مشکلات بایستند و بصیرت نافذ و راسخ داشته باشند که هیچ‌ مشکلی آنان را مرور نکند. افرادی که آگاه و بصیر و ‌متوکل به خدای متعال‏، توجه کننده به جزئیات و فداکار و کاردان در جامعه و رزم‌جو با دشمن باشند.

همشهری جمعه

کد خبر 76236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز