مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف غذای آلوده در دنیا جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۴۰ درصد کودکان زیر ۵ سال نیز توسط این آلودگی‌ها بیمار می‌شوند.

غذا - گرسنگی - فائو

به گزارش همشهری آنلاین، فرامرز خداییان روز شنبه در همایش روز جهانی ایمنی غذایی در مرکز همایش بیمارستان شهید رجایی، افزود: روزانه ۸۲۰ میلیون نفر با گرسنگی به خواب می‌روند، بیش از یک میلیارد نفر کمبود ویتامین D و بیش از ۴ میلیارد نفر کمبود آهن دارند و حدود ۲۲ درصد از کودکان زیر ۵ سال به دلیل فقر غذایی دچار کوتاه قدی هستند.

وی اظهار داشت: تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت دنیا به بیش از ۹ میلیارد نفر می‌رسد و اگر بخواهیم غذای ۵۰ سال آینده تامین شود باید غذایی به اندازه ۱۰ هزار سال قبل تولید شده و در واقع در عصر جدید، چالش جدی برای تامین و امنیت غذایی وجود دارد.

خداییان با اشاره به جایگاه امنیت غذایی، ادامه داد: سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۴ در بیش از ۱۶۰ کشور اعلام کرد که غذا دیگر کالا نیست، بلکه حقوق است و باید امنیت غذایی یعنی غذا به اندازه کافی در دسترس، ایمن و مغذی باشد و یکی از ارکان یک حکمرانی خوب در کشورها تامین غذا است.

به گفته وی، از اقدامات مهم و موثر سازمان غذا و دارو در راستای ایجاد امنیت غذایی، سال گذشته برای اولین بار تمام سمومی که در کشور ثبت شده و یا سمومی که برای کالاهای استراتژیک استفاده می‌شده است، تعیین حد و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ شد همچنین ضوابط برخی شاخص‌ها در غذاهای کودکان از جمله شیرخشک بازنگری شد.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تصریح کرد: کالاهای استراتژیک از جمله برنج، چای و گندم که در حوزه مصرف غذای انسان است از مبادی ورودی توسط معاونت‌های غذا و دارو رصد، پایش و نظارت می‌شوند و در مورد سایر محصولات، مسئولین فنی نظارت می‌کنند و از طرفی در مبادی ورودی محصولات، رخداد تراریختگی را هم بررسی می‌کنیم.

خداییان با اشاره به هفت هزار و ۳۸ مجوز ترخیص کالای اساسی در سال گذشته، اظهار داشت: یکی دیگر از وظایف این سازمان پایش سموم کشاورزی، آفت کش‌ها و فلزات سنگین بوده، سال گذشته نیز ۲۵ مورد از این فرآورده‌ها را به لحاظ آفت کش بررسی کردیم که ۶ هزار و ۴۰۰ نمونه در کل کشور برداشته شد.

وی تاکید کرد: همچنین در دهه ۸۰ اسیدهای چرب ترانس که برای انسان ایجاد مشکل می‌کند ۴۵ درصد بود که الان به زیر ۲ درصد رسیده است.

به گفته مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در زمینه نظارت نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار و در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۵۴ هزار مواد غذایی مورد بازرسی قرار گرفته است.

کد خبر 766111
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 1
    حالا ایران که خشکی منابع ابی اش مسلم شده. با این وجود برخی همینطور فله ای نظر بر افزایش جمعیت دارن . حتما دیگه انتظار دارن مردم همو بخورن!