چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

گروه بورس: بررسی معاملات‌های بورس تهران در سال 87 حکایت از آن دارد که ارزش سهام شرکت‌های کوچک با رشد بسیار زیادی همراه بوده است.

به گزارش همشهری، روند پرتلاطم بورس تهران در سال 87 باعث شد سهامداران حرفه‌ای بازار، معاملات خود را معطوف به سهام شرکت‌های کوچک کنند. بر همین اساس ارزش سهام شرکت‌های کوچک بازار در این مدت با رشد چشمگیری همراه بود.

آمار معاملات بازار سهام از ابتدای سال‌جاری تاکنون نشان می‌دهد که 3 شرکت ایرانیت، کنتور‌سازی‌ ایران و کاشی الوند توانسته‌اند با رشد چشمگیری مواجه شوند.

ارزش هر سهم شرکت ایرانیت در طول این مدت بالغ بر 2هزاردرصد افزایش یافته است هرچند حجم معاملات این شرکت در مقایسه با شرکت‌های بزرگ بورس تهران رقم قابل‌توجهی نیست اما این میزان سودآوری بسیار قابل توجه بوده است.

شرکت کنتور‌سازی‌ ایران نیز پس از شرکت ایرانیت توانسته است 527درصد سود نصیب سهامداران خود کند، نزدیک به 3 هزار نفر از سهامداران بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون 105 میلیون سهم این شرکت را خریداری کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که این شرکت در طول سال 87 در کانون توجه بازار قرار داشته است.

پس از کنتور‌سازی‌ ایران، شرکت کاشی الوند با 121درصد افزایش قیمت در جایگاه سوم بورس تهران به لحاظ بیشترین میزان سود آوری قرار گرفته است. مجموع مبادلات این شرکت نیز از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد که تعداد نزدیک به 5/1 میلیون سهام این شرکت توسط سهامداران دادوستد شده است.

شرکت‌های بیسکویت گرجی، کاشی نیلو، سیمان داراب، پارس شهاب، سیمان بجنورد و بهپاک نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که توانسته‌اند سود خوبی را به سبد سهامداران خود واریز کنند.

ارزش هر سهم این شرکت‌ها در طول این مدت بین 75 تا 115درصد رشد کرده است.
نکته قابل توجه آنکه هیچ‌یک از بزرگان بورس در میان فهرست 50 شرکت سود آور بورس قرار ندارند و این شرکت‌ها در طول این مدت عموما با کاهش ارزش سهامشان روبه‌رو بوده‌اند. اما این شرکت‌ها به‌دلیل حجم بالای سرمایه شان همچنان توانسته‌اند بیشترین حجم مبادلات بورس را به‌خود اختصاص دهند.

در این میان شرکت مخابرات ایران که سهامش در سال 87 برای نخستین‌بار در بورس تهران عرضه شد توانست رتبه اول جدول معاملات را به لحاظ بیشترین حجم معاملات به‌خود اختصاص دهد. بیش از 49 هزار نفر از ابتدای امسال تاکنون 405 میلیون سهام این شرکت را خریداری کرده‌اند. این شرکت هم‌اکنون با ارزشی معادل 7 میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران محسوب می‌شود.

سهامداران بورس تهران همچنین در این مدت 376 میلیون سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان را دادوستد کردند. این شرکت نیز با ارزشی بالغ بر 5/3 میلیارد دلار عنوان دومین شرکت بزرگ بورس را در اختیار دارد.

ارزش هر سهم شرکت مخابرات ایران از زمان عرضه سهامش در بورس 8درصد و ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان 44درصد کاهش یافته است.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز سومین شرکتی بوده که بیشترین حجم داد و ستد را به‌خود اختصاص داده است. سهامداران بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون 687 میلیون سهم این شرکت را وارد سبد دارایی‌های خود کرده‌اند.

این تعداد سهام توسط 15‌هزار نفر خریداری شده است اما در نهایت ارزش هر سهم این شرکت 19درصد کاهش یافته است.

کد خبر 77072

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز