چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: دموکرات‌ها سه‌شنبه 7 نوامبر(16آبان) پس از 12 سال اکثریت را مجلس نمایندگان آمریکا به دست آوردند.

به گزارش سی.ان.ان، به رغم آنکه سرنوشت 53 کرسی پارلمانی همچنان نامشخص است، دموکرات‌ها تا کنون 210 کرسی مجلس نمایندگان را از آن خود کرده‌اند و بنا بر پیش‌بینی کارشناسان دموکرات‌ها با کسب این میزان آرا از هم اکنون پیروز انتخابات تلقی می‌شوند.

دموکرات ها پیش از این برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان به 15 رأی نیاز داشتند و اکنون توانسته ‌اند 16 کرسی، یک کرسی بیش از حد نیاز برای کنترل کامل مجلس را هم از آن خود کنند. در مقابل نیز جمهوری خواهان تا کنون 172 کرسی مجلس نمایندگان را کسب کرده‌اند.

در انتخاباتی که برای کسب یک سوم کرسی‌های سنا برگزار می‌شود نیز دموکرات‌ها توانسته‌اند کرسی‌های 3 ایالت کلیدی را از آن خود کنند، البته هنوز سه کرسی دیگر برای تعیین تکلیف وضعیت دموکرات‌ها در سنا باقی‌است، در صورت کسب این سه کرسی دموکرات‌ها خواهند توانست کنترل سنا را نیز به دست آورند.

سخنان نانسی پلوسی 

اما نانسی پلوسی دموکرات سر شناس مخالف بوش که بسیاری او را از هم‌اکنون اولین رییس زن مجلس نمایندگان آمریکا قلمداد می‌کنند در سخنانی پس از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان گفته است:دموکرات‌ها صداقت را به واشنگتن باز خواهند گرداند.

او افزوده است:امروز آمریکایی‌ها برای انجام تغییرات رای داده‌اند،آن‌ها دموکرت‌ها را برای حرکت در مسیری جدید برگزیده‌اند.

انتظار می‌رود نانسی پلوسی که تا به امروز رهبر اقلیت در کنگره محسوب می‌شد رهبری مجلس نمایندگان آمریکا را در دست گیرد.

واکنش کاخ سفید

در اولین واکنش رسمی از سوی کاخ سفید تونی اسنو سخنگوی دولت بوش در اظهاراتی به نشانه پذیرش شکست گفت:"ما بر این باور هستیم که دموکرات‌ها کنترل کنگره را به دست خواهند آورد.بنابراین در صدد همکاری با آنان برآمده‌ایم،این همکاری‌ها در زمینه  تلاش‌ها برای پیروزی جنگ در عراق،جنگ علیه تروریسم وحفظ روند کنونی رشد اقتصادی انجام خواهند گرفت.

این سخنان در حالی از سوی سخنگوی کاخ سفید بیان می‌شوند که جورج بوش رییس جمهوری آمریکا نیز قرار است روز چهارشنبه 8 نوامبر (17 آبان) در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کند .

کد خبر 7721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز