چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

حسینیه و تکیه‌ها به دلایل مختلفی معروف می‌شوند و طرفداران پروپاقرص پیدا می‌کنند. گاهی دلیلش مداحان و واعظانی هستند که در این تکیه‌ها به روی منبر رفته‌اند و با وعظ و خطابه‌های پرشورشان نام تکیه را ماندگار کرده‌اند.

حسینیه همدانی ها

همشهری آنلاین-نصیبه سجادی:گاهی هم سبک عزاداری ساده و سنتی و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی حسینیه است که آن را خاص و دوستدارانی را از همه‌جای شهر به سویش جذب می‌کند. حسینیه همدانی‌های تهران از آن جنس هیئت‌هایی است که شهرتش را هم مدیون روضه‌خوان‌های مشهورش است، مثل «حاج حسین انصاریان» که سال‌های زیادی است روز عاشورا و تاسوعا، عزاداران این حسینیه را با روضه‌های پرسوزو گدازش به صحرای کربلا می‌برد و هم برگزاری آیین‌های سنتی‌اش است که باعث شده کمتر کسی است آن را نشناسد یا نامش را نشنیده باشد.

آیین همدانی‌ها و سقای کربلا در پایتخت

این هیئت را سال ١٣٢٠ حاج «ابراهیم سماواتی» راه اندازی می‌کند برای انسجام بخشیدن به روضه‌های خانگی همدانی‌های مقیم مرکز که تا آن سال در خانه‌های اهالی برگزار می‌شد. این حسینیه در خیابان ری راه اندازی شد و اکنون ٨٠و اندی سال است که پابرجاست.
حسینیه همدانی‌ها از آغاز تا دهه دوم محرم مجلس عزا دارد به همراه مراسم آیینی خاص برای روزهای تاسوعا و عاشورا، به سبک همشهریان‌شان در استان همدان. (عزاداران همدانی هر سال با پوشیدن لباس یک دست سیاه و شال سبز، به اجرای آیین سقایی می‌پردازند. آیین سقایی در لیست آثار ملی قرارگرفته و سال هاست ثبت میراث معنوی شده است.)

سقایی مردان با لباس سیاه

عزاداری در حسینیه همدانی‌های تهران برگرفته از آیین سقایی استان همدان است، اما به سبک خاص خودش. روز تاسوعا که از راه می‌رسد مردان حسینیه همدانی‌های تهران لباس سقایی می‌پوشند و راهی حسینیه عباسیه همدانی‌ها در نزدیکی چهارراه سیروس می‌شوند. آن هم به این دلیل که این دو هیئت از یک قوم و طایفه هستند و می‌خواهند در عزاداری‌ها همراه هم باشند. در این مراسم ویژه، سقایان در حسینیه درحالی‌که ذکر سقایی گرفته‌اند چندبار دور می‌زنند و در پایان، مداح حسینیه همدانی‌ها به رسم آن که سقای مهمان است، تنها چند بیتی نوحه می‌خواند و مراسم به‌پایان می‌رسد.

روز عاشورا هم اهالی حسینیه همدانی‌ها میزبان عزادارانی هستند که از حسینیه عباسیه با لباس‌های سقایی به سمت خیابان ری می‌آیند. حسینیه همدانی‌های تهران در مبارزات پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نقش پررنگی ایفا کرده است و برخی از جوانان شرکت‌کننده در جلسات پرشور این حسینیه شهید و برخی هم جانباز شده‌اند.

کد خبر 775333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha