معاون سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی درباره جزئیات و آخرین وضعیت ۴۲۶ کانتینر لوازم خانگی خارجی بوش در گمرکات استان هرمزگان اعلام کرد که همچنان دستور مقام قضایی برای توقف فروش این لوازم خانگی که ارزشی بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان دارد، پابرجاست.

لوازم خانگی قاچاق

به گزارش همشهری آنلاین، سعید غلامی باغی اظهار کرد: ۴۲۶ کانتینر لوازم خانگی خارجی که در گمرکات استان هرمزگان است، مربوط به شرکت بوش بوده و تعداد کالاهای آن در آخرین بررسی انجام شده بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه و شامل انواع لوازم خانگی بزرگ و کوچک بوده و عمده آن ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال فریزر و ... است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه واردات این ۴۲۶ کانتینر چگونه انجام شده و به چه علت ترخیص آن طی سال‌های گذشته با مشکل مواجه شده است؟ گفت: مشکل به وجود آمده برای این محموله لوازم خانگی به خاطر تغییر قوانین و مقرراتی بود که درباره کالاهای ممنوع الورود اتفاق افتاد؛ بنابراین ثبت سفارش و ترخیص آنها با مشکل مواجه شد.

عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی ادامه داد: در شرایطی که قوانین و مقررات واردات انواع کالاها از جمله لوازم خانگی به کشور دستخوش تغییرات در سال ۱۳۹۷ قرار گرفت برخی محموله‌ها یا در حال حمل به کشور بودند یا وارد گمرکات شده بودند اما اگر اظهار نشده باشند، مشمول قوانین جدید می‌شوند. این ۴۲۶ کانتینر لوازم خانگی نیز در فرآیند واردات و تا زمان تغییرات اعمال شده در قوانین اظهار نشده‌ بودند.

غلامی گفت: در این شرایط مسئله تخلف در زمینه واردات این لوازم خانگی و عدم ثبت سفارش آن در دستگاه قضایی مطرح شد، نهایتا مرجع رسیدگی کننده یعنی سازمان تعزیرات حکومتی یا دادگاه‌ها به این پرونده ورود کردند. نهایتا شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب رای این پرونده را صادر کرد اما پس از گذشت چند سال هنوز محاکم قضایی نیز نتوانستند به این نتیجه برسند که حکم نهایی برای این پرونده چیست و آیا این کالاهای وارد شده مشمول قانون قاچاق می‌شود یا خیر. از سوی دیگر واردکننده کالا نیز همواره به دنبال ارائه مدارک مثبت خود برای دریافت حکم برائت است. به همین دلیل مراحل رسیدگی به این پرونده طولانی شده است.

وی افزود: مطابق با تبصره ۲ ماده ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مراجع می‌توانند به جهت جلوگیری از فساد یا کاهش کیفیت یک کالا حکم به فروش آن کالا بدهند تا اگر مشمول قانون قاچاق شد مبلغ حاصل از فروش آن که از سوی سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی انجام می‌شود، به خزانه دولت واریز شود و اگر کالا توانست حکم برائت بگیرد به دلیل آنکه کالا موجود نیست حاصل فروش به عنوان حق صاحب کالا به او بر می‌گردد.

عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی با بیان اینکه ۲۸ اسفند سال گذشته مرجع قضایی حکم به فروش ۴۲۶ کانتینر لوازم خانگی خارجی داد، گفت: بر اساس صدور این حکم سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی فرآیند شمارش کالا، تحویل گرفتن آن و ارزش‌گذاری آن بر مبنای کارشناسی قیمت را آغاز کرد تا بستر فروش این کالا در مزایده‌های سراسری الکترونیکی سازمان فراهم شود.

غلامی با اشاره به بازدید وزیر اقتصاد از این محموله‌های لوازم خانگی در استان هرمزگان و دستور پیگیری سریعتر برای تعیین تکلیف این پرونده اظهار کرد: دادگستری و دادستانی هرمزگان نیز در این بازدید بر تسریع در تعیین تکلیف این محموله وارد شده تاکید کردند اما این مسئله مصادف شد با مکاتبه شعبه ۷۵ دادگاه تجدید نظر استان تهران در مکاتبه‌ای در تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال اعلام شد که با توجه به نیابت داده شده به این مرجع قضایی از سوی دادگاه انقلاب دستور فروش کالا برای حل ابهامات و نواقص احتمالی پرونده و تکمیل تحقیقات در این زمینه، متوقف شد.

وی اضافه کرد: بنابراین ۴۲۶ کانتینر لوازم خانگی مذکور همچنان در گمرک شهید رجایی بندر عباس توقیف است و باید دید که آیا حکم قضایی برای این پرونده تغییر خواهد کرد یا مجددا دستور فروش صادر خواهد شد.

عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود رای توقف فروش به دلیل اعتراض برخی تولید کنندگان درباره تاثیر عرضه این لوازم خانگی خارجی در بازار بر قیمت و آسیب به تولید داخلی صادر شده است، گفت: تا آنجاکه در رای دادگاه آمده دستور توقف فروش برای تکمیل پرونده و جلوگیری از حدوث یک اقدام غیر قابل جبران و ضرر و زیان به تجار و بازرگانان صادر شده است و مسئله‌ای تحت عنوان جلوگیری از ضرر و زیان به تولید داخلی در حکم دادگاه نیامده است اما با توجه به حجم این کالاها که نسبتا زیاد است ممکن است برخی نگرانی‌ها در این زمینه نیز به وجودآمده باشد.

غلامی اظهار کرد: مسئله این است که حجم لوازم خانگی در ۴۲۶ کانتینر توقیف شده ۱۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی بوده است که بر اساس ارزش‌گذاری صورت گرفته بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد اما در مقابل حجم تولید صورت گرفته و عرضه و تقاضای انجام شده در بازار به اندازه‌ای نیست که بتواند روی تولید اثر مثبت یا منفی بگذارد.

کد خبر 777118
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • رومز.خوزستان IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    8 0
    اینا رو بعد چیکار میکنن میندازن می‌ره یا میفروشن بعد از فروشی خو همون صاحبشون بلده بفروشه دیگه چیکارش دارید شاید بیان بازار ارزونتر باشه اگه انداختنین هم بدید جوونای بی پول ک حداقل امیدی داشته باشند ازدواج کنن
  • ناشناس IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    2 6
    درود خدا بر ناظران عدالت
  • همشهری IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    8 0
    سلام....واقعا که....کالا را ترخیص کنید تا مردم استفاده کنند... وقتی کالایی در مسیر ورود به کشور وتخلیه در بندرگاه های کشور قرار می‌گیرد هر عقل منطقی می‌داند... نباید با توجه به قوانین وضع شده بعد ازحمل وبارگیری وتخلیه در بندرگاه این اجناس را ضایع ونابود کرد.... خصوصا لوازم خانگی که خیلی از زوجهای جوان مارا باعشق به زندگی جدید این وسایل زیبا را در زیر یک سقف مشترک می چینند و تشکیل خانواده می‌دهند...... مگر اینکه قرار باشد به جای اینکه صاحب کالا اجناس را بفروشد بعضی مسئولین به سلیقه خود خیر وبخش کنند..... والله گناه است با کاغذ بازی وتشریفات این همه لوازم خانگی را نیست ونابود کنید..... خدا را درنظر بگیرید که خدا را خوش نمی آید این اسراف کاریها و نابودی اجناسی با این مارک وکیفیت....
  • سلام IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    6 0
    دستگاه قضاوت برای جلو گیری از تلف شدن اموال و صاحب کالا وحدت رویه ندارد... برای همین است که پرونده در دادگاه سالها طول میکشد تا منتج به نتیجه شود
  • DE ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    8 0
    قوه قضائیه باید حکم برائت صادر کند . مصادره این کالاها هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی مشکل دارد . قرار نیست که کسی کالا از مبادی های قانونی وارد کشور کرده است را مصادره کند . و قوه قضائیه باید بدونه کوچکترین تعللی آزاد سازی این حجم از کالا به وارد کننده آن اعلام و خسارت های ناشی از اتلاف وقت و ضررهای مالی دیگر که به این وارد کننده وارد شده است را جبران کند .
    • حسن IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      0 1
      همینامردم بدبخت کردن ازکجآمعلوم که ایرانی نباشدبه ماکه خیری نمیرسه همینا مردم ایران تحریم کردند
  • احمد IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    7 0
    با عرض سلام و احترام ببینید اولاً قاچاق به چه چیزی گفته میشود کالا های مضر و بلا استفاده و فاقد استاندارد که صدمات کلی به سیستم عرضی و تجاری دولت وارد میکند در کشور ما هیچ چیزی سرجایش خود نیست چرا که کالا های مضر با تعرفه ها و خدمات دولتی وارد میشود و کالا های مورد نیاز کشور هیچ گونه تعرفه وخدمات دولتی برخوردار نیستند اما در مورد لوازم خانه و آشپز خانه اگر از استاندارد برخوردار باشد و از عرض خارج از کشور برخوردار بوده قاعدتاً نباید قاچاق به حساب بیاید چرا که تولیدات داخلی و فاقد خدمات دیگر جوابگوی زوج‌های جوان نیستند و زندگی آنها را به چالش می‌کشند امروزه مسکن خود دغدغه اصلی و همچنین اصلی تر از همه لوازم خانگیست که حدود 30درصد جوابگوی زوج‌های جوان است دولت یا باید تعرفه گمرکی را آزاد کند یا چاره ای برای تولید کنندگان داخلی بیندیشید گرانی مسکن از یک طرف و همچنین قیمت‌های نجومی لوازم خانگی از طرف دیگر تورم که چیزی برای گفتن نگذاشته است و از طرفی جمعیت به سرعت رو به کهنسالی میرود آقای دولت فکری به حال اینها بکنید که دیر است
  • حسن IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 2
    اقای خاتمی دوسال اخرریاست جمهوریش همه اجناس ارزان کرداقای رعیسی هم انجام دهد ممنون میشیم همه ایرانیان انشاالاه
  • عبدالله GB ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    11 0
    بگذارید آزاد شوند،مردم از انحصارگرایی داخلی و تحریم خارجی خسته شدند، به مردم نفس بدید