کیک و کلوچه نظری، یکی از کسبوکارهای فعال در حوزه کیک و شیرینی است که توانسته شش سال متوالی واحد نمونه کشوری در زمینه محصولات آردی شود. به بهانه این حضور با محمد کعبی، مدیر اجرایی شرکت نظری و مینا غیبی، مدیر فروش این شرکت گفتوگو کردیم.
مینا غیبی، مدیر فروش شرکت نظری درباره حضور این شرکت در نمایشگاه کیک و شیرینی گفت: «پنج دوره است که بهطور متوالی در این نمایشگاه شرکت میکنیم ولی در نمایشگاههای دورههای قبل نیز حضور داشتهایم.» به گفته مدیر فروش کیک نظری، تمرکز این شرکت بیش از هر چیزی روی فروش داخلی بوده و ۸۰ درصد بازار داخلی در حوزه کیک و کلوچه به این شرکت تعلق دارد.
محمد کعبی، مدیر اجرایی شرکت نظری در مورد جایگاه این شرکت در بازار داخلی چنین توضیح داد: «نظری یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده محصولات آردی با تولید انواع کیک، کاپکیک، ویفر، پنکیک و اشترودل است.»
این شرکت در بهمن ماه سال گذشته به منطقه آزاد ارس پیوسته است. مدیر فروش و مدیر اجرایی این شرکت از برنامههای آینده کیک نظری پس از پیوستن به منطقه آزاد ارس گفتند. غیبی در اینباره گفت: «کارخانه جلفا را از بهمنماه که به منطقه آزاد ارس پیوستهایم، تاسیس کردیم. ما یک کارخانه هم در ترکیه داریم که در زمینه صادرات محصولات به دیگر کشورها فعالیت میکند.»
مدیر اجرایی این شرکت افزود: «ما مجوزهای لازم را گرفتهایم اما هنوز محصولاتی را در منطقه ارس به مرحله تولید گسترده نرساندهایم اما محصولاتمان را به کشورهای دیگر صادر میکنیم.» کعبی ادامه داد: «در حال حاضر محصولاتمان را به ۱۸ کشور جهان صادر میکنیم.» مدیر اجرایی شرکت نظری به برنامههای آینده این شرکت نیز اشاره کرد. به گفته محمد کعبی، براساس سند چشمانداز کیک و کلوچه نظری، آنها برنامه دارند که تا پنج سال آینده یکی از ۵ شرکت برتر دنیا در تولید و فروش محصولاتشان شوند.
مدیر فروش و مدیر اجرایی نظری باور دارند که محصولات این شرکت از کیفیت زیادی برخوردار است. کعبی در این خصوص گفت: «کیفیت، مزیت رقابتی کیک نظری است و برای همین است که شش سال متوالی واحد نمونه کیفی کشور شدهایم. غیر از بحث دوستی و رفاقتی که با مشتریان یا بهتر است بگویم دوستانمان داریم، کیفیت مهمترین مزیت رقابتی ماست.»
غیبی نیز تاکید کرد: «چیزی که کیکوکلوچه نظری را نسبت به رقبای خود متمایز میکند، کیفیت است. محصولات ما کپی نیستند و ما برای هر کدام از این محصولات نوآوری به خرج میدهیم. نکتهای که درباره کیفیت کیکوکلوچه نظری باید به آن توجه کرد، شباهت محصول داخل بسته با تصویری است که روی بستهبندی میبینید.»
برند نظری روز جمعه ۱۷ شهریورماه، از محصولات جدید خود رونمایی کرد. مینا غیبی، محصول جدید این شرکت به نام «نوانکو» را معرفی کرد و گفت که روز جمعه از اولین بیسکویت تولیدی برند نظری با اسم «نوانکو» رونمایی شده است. به گفته مدیر فروش این شرکت، بیسکویت «نوانکو» سرشار از نوآوری است و با دیگر بیسکویتهای موجود در بازار، فرق دارد.
مدیر اجرایی کیک نظری نیز افزود: «ما سه محصول را برای رونمایی به نمایشگاه آوردیم و دو محصولی که دیروز از آنها رونمایی کردیم، دو روز قبل از نمایشگاه به مرحله تولید رسیده بود و مراحل تولید آن نهایی شد. یک ماه از راهاندازی خط تولید محصول اشترودل میگذرد و چون این محصول در بازار موجود است، از آن در نمایشگاه رونمایی نکردیم. فقط از دو محصولی که قبل از نمایشگاه تولید شدهبودند، رونمایی کردیم. ما برای اولینبار بیسکویت تولید کردیم و این بیسکویت هم متفاوت است.»
موضوعی که در نمایشگاه کیک و شیرینی توجه همه را به خود جلب میکند، تبلیغات بنری کیک نظری است. کیک نظری با شعار «قصه رفاقتی که همهجا شنیده میشه» که با گویشهای مختلف مردم ایران نوشته شده است، در فضای نمایشگاه بینالمللی ایران خودنمایی میکند. حتی اگر رهگذر سادهای باشیم و به تبلیغات بنری بیتوجه، باز هم توجهمان به این بیلبوردها جلب میشود و شعار کیک نظری را با گویشهای متفاوت دنبال میکنیم. از مدیر اجرایی این مجموعه در مورد ایده اولیه این شعار تبلیغاتی پرسیدیم. محمد کعبی در اینباره گفت: «سرمنشاء رفاقت شیرین از مدیریت ما شروع و به تمام افراد سازمان و حتی نمایندگیهای فروش منتقل شده است. تا در نهایت این رفاقت شیرین به مصرفکنندگان میرسد.» غیبی نیز افزود: «رفاقت شیرین در همهی بخشهای سازمان ما مشاهده میشود؛ برای همین رفاقت شیرین به شعار تبلیغاتی برند نظری نیز اضافه شد و بازخوردهای مثبتی داشت.»
براساس گفتههای مدیر اجرایی کیک نظری، این شرکت برای هر نسلی محصولی دارد اما اغلب محصولات آن برای نوجوانان است. مدیر فروش این شرکت نیز دانشجویان و دانشآموزان را بیشترین مخاطبان محصولات کیک نظری دانستند.
در پایان، محمد کعبی به چالشهای این کسبوکار اشاره کرد. او گفت: «بزرگترین چالش کسبوکار ما تهیه مواد اولیه و وارد کردن آنها به دلیل تحریمهاست. بروکراسی اداری برای گرفتن مجوزها و پروانههای لازم نیز از دیگر چالشهای مهم کسبوکار ماست.»
نظر شما