مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

کاهش وزن و رسیدن به دو یا سه سایز پایین‌تر فقط مجوز خرید لباس‌های جدید را به شما نمی‌دهد چون همین که ۵ تا ۱۰ درصد از اضافه‌وزنتان را از دست می‌دهید، وضعیت سلامتی‌تان به‌صورت کلی بهبود پیدا کرده و خطر بیماری‌های مزمنی همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، بعضی انواع سرطان و... از شما دور می‌شود.

لاغری

همشهری آنلاین - کامران بارنجی: بااین‌حال گاهی اوقات کاهش وزن اثراتی روی بدن می‌گذارد که معمولاً خودخواسته و مشخص نیستند، مریم چمری،   عضو انجمن تغذیه آمریکا، شما را با بعضی از این تأثیرات مثبت و منفی آشنامی‌کند تا با چشم باز وارد این مسیر شوید.
کاهش وزن، احتمال بارداری را افزایش می‌دهد.

برای خانم‌های چاقی که چشم‌انتظار بارداری هستند و هر بار که عادت ماهانه‌شان چند ساعت یا چند روز به تأخیر می‌افتد، با شور و شوق سراغ بی‌بی‌چک می‌روند و هر بار ناامید می‌شوند، افزایش احتمال بارداری به دنبال کاهش وزن خبر خوبی است.

در سال ۲۰۰۹ مقاله‌ای که در ژورنال باروری و نازایی منتشر شد، نشان داد سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و چاقی با هم رابطه‌ی مستقیم دارند و هرچقدر خانمی جوان‌تر و وزن بدنش بیشتر باشد، احتمال باردار شدنش هم کمتر است؛ بنابراین کاهش وزن به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و راحت‌تر به بارداری دست پیدا کنید.

همچنین محققان می‌گویند وزن مادر هنگام بارداری روی احتمال چاقی جنینش در آینده اثر می‌گذارد. البته اگر در حال رژیم گرفتن هستید و وزن کم کرده‌اید و اصلاً قصد بارداری ندارید، باید مراقب باشید و روش دقیق و سفت و سختی برای پیشگیری از بچه‌دار شدن داشته باشید وگرنه ممکن است با یک بارداری ناخواسته حسابی دچار دردسر شوید.

وزن کم کنید تا بیشتر بخوابید

اگر چاق هستید و از بی‌خوابی‌های طولانی رنج می‌برید، حتی یک لحظه هم برای شروع رژیم کاهش وزن صبر نکنید چون علاج مشکل شما در لاغر شدن نهفته است. بر اساس مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۱۴ مشخص شده است که کاهش پنج درصد از اضافه‌ی وزن بدن طی شش ماه باعث می‌شود که به‌طور متوسط میزان خواب افراد ۲۲ دقیقه بیشتر شود. همچنین محققان فنلاندی می‌گویند کاهش وزن به شکل قابل‌ملاحظه‌ای روی آپنه (وقفه تنفسی در طول خواب) اثر گذاشته و شدت علائم آن را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر وقتی خوابتان بهتر می‌شود، بدنتان هم بهتر می‌تواند چربی‌های اضافه‌اش را بسوزاند، بنابراین خواب خوب در طول شب به معنای لاغری بیشتر است.

لاغر شوید، ترفیع می‌گیرد!

فقط پزشک معالجتان نیست که دلش می‌خواهد وزنتان را کم کنید تا سالم‌تر باشید، بلکه کارفرماها نیز اغلب از کاهش وزن کارمندان خود استقبال می‌کنند حتی اگر خوشحالی‌شان را خیلی راحت نشان ندهند. مطالعات مختلفی در مورد تأثیر کاهش وزن بر وضعیت شغلی و اجتماعی افراد انجام شده که نشان می‌دهد کارمندان چاق به‌ویژه اگر زن باشند، در مقایسه با کارمندان لاغر یا آن‌هایی که وزن متعادلی دارند، پول کمتری به دست می‌آورند.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۴ اعلام شد حقوق کارمندان آمریکایی که دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند، دو و نیم درصد کمتر از کارمندان با وزن پایین‌تر است. در ضمن، مطالعات دانشمندان انگلیسی در سال ۲۰۱۴ نیز حاکی از آن بود که با داشتن اضافه‌وزن احتمال کمتری دارد که کار پیدا کنید یا ترفیع و اضافه‌حقوق بگیرید، درحالی‌که وقتی لاغر می‌شوید فرصت‌های شغلی بهتری هم برایتان پیدا می‌شود.

کاهش وزن،  افسردگی را به‌صورت قطعی درمان نمی‌کند

آیا اضافه‌وزن باعث چاقی می‌شود یا چون افسرده هستید، چاق می‌شوید؟ هیچ‌کس به‌طور دقیق نمی‌داند و پاسخ سرراستی برای این سؤال ندارد که کدام‌یک از این وضعیت‌ها عامل ایجادکننده‌ی دیگری است. همچنین با اینکه اغلب افراد بعد از رژیم گرفتن و وزن کم کردن، خوشحال‌تر از قبل به نظر می‌رسند اما لاغری لزوماً افسردگی را درمان نمی‌کند. علتش هم این است که مشکلات جانبی و زیربنایی که منجر به افسردگی می‌شود فقط با کاهش وزن از بین نمی‌روند و این لاغری فقط می‌تواند یک مرهم موقت برای روح و روان افسرده باشد.

کاهش وزن، رابطه‌ی شما با همسرتان را تغییر می‌دهد

درست است که با کاهش وزن و رسیدن به تناسب‌اندام، بدنتان متناسب و جذاب‌تر می‌شوید و این مسئله اعتمادبه‌نفس شما را در روابط زناشویی‌تان بیشتر می‌کند، اما باید بدانید که با رسیدن به وزن پایین‌تر، رابطه‌ای که با همسرتان داشتید، لزوماً بهتر از قبل نمی‌شود. در سال ۲۰۱۳ مطالعه‌ای در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی (Carolina State University North) انجام شد که نشان داد گاهی اوقات همسر کسی که ۲۷ کیلو (یا بیشتر) از وزنش را کم کرده، نسبت به او حسادت می‌کند یا احساس می‌کند که این حجم از کاهش وزن تهدیدی برای رابطه‌شان است.

شاید این مسئله برایتان عجیب باشد اما وقتی شما وزن کم می‌کنید و به تناسب‌اندام می‌رسید، طرف مقابلتان هم نسبت به وزن و سلامتی خودش حساس می‌شود و همچنین ممکن است احساس کند که شما دیگر آن آدم سابق نیستید و لاغر شدن، اخلاق و رفتارتان را عوض کرده است. یکی دیگر از نکاتی که باعث می‌شود بعد از لاغر شدن، رابطه‌ی شما با همسرتان خراب شود این است که او احساس می‌کند دیگر تسلطی روی شما ندارد!

با کاهش وزن، ذائقه‌تان تغییر می‌کند

شاید باورکردنی نباشد ولی کاهش وزن جوانه‌های چشایی بدن را تغییر می‌دهد. به‌تازگی محققان دانشگاه استنفورد (Stanford)، مطالعه‌ای در این زمینه انجام داده و اعلام کرده‌اند که این تغییر در ۸۷ درصد از افرادی دیده شده است که برای لاغر شدن تحت جراحی باریتریک (bariatric) یا جراحی چاقی قرار گرفته‌اند. نیمی از شرکت‌کنندگان در این تحقیق گفته‌اند بعد از لاغر شدن، طعم غذاها در نظرشان تند و تیزتر شده و نیم دیگر نیز معتقدند غذاها مثل قبل در دهانشان مزه ندارد! جالب‌تر اینکه آن‌هایی که طعم غذاها را تندتر از قبل احساس می‌کنند، ۲۰ درصد کمتر از گروه دیگر وزن کم کرده‌اند.

البته در این تحقیق مشخص نشده که کاهش وزن چگونه بر ذائقه‌ی افراد تأثیر گذاشته اما مطالعه‌ی دیگری که در انگلستان انجام شده نیز نشان داده است که خیلی از افراد بعد از لاغر شدن به کمک جراحی، علاقه‌شان را به خوردن غذاهای خاصی از جمله گوشت و لبنیات از دست می‌دهند.

با لاغر شدن وضعیت استخوان‌هایتان تغییر می‌کند

تابه‌حال شنیده‌اند که کاهش وزن باعث ضعیف شدن استخوان‌ها بشود؟ بله، کاملاً درست است اما نگرانی جدی فقط زمانی به وجود می‌آید که رژیم غلطی گرفته باشید، یعنی طی مدتی کوتاه، وزن بسیار زیادی کم کرده‌اید یا بر اثر لاغری شدید، عملاً وارد مرحله‌ی سوءتغذیه شده‌اید. انجمن ملی پوکی استخوان آمریکا اعلام کرده است که اثرات مثبت کاهش وزن بر سلامت استخوان‌ها بسیار بیشتر از تأثیرات منفی آن است. وقتی شما چاق هستید، استخوان‌های قوی‌تری دارید که باید هم این‌طور باشد وگرنه نمی‌توانید این وزن را تحمل کنید، اما این اضافه‌ی وزن به مفاصل بدن به‌خصوص مفصل زانو آسیب می‌زند و به‌تازگی نیز مشخص شده است که داشتن چاقی شکمی هم در زنان و هم در مردان، تهدیدکننده سلامت استخوان‌هاست، درحالی‌که کاهش وزن به کاهش علائم و دردهای ناشی از آرتروز کمک کرده و کیفیت زندگی فرد را بهبود می‌دهد.

با کاهش وزن سریع، کبدتان چرب می‌شود

کبد چرب یکی از نگرانی‌های جدی‌ای است که این روزها برای افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن مطرح بوده و روزبه‌روز به آمار مبتلایانش اضافه می‌شود. کبد چرب به‌طور مستقیم با چاقی ارتباط دارد، یعنی هر چه چاق‌تر باشید، احتمال اینکه کبدتان چرب شود هم بالا می‌رود. بااین‌حال کاهش وزن شدید در طی مدت‌زمان کوتاه (وضعیتی که معمولاً به دنبال رژیم‌های غذایی نادرست و بازاری اتفاق می‌افتد) باعث می‌شود که کبد چرب شود. متخصصان می‌گویند این اتفاق به دنبال تغییر پروفایل اسیدهای چرب بدن به دنبال لاغری‌های سریع می‌افتد ولی اگر کاهش وزن آرام و به‌مرور باشد، خطری سلامت کبد را تهدید نمی‌کند و جای نگرانی نیست.

یکی دیگر از آثار سوء کاهش وزن شدید بر بدن، ایجاد سنگ کیسه‌ صفراست. البته سنگ کیسه صفرا خطرناک نیست، اما ممکن است شما را دچار تهوع و دردهای شدید شکمی کند که در این صورت باید خودتان را به تیغ جراح بسپارید تا کیسه صفرای سنگ‌سازتان خارج شود. البته چاقی هم به‌خودی‌خود یکی از عوامل ایجادکننده‌ی سنگ کیسه صفراست، پس اگر می‌خواهید دچارش نشوید، باید وزن کم کنید اما به آهستگی و با رژیم غذایی متعادل و متنوع و فعالیت بدنی مناسب.

تنفس هوای آلوده، لاغر شدن را سخت‌تر می‌کند

آلودگی هوا در کنار سموم و مواد شیمیایی که در غذاها و خوراکی‌های مختلف وجود دارد، یکی از عوامل جدی افزایش‌دهنده‌ی چربی بدن است. در سال ۲۰۱۱ پژوهشی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه ایالتی اوهایو (Ohio State University) انجام شد که نتایج آن نشان داد تنفس هوای آلوده، مقاومت سلول‌های بدن به انسولین را بالا می‌برد، باعث افزایش قند خون می‌شود و تهدیدی جدی برای ابتلا به دیابت نوع ۲ است و همان‌طور که می‌دانیم چاقی و دیابت نوع ۲ رابطه‌ی تنگاتنگی با هم دارند، طوری که ۸۵ درصد از مبتلایان به این عارضه، اضافه‌وزن دارند.

کد خبر 788895
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha