پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

بدون شک، بهره‌مندی از لوله پلی اتیلن به جای لوله های فلزی، چدنی، فولادی، سیمانی، آزبست و ... تحول شگرفی در اجرای پروژه‌های صنایع مختلف، ایجاد کرده است.

image-20231005124422-1.jpeg

لوله های پلی اتیلن با تکیه بر ویژگی‌های منحصربه‌فردی چون مقاومت در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی، طول عمر بالا، سبک‌وزن بودن، سهولت در جا به جایی و نصب، قیمت مناسب و عدم نیاز به پوشش خاص یا آبکاری، توانسته‌اند در رقابت با سایر لوله ها، موفقیت بیشتری کسب کنند.

این لوله‌ها در بسیاری از پروژه‌ها از جمله پروژه‌های گازرسانی، آبرسانی، نفت و پتروشیمی، معدنی، نیروگاهی، فاضلابی، کشاورزی و آتش نشانی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله های پلی اتیلن با استفاده از مواد اولیه پلی اتیلن سنگین و طی فرآیند اکستروژن، در سایزهای 16 تا بالای 3000 میلیمتر و فشارهای کاری 4 تا 25 بار، مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره INSO 14427-1,2، با رنگ مشکی تولید می‌شوند.

مواد اولیه پلی اتیلن سنگین مورد استفاده در چرخه تولید لوله های پلی اتیلن، با سه گرید HDPE63، HDPE80 و HDPE100 در پتروشیمی‌ها تولید و به کارخانه‌ها ارسال می‌شوند. در این میان، گرید HDPE100 پرکاربردترین و محبوب‌ترین گرید پلی اتیلن محسوب می‌شود.

به‌طورکلی، لوله های پلی اتیلن به 2 دسته لوله پلی اتیلن تک جداره (single-wall pipe) و لوله پلی اتیلن دوجداره (double-wall pipe) تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها، زیرشاخه‌های مخصوص به خود را دارند.

لوله های پلی اتیلن تک جداره عبارتند از: لوله های تک جداره فشار قوی (high pressure single-wall pipe)، لوله های تک جداره کشاورزی (agricultural pipe) که شامل لوله های آبیاری قطره ای (drip irrigation) و لوله های آبیاری بارانی (rain irrigation) است و لوله های کابلی (cable pipe) یا همان غلافی.

از میان لوله های تک جداره، لوله‌های تک جداره فشار قوی، پرکاربردترین و محبوب‌ترین لوله پلی اتیلن هستند. زیرشاخه‌های لوله های دوجداره که با نام لوله های فاضلابی هم شناخته می‌شوند عبارتند از: لوله های کاروگیت (corrugated pipe) و لوله های اسپیرال (spiral pipe).

برای متصل‌کردن انواع لوله ها در پروژه‌های اجرایی، روش‌های متفاوتی وجود دارد که عبارتند از:

  • اتصال جوش لب به لب (Butt-welding)

  • اتصال الکتروفیوژنی (Electro-fusion)

  • اتصال جوش اکستروژن (Extrusion-welding)

  • اتصال پیچی (Threaded)

  • اتصال سریع (Quick coupling)

  • اتصال فلنجی (Flanged joint)

انواع لوله پلی اتیلن

کارخانه‌های تولیدکننده، لوله پلی اتیلن را در انواع مختلف و برای مصارف گوناگون، تولید کرده و آن‌ها را برای مرتفع ساختن نیازهای مشتریان، به بازار عرضه می‌کنند. در بخش های قبل به انواع لوله های پلی اتیلن اشاره کردیم و اکنون می‌خواهیم به جزئیات بیشتری از آن‌ها بپردازیم.

در دنیای لوله پلی اتیلن چه می‌گذرد؟

انواع لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن تک جداره فشار قوی

یکی از انواع پرکاربرد لوله های تک جداره، لوله های پلی اتیلن فشار قوی هستند که برای بسیاری از پروژه‌های اجرایی از جمله آبرسانی، گازرسانی و سایر مصارف مانند: نفت و پتروشیمی، نیروگاهی، معدنی و آتشنشانی کاربرد دارند.

به‌طورکلی، لوله های تک جداره فشار قوی با مواد اولیه مرغوب پلی اتیلن سنگین HDPE100، در فشارهای کاری مختلف و با سایزهای 25 تا 1200 میلیمتر تولید می‌شوند. لازم است بدانید که این لوله ها برای تمامی خطوط انتقال پرفشار استفاده می‌شوند. در زمان نصب، لوله های تک جداره فشار قوی را باید حتما زیر خاک مدفون کرد. علت این امر این است که اولاً این لوله ها ضریب انبساط حرارتی بالایی دارند و ثانیاً با این کار می‌توان از آن‌ها در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت کرد.

لوله پلی اتیلن آبرسانی

یکی از زیرشاخه‌های لوله پلی اتیلن تک جداره فشار قوی، لوله پلی اتیلن آبرسانی است که از مواد اولیه HDPE100 فود گرید با فشارهای کاری 6 تا 25 بار و در سایزهای 25 تا 1200 میلیمتر، برای انتقال آب شرب و غیرشرب، تولید و به مشتری عرضه می‌شوند.

لوله پلی اتیلن گازرسانی

یکی دیگر از انواع لوله های تک جداره فشار قوی، لوله پلی اتیلن گازرسانی است که با استفاده از گرانول‌های خودرنگ HDPE100 و با بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته مجهز به سیستم آلتراسونیک و گراویمتریک، در سایزهای 25 تا 225 میلیمتر و فشارهای کاری 12.5 و 16 بار تولید شده و روانه بازار می‌شوند.

از آنجا که خطوط انتقال گاز، بسیار حساس هستند، تمامی لوله و اتصالات پلی اتیلن مورد استفاده برای آن‌ها، باید تأییدیه IGS را از شرکت ملی گاز ایران دریافت کنند. لوله های پلی اتیلن گازرسانی، روی سطح لوله، خط نشانه زرد یا نارنجی‌رنگ دارند.

در دنیای لوله پلی اتیلن چه می‌گذرد؟

لوله پلی اتیلن گازرسانی

لوله پلی اتیلن برای سایر مصارفی مانند نفت و پتروشیمی، نیروگاهی، معدنی و آتش نشانی نیز استفاده می شوند. زیرشاخه دیگر لوله های پلی اتیلن تک جداره فشار قوی، لوله هایی هستند که برای مصارف گوناگون نفت و پتروشیمی، آتشنشانی، نیروگاهی و معدنی به کار گرفته می‌شوند. این لوله ها با استفاده از گرانول‌های HDPE100، در سایزهای 25 تا 1200 میلیمتر و فشارهای کاری 6 تا 25 بار تولید می‌شوند.

لوله پلی اتیلن تک جداره کشاورزی

در دسته دیگری از لوله های تک جداره، می‌توان به لوله های تک جداره کشاورزی اشاره کرد که خود به دو نوع لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای و لوله پلی اتیلن آبیاری بارانی تقسیم می‌شوند.

لوله های پلی اتیلن آبیاری قطره ای عبارتند از: لوله های آبیاری قطره ای بدون دریپر، لوله های آبیاری قطره ای دریپردار و نوارهای تیپ.

این لوله ها از ترکیبی از مواد اولیه  LDPE و  HDPE80 بوده در سایزهای 16 و 20 میلیمتر (معمولاً 16 میلیمتر) و بدون اهمیت فشار کاری تولید می‌شوند.

لوله های پلی اتیلن آبیاری بارانی، همان لوله های پلی اتیلن تک جداره فشار قوی هستند که در خطوط اصلی آبیاری به کار گرفته می‌شوند؛ اما از آنجا که آن‌ها را در سایزهای 25 تا 50 میلیمتر و در فشار کاری نهایتاً 4 بار استفاده می‌کنند، در دسته لوله های پلی اتیلن آبیاری قطره ای دسته‌بندی می‌شوند.

لوله پلی اتیلن تک جداره کابلی (غلافی)

یکی دیگر از انواع لوله های تک جداره، لوله های پلی اتیلن تک جداره کابلی هستند. کیفیت مواد اولیه مورد استفاده برای تولید این لوله ها اصلاً مهم نبوده و حتی می‌توان از مواد بازیافتی هم استفاده کرد. لوله های کابلی در سایزهای مورد نیاز مشتری، بدون فشار کاری و برای مواردی مانند محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق (به‌ویژه فیبرهای نوری) در برابر ضربه، صاعقه و بارندگی تولید می‌شوند.

لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت و اسپیرال

لوله های دوجداره به دو دسته لوله های کاروگیت و لوله های اسپیرال تقسیم و از مواد اولیه HDPE تولید می‌شوند. برای لوله های دوجداره، فشار داخلی چندانی از سمت سیال عبوری به دیواره داخلی وارد نشده (نهایتاً 0.5 بار) و این لوله ها فقط یک فشار ثقلی را تجربه می‌کنند. لوله های کاروگیت تا سایز 1200 میلیمتر و با سطح خارجی حلقوی‌شکل و مشکی‌رنگ و سطح داخلی صیقلی و زردرنگ، روانه بازار می‌شوند.

در دنیای لوله پلی اتیلن چه می‌گذرد؟

لوله پلی اتیلن کاروگیت

لوله های اسپیرال تا سایز بالای 3000 میلیمتر و برای مصارف سدسازی و راه‌سازی تولید می‌شوند.

کلام آخر

استفاده از لوله پلی اتیلن در بسیاری از عرصه‌های صنعت و کشاورزی بسیار رایج است و عملاً به یکی از ارکان اصلی آن‌ها نیز تبدیل شده است. ماندگاری و بازده بالای لوله پلی اتیلن باعث شده است تا به سادگی نتوان جایگزینی برای آن انتخاب کرد. آبرام اتصال، به عنوان یکی از تأمین‌کننده های لوله های پلی اتیلن مرغوب و باکیفیت، در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی نیاز مشتریان برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های صنعتی است.

کد خبر 793942

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محسن دادمند IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    2 0
    با سلام بنده قریب بر ۱۷ ،۱۸ ساله که بطور مستقیم با لوله های پلی اتیلن سر و کار دارم و در ضمینه اجرای این لوله ها فعالییت دارم اگه بخوام تجربه ۱۸ ساله ام در مورد اجرای لوله های پلی اتیلن به اشتراک بگذارم از نظر من لوله های دو لایه که جداره داخل آنها به رنگ سفید هستند بخاطر نداشتن همان مقدار کم ناخالصی که به عنوان رنگ مشکی به مواد اولیه اضافه میشه ، رو ندارن استقامت بیشتری نسبت به لوله های تک لایه که تمام مشکی هستند رو میتونه تحمل کنه...