کتاب‌های طلایی شماره‌های ۱۷و۱۸و۱۹و۲۰ با عناوین «جزیره اسرارآمیز»، «خلیفه‌ای که لک‌لک شد»، «دیوید کاپرفیلد» و «الماس آبی» به‌تازگی از سوی نشر نو منتشر شدند.

کتاب های کودک و نوجوان

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: نام «کتاب‌های طلایی» را شنیده‌اید؟ نشنیده‌اید؟ حق دارید. نسل‌های امروز از این سری کتاب‌های مشهور نسل‌های دیروز خیلی مطلع نیستند. احتمالا اگر از کتابخوان‌ها و کتاب‌خوانده‌های نسل قبل، از پدران و مادرانتان بپرسید، خاطره‌ای از آشنایی و دوستی و الفت خود با این کتاب‌ها برایتان تعریف می‌کنند.

کتاب‌هایی که در «مؤسسه انتشارات امیرکبیر» عبدالرحیم جعفری منتشر می‌شد و نسلی نوپا را پابه‌پای خودش با کتاب آشنا و همراه کرد. عمده این کتاب‌ها ترجمه نوجوان آن روزگار و ویراستار و فرهنگ‌نویس نامدار امروز است: محمدرضا جعفری.

نام «کتاب‌های طلایی» را شنیده‌اید؟| نسل امروز حق دارد از آنها مطلع نباشد؟

در واقع سری کتاب‌های طلایی از نظر سر و شکل، طراحی روی جلد، جذابیت‎های بسیاری برای بچه‎ها داشت، روی جلد اغلب این کتاب‌ها نقاشی‎های رنگی بسیار زیبایی بود. لابه‌لای متن داستان نیز چند موقعیت به ‌صورت نقاشی‌شده (سیاه و سفید)، چاپ شده بود که در محکم‎ترشدن ارتباط خواننده‎ کم‌سن و سال کتاب، با داستان و حال و هوای آن نقش تعیین‌کننده‎ای داشت، چراکه تجسمی عینی از شخصیت‎ها، فضا و مکان را نیز دراختیارش می‎گذاشت تا در طول داستان، آنها را بدین شمایل در ذهن مجسم کند. پس از سال‌ها که از انتشار این کتاب‌های بهیادماندنی گذشته و البته مجموعه‌هایی از تاریخ ادبیات کودکان هم در آنها وجود دارد، نشر نو تاکنون ۲۰ جلد از آنها را منتشر کرده و جلدهای ۱۷ تا ۲۰ این مجموعه هم به‌تازگی از سوی این انتشارات منتشر شده است.

نام «کتاب‌های طلایی» را شنیده‌اید؟| نسل امروز حق دارد از آنها مطلع نباشد؟

شماری از صاحب‌نظران، زبان و لحن‌هایی را که مترجم در روایت این کتاب‌ها به‌کار برده است، از نمونه‌های درخشان و مؤثر ادبیات کودک و نوجوان تلقی کرده‌اند. کودکان و نوجوانان از راه این کتاب‌ها با بزرگ‌ترین داستان‌ها و قصه‌های ادبیات جهان آشنا می‌شوند و به جهانی قدم می‌گذارند پر از شخصیت‌ها و ماجراهای شگفت و اتفاقات حیرت‌انگیز. با سندباد بحری بادبان می‌گشایند و دریابه‌دریا می‌روند تا ناشناخته‌ها را کشف کنند، با هفت‌کوتوله هم‌قدم می‌شوند و می‌روند دیدن سپیدبرفی، با آرتورشاه و دلاوران میزگرد ملاقات می‌کنند و راه‌ و رسم قهرمانی و جوانمردی می‌آموزند، به دل اقیانوس می‌زنند و شکوه نهنگ سفید، موبی‌دیک، را نظاره می‌کنند.

نام «کتاب‌های طلایی» را شنیده‌اید؟| نسل امروز حق دارد از آنها مطلع نباشد؟

شاید این پرسش پیش بیاید آیا این کتاب‌ها برای کودک و نوجوان امروز قدیمی نیست؟ اگر بزرگ‌ترین آثار ادبی تاریخ بشر قدیمی شده باشد، این داستان‌ها هم قدیمی شده است. در واقع باید گفت این داستان‌ها زنده و تازه و تپنده‌اند، تا ادبیات و تخیل و جست‌وجوگری در روان انسان زنده است.

نام «کتاب‌های طلایی» را شنیده‌اید؟| نسل امروز حق دارد از آنها مطلع نباشد؟

تا امروز ۲۰ جلد از کتاب‌های طلایی منتشر شده است. اردک سحرآمیز، کفش بلورین، نهنگ سفید، فندق‌شکن، پشه بینی‌دراز، آرتورشاه و دلاوران میزگرد، سندباد بحری، اولیس و غول یک چشم، سفرهای مارکوپولو، جزیره گنج، هایدی، شاهزاده‌های پرنده، سفیدبرفی و گل سرخ، شاهزاده و گدا، اسپارتاکوس، خیاط کوچولو، جزیره اسرارآمیز، خلیفه‌ای که لک‌لک شد، دیوید کاپرفیلد و الماس آبی.

 نشر نو به تازگی جلدهای ۱۷ تا ۲۰ این مجموعه بسیار خواندنی و خاطره‌انگیز را چاپ و هر یک از جلدها را با بهای ۴۰ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

کد خبر 798932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha