کتاب‌های طلایی شماره‌های ۱۷و۱۸و۱۹و۲۰ با عناوین «جزیره اسرارآمیز»، «خلیفه‌ای که لک‌لک شد»، «دیوید کاپرفیلد» و «الماس آبی» به‌تازگی از سوی نشر نو منتشر شدند.

کتاب های کودک و نوجوان

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: نام «کتاب‌های طلایی» را شنیده‌اید؟ نشنیده‌اید؟ حق دارید. نسل‌های امروز از این سری کتاب‌های مشهور نسل‌های دیروز خیلی مطلع نیستند. احتمالا اگر از کتابخوان‌ها و کتاب‌خوانده‌های نسل قبل، از پدران و مادرانتان بپرسید، خاطره‌ای از آشنایی و دوستی و الفت خود با این کتاب‌ها برایتان تعریف می‌کنند.

کتاب‌هایی که در «مؤسسه انتشارات امیرکبیر» عبدالرحیم جعفری منتشر می‌شد و نسلی نوپا را پابه‌پای خودش با کتاب آشنا و همراه کرد. عمده این کتاب‌ها ترجمه نوجوان آن روزگار و ویراستار و فرهنگ‌نویس نامدار امروز است: محمدرضا جعفری.

نام «کتاب‌های طلایی» را شنیده‌اید؟| نسل امروز حق دارد از آنها مطلع نباشد؟

در واقع سری کتاب‌های طلایی از نظر سر و شکل، طراحی روی جلد، جذابیت‎های بسیاری برای بچه‎ها داشت، روی جلد اغلب این کتاب‌ها نقاشی‎های رنگی بسیار زیبایی بود. لابه‌لای متن داستان نیز چند موقعیت به ‌صورت نقاشی‌شده (سیاه و سفید)، چاپ شده بود که در محکم‎ترشدن ارتباط خواننده‎ کم‌سن و سال کتاب، با داستان و حال و هوای آن نقش تعیین‌کننده‎ای داشت، چراکه تجسمی عینی از شخصیت‎ها، فضا و مکان را نیز دراختیارش می‎گذاشت تا در طول داستان، آنها را بدین شمایل در ذهن مجسم کند. پس از سال‌ها که از انتشار این کتاب‌های بهیادماندنی گذشته و البته مجموعه‌هایی از تاریخ ادبیات کودکان هم در آنها وجود دارد، نشر نو تاکنون ۲۰ جلد از آنها را منتشر کرده و جلدهای ۱۷ تا ۲۰ این مجموعه هم به‌تازگی از سوی این انتشارات منتشر شده است.

نام «کتاب‌های طلایی» را شنیده‌اید؟| نسل امروز حق دارد از آنها مطلع نباشد؟

شماری از صاحب‌نظران، زبان و لحن‌هایی را که مترجم در روایت این کتاب‌ها به‌کار برده است، از نمونه‌های درخشان و مؤثر ادبیات کودک و نوجوان تلقی کرده‌اند. کودکان و نوجوانان از راه این کتاب‌ها با بزرگ‌ترین داستان‌ها و قصه‌های ادبیات جهان آشنا می‌شوند و به جهانی قدم می‌گذارند پر از شخصیت‌ها و ماجراهای شگفت و اتفاقات حیرت‌انگیز. با سندباد بحری بادبان می‌گشایند و دریابه‌دریا می‌روند تا ناشناخته‌ها را کشف کنند، با هفت‌کوتوله هم‌قدم می‌شوند و می‌روند دیدن سپیدبرفی، با آرتورشاه و دلاوران میزگرد ملاقات می‌کنند و راه‌ و رسم قهرمانی و جوانمردی می‌آموزند، به دل اقیانوس می‌زنند و شکوه نهنگ سفید، موبی‌دیک، را نظاره می‌کنند.

نام «کتاب‌های طلایی» را شنیده‌اید؟| نسل امروز حق دارد از آنها مطلع نباشد؟

شاید این پرسش پیش بیاید آیا این کتاب‌ها برای کودک و نوجوان امروز قدیمی نیست؟ اگر بزرگ‌ترین آثار ادبی تاریخ بشر قدیمی شده باشد، این داستان‌ها هم قدیمی شده است. در واقع باید گفت این داستان‌ها زنده و تازه و تپنده‌اند، تا ادبیات و تخیل و جست‌وجوگری در روان انسان زنده است.

نام «کتاب‌های طلایی» را شنیده‌اید؟| نسل امروز حق دارد از آنها مطلع نباشد؟

تا امروز ۲۰ جلد از کتاب‌های طلایی منتشر شده است. اردک سحرآمیز، کفش بلورین، نهنگ سفید، فندق‌شکن، پشه بینی‌دراز، آرتورشاه و دلاوران میزگرد، سندباد بحری، اولیس و غول یک چشم، سفرهای مارکوپولو، جزیره گنج، هایدی، شاهزاده‌های پرنده، سفیدبرفی و گل سرخ، شاهزاده و گدا، اسپارتاکوس، خیاط کوچولو، جزیره اسرارآمیز، خلیفه‌ای که لک‌لک شد، دیوید کاپرفیلد و الماس آبی.

 نشر نو به تازگی جلدهای ۱۷ تا ۲۰ این مجموعه بسیار خواندنی و خاطره‌انگیز را چاپ و هر یک از جلدها را با بهای ۴۰ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

کد خبر 798932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha