فاطمه سادات مظلومی، نویسنده و کارشناس فرهنگی در یادداشتی که در اختیار همشهری قرار داده، تجمعات اخیر در حمایت از مردم مظلوم غزه را آسیب شناسی کرده و معتقد است متولیان فرهنگی در جا انداختن مسئله فلسطین به عنوان یک موضوع بشردوستانه، بین‌المللی و بین‌الادیانی در میان اقشار مختلف ضعیف عمل کردند.

جمعیت حاضر در میدان فلسطین تهران

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: فاطمه سادات مظلومی، نویسنده و کارشناس ادبی در یادداشتی که در اختیار همشهری قرار داده، تجمعات اخیر در حمایت از مردم مظلوم غزه را آسیب شناسی کرده و معتقد است متولیان فرهنگی در جا انداختن مسئله فلسطین به عنوان یک موضوع بشردوستانه، بین‌المللی و بین‌الادیانی در میان اقشار مختلف ضعیف عمل کردند.

او در ادامه این چنین در قالب یادداشتی چنین نوشته است: 

«نیازی به داشتن سواد رسانه، تحلیل‌گری اجتماعی، مدیریت فرهنگی و صد عنوان و مقام و منصب دیگر نیست تا این ایرادات به چشم بیاید، فقط کافی است چند روز اخبار و بازنمایی‌های تجمعات اخیر را پیگیری کنید.

۱. اولین نکته تکثر، عدم هماهنگی و برنامه‌ریزی منسجم نهادهای متولی در پایتخت است. چیزی که واضح‌ترین نتیجه‌اش اجتماعات کوچک چند نفره بجای تظاهرات چند هزار نفره است. شاهد مثال فردای روز حمله به بیمارستان المعمدانی در غزه! از صبح تا غروب هر نهاد و تشکل و هیات و گروهی با طراحی یک پوستر و اعلام ساعت مدنظرش به خیابان آمده، از میدان فلسطین بگیر تا میدان انقلاب و چهارراه ولیعصر. یا تجمع مادران و کودکان که یک گروه می‌روند مقابل سفارتخانه سوئیس (حافظ منافع آمریکا)، یک گروه میدان محسنی، یک گروه مقابل دفتر سازمان ملل متحد و... 

۲. نگاه شیعی-ایرانی حاکم بر بسیاری از این تجمعات بجای نگاه بین‌المللی. در روزهایی که احتیاج به این اتحاد بیش از پیش احساس می‌شود و در حالیکه کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی در حال ترند کردن شعارها، موسیقی‌ها و هشتگ‌های بین‌المللی هستند، عده‌ای همچنان علاقه‌مندند شعارهای ایرانیزه و بعضا شیعه‌محور سر بدهند بدون آنکه به اهمیت برد جهانی این حمایت‌ها توجه کنند.

۳. در دوران رخداد فجایع اخیر اسرائیل در نوار غزه، شدت خسارات و جراحات آنقدر زیاد است که قلب هر انسان باشرفی را به درد می‌آورد. اما چرا در بازنمایی این تجمعات بیشتر شاهد حضور قشر خاصی از مردم هستیم!؟

الف: یکی از دلایل اصلی آن می‌تواند عدم اطلاع‌رسانی درست از وقایع پیش آمده در پلتفرم‌های فراگیر باشد. کما اینکه محدود کردن اپلیکیشن‌های ارتباطی و اجتماعی بین‌المللی، مخاطب ایرانی را از فضای عمومی بین‌المللی دور کرده و باعث دودستگی شده. عده‌ای در داخل اپلیکیشن‌های ایرانی جهان خود را دارند و عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی خارجی، گویی اساسا در ایران زندگی نمی‌کنند!

ب: دلیل دیگر می‌تواند نحوه برنامه‌ریزی اجرایی این تجمعات باشد. بجای آنکه از فرصت پیش آمده جهت ایجاد همدلی ملی استفاده کنیم، استفاده از چهره‌های خاص متعلق به قشر خاصی از مردم برای خواندن سرودها و روضه‌ها و دعاها و منبرهای مخصوص به تفکرات با جهت‌گیری‌های خاص باعث می‌شود عده‌ای این تجمعات را متعلق به جریان‌های خاص سیاسی بدانند و از حضور در آن‌ها اجتناب کنند. حال می‌توان با پخش سرودهای حماسی و دراماتیک بین‌المللی، پخش فیلم‌های مستند وقایع، سر دادن شعارهای پرشور ظلم‌ستیزانه و... محفلی برای گردآمدن آزادی خواهان و ظلم‌ستیزان جریان‌های مختلف کشور شوند.

۴. ضعف نهادها، دستگاه‌ها، و متولیان فرهنگی در طول سال‌های پیش از این در جا انداختن مساله فلسطین به عنوان یک مسئله‌ بشردوستانه، بین‌المللی و بین‌الادیانی در میان اقشار مختلف و تقلیل دادن اهمیت آن به راهپیمایی روز قدس باعث شده اساسا عده‌ای نه از فجایع و تاریخ فلسطین اطلاعی دارند نه از علت اهمیت داشتن این موضوع برای مسلمانان.

امید است با اندکی برنامه‌ریزی و درک عرصه‌ بین‌المللی زین پس شاهد اتفاقات بهتری در تجمعات مردمی باشیم.

۱۴۰۲/۷/۲۸، فاطمه سادات مظلومی»

کد خبر 799540

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • araz IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    1 0
    شما ۱۴ماه از ۱۲ماه سال مسئله فلسطین رو دنبال میکنین اونوقت میگین هنوز جا ننداختیم?