این روزها تعدادی از اسامی سریال های تلویزیونی در حاشیه هر نشست و جلسه ای از سوی مدیران سیما نام برده می شود؛ سریال هایی که برخی از آنها مشخص نیست در چه مرحله ای از تولید قرار دارند.

نون خ

همشهری آنلاین: زمانی که پیمان جبلی، سکان رسانه ملی را در دست گرفت؛ با توجه به تغییر و تحولات وقفه ای در تولید سریال های تلویزیونی اتفاق افتاد؛ وقفه ای که آن زمان عنوان شد به دلیل ارزیابی دوباره سریال هایی است که در مرحله نگارش و مراحل تولید قرار داشتند. از همان زمان نام برخی از سریال ها در فهرست تولیدات سیما وجود داشت و بعدها که گروه های فیلم و سریال هر شبکه حذف شد؛ سیما فیلم مسئول تولید و پخش سریال ها شد.
در این ماه ها علاوه بر ادامه و کلید خوردن دو سریال ویژه- الف (سلمان فارسی) داوود میرباقری و (حضرت موسی) ابراهیم حاتمی کیا؛ مابقی سریال ها نیز در انتظار تامین بودجه و ادامه کارهایشان بودند.
در دو فصل سال جاری که گذشت برخی از این سریال ها روی آنتن رفت اما بر خلاف آن چه تصور می شد کمترین مخاطب را از آن خود کرد. با این حال تلویزیون تلاش می کند که با تولید سریال های باکیفیت و حضور بازیگران شناخته شده بتواند به افزایش بینندگان خود کمک کند.
کیفیت پایین برخی از سریال ها محل نقد، بسیاری از منتقدان و همچنین بینندگان تلویزیون شده است، تا آنجا که مدیران سیما تصمیم گرفتن با آوردن مرکز سیمرغ رسانه ملی به نوعی به تولید محصولات متعدد و متنوع بپردازند که البته با گذشت یک سال هنوز این مرکز خروجی نداشته و تنها خبرش تولید سریال «چرخ گردون» است، سریال طنزی که برخی از بازیگران سریال های طنز دهه ۸۰ در آن حضور دارند. در این گزارش مروری بر پرونده سریال های در دست تولید سیما داریم.

* «سلمان فارسی» داوود میرباقری بعد از گذشت دو ماه هنوز تصویربرداری اش شروع نشده و به نظر می رسد سازندگان هنوز تصویربرداری فصل ایران را آغاز نکرده اند.
* سریال «غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده است؛ کارگردانی که چندی پیش «سوران» را روانه آنتن کرد که برخلاف گمانه زنی ها؛ این سریال نتوانست مخاطبش را جذب کند. این کارگردان سریال غریبه را بر اساس زندگی یک نخبه داروساز می سازد.
* دو سریال «فراری» به کارگردانی امیر داسارگر که اقتباسی از زندگی شهید صدرزاده است و از این سریال هنوز خبری نیامده و سریال «رخنه» به کارگردان علی غفاری درباره هوا فضاست. این سریال در حال فیلمبرداری است. قصه این سریال یک درام معمایی با محوریت هوافضا است که بازیگران مختلفی در آن بازی می‌کنند و مهدی شفیعی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.
* از دیگر سریال های سازمان می توان به «مهیار عیار» اشاره کرد؛ این سریال را سیدجمال سیدحاتمی کارگردانی می کند و به نظر می رسد از جمله سریال هایی است که تا پایان امسال؛ ساختش تمام شده تا به نوروز و رمضان ۱۴۰۳ برسد. از دیگر سریال های تاریخی می توان به «سنجرخان» محمدحسین لطیفی اشاره کرد که با وجود خبر اتمام فیلمبرداری؛ هنوز خبری از پخش آن نیست.
*«مسیر اصلی» به کارگردانی محمدرضا خردمندان از دیگر سریال هایی است که موضوعش به یکی از شخصیت های علمی کشور باز می گردد. جواد افشار از دیگر کارگردانان تلویزیون هم سریال «ناریا» را با موضوع نخبگان ایرانی می سازد. فیلمنامه «ناریا» به نویسندگی حمید رسول‌پور و سمیه تاجیک در ۵۰ قسمت به نگارش درآمده است و افشار لوکیشن های مختلفی را برای تصویربرداری این سریال در نظر گرفته با توجه به شروع کار هنوز مشخص نیست که این سریال در کدام مرحله از تولید قرار گرفته است. فریبا متخصص، کمند امیرسلیمانی افسانه چهره‌آزاد، نسیم ادبی و امیریل ارجمند از بازیگران این سریال هستند.
* یکی از کارگردانان تقریبا پر کار دو سال اخیر سیما، مسعود ده نمکی است که قرار است این بار با موضوع مرگ آگاهی به تلویزیون بیاید. این کارگردان سریال «رستگاری» را برای پخش آماده می کند. مجموعه تلویزیونی ۳۰ قسمتی «رستگاری» به نویسندگی حسن وارسته در مرکز سیمافیلم تهیه شده، قرار بود این سریال به رمضان سال جاری برسد که این امر محقق نشد. از دیگر سریال هایی که تولیدش کلید خورده؛ «بیست کویید» از تولیدات شبکه دو است که مدتی پیش در مشهد کلید خورده و فیلمبرداری آن همچنان ادامه دارد. این سریال ۳۰ قسمتی با محوریت وقایع و اتفاقات دوران کرونا، داوطلب شدن عده‌ای از مردم را برای کمک به کادر درمان به تصویر می‌کشد...
* حسین تبریزی هم «سوجان» را برای تلویزیون آماده می کند. این مجموعه تلویزیونی را حسین تبریزی کارگردانی می‌کند و در ۶۰ قسمت به آنتن تلویزیون خواهد رسید. این سریال در پنج فصل و تقریبا ۳۰۰ قسمت ساخته می‌شود. عنوان شده که بیش از ۸۰درصدد کار پیش رفته و باید دید سیما این سریال را چه زمان روی آنتن می فرستد.
*«نون.خ» سریال نوروزی سیما به حساب می آید. سریال تلویزیونی که در فصل های گذشته توانسته برگ برنده سیما باشد. حالا سعید آقاخانی، کارگردان و مهدی فرجی چند لوکیشن جنوبی را هم برای تولید سریال در نظر گرفته اند.
* دو سریال دیگری که می توان به آن اشاره کرد؛ «هشت پا» احمد معظمی و «رویان» داوود بیدل است. سریال هایی که به ترتیب درباره پلیش و دیگری درباره پیشرفت های پزشکی است. قصه هایی که معمولا سازمان برای تولید از آن استفاده می کند. «رویان» همانطور که از نامش مشخص است درباره این پژوهشگاه است و ماه گذشته فیلمنامه آن آماده و در مرحله پیش تولید قرار گرفته بود.
علاوه بر این سریال ها، نام چند سریال دیگر نیز در فهرست نام های مدیران سازمان قرار دارد از جمله آن می توان به «طوبی» سعید سهیلی، «ترور» تقیانی پور و «تانک خورها» پرویز شیخ طادی اشاره کرد. البته سریال هایی مانند «طلاق» ابوالقاسم طالبی هم با وجود تولید هنوز خبری از پایان کارش نیست.

کد خبر 806363
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • محمد IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    6 5
    همون سریال نسازید بهتر هست،اینقدر تلویزیون به یک گروه خاص اختصاص داده شده تو این چند سال که کمتر از دو درصد مخاطب داره،شرکت های تجاری در حال حاظر تبلیغات به یک کانال مجازی با ده هزار عضو بدن بیشتر دیده میشن تا تلویزیون اوج هنرنمایی صدا و سیما ساخت خودمونی با مجری گری مهران رجبی هست آدم وقتی چنین محتوا رو میبینه بجا حالش خوب بشه افسردگی میگیره تنها راه نجات صدا و سیما ساخت چند سریال لول بالا وتحریف و تخریب نکردن از تاریخ باستانی ایران هست که می‌تونه مخاطب رو دوباره از سمت فضای مجازی و ماهواره به سمت تلویزیون جذب کنه در حال حاظر اکثر مردم فقط فوتبال و والیبال از تلویزیون نگاه میکنن اونم اگر تیمها کانالهای اینترنتی واسه پخش بزنن دیگه کلا نبود صدا و سیما سود آور تر میشه
  • ساحل IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    4 3
    سلام تورو خدا این سریال نون خ رو تموم کنید چیه آخه مگه زندگی اینجوریه که همه باهم زن و مرد میفتن راه تو این خونه واون خونه تو کوچه وخیابون آقای آقا خانی سریالهای زیباتری میساختن چرا الان اینجوری شده فیلماشون ممنون ازتون