جمعیت خیریه بنیسی‌ها اقدمات خیرخواهانه بسیاری از جمله حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان محروم و خانواده‌های نیازمند را در کارنامه دارد. این جمعیت خیریه با همدلی اهالی روستای بنیس که چند دهه پیش برای سکونت به تهران مهاجرت کردند تاسیس شد. آنها این یادگاری پرخیر و برکت را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده‌اند.

خیریه

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: ساختمان چهارطبقه جمعیت خیریه بنیسی‌ها در پیچ‌شمیران برای بنیسی‌های مقیم پایتخت و نیز خانوارهای نیازمندی که زیرپوشش این جمعیت قرار گرفته‌اند، خانه امید، محلی برای رفع دلتنگی‌ها و همدلی و همراهی به وقت برگزاری مراسم مختلف است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

سخن از اقدامات خیریه بنیسی‌های مقیم پایتخت که می‌شود، نام حاج «جعفر طیار» یکی از آن نام‌هایی است که پیش از دیگران به خاطر بنیسی‌ها می‌آید. حاج «میرابوالحسن سید سالکی»، مسئول سابق این جمعیت خیریه، می‌گوید: «مرحوم حاج جعفر طیار از آن بنیسی‌های نیکوکار و فعال انجمن بود که در خاطر همه بنیسی‌ها زنده است. او مغازه‌ای در محدوده میدان امام حسین(ع) داشت و به شغل شکسته‌بندی مشغول بود. حاج جعفر شکسته‌بند ماهری بود؛ از آن شکسته‌بندها که مراجعه‌کنندگان بسیار داشت اما ریالی از درآمد شکسته‌بندی را خرج خود و زندگی‌اش نمی‌کرد. حاج جعفر در ازای شکسته‌بندی نرخ ثابتی برای مراجعان تعیین نکرده بود. یک صندوق کوچک جلوی مغازه گذاشته بود و به مراجعه‌کنندگان می‌گفت هر چقدر که دل‌شان می‌خواهد در آن صندوق بیندازند. هر وقت صندوق پر می‌شد، پول‌ها را به خیریه می‌آورد تا صرف اقدامات خیرخواهانه شود.»

سید سالکی ادامه می‌دهد: «حاج جعفر فرزندی نداشت و اموال خود را نیز به خیریه بخشید تا صرف کمک به افراد نیازمند شود. اکنون درآمد حاصل از اجاره مغازه‌های او در راه خیر هزینه می‌شود.»

جمعیت خیریه بنیسی‌ها سال‌هاست که با نیت خیر بنیسی‌ها و چهره‌های ماندگاری چون حاج جعفر طیار منشاء اقدامات خیرخواهانه بسیار است. مراسم عروسی و ختم‌های بنیسی‌ها در این ساختمان برگزار می‌شود و صندوق قرض‌الحسنه این جمعیت نیز به اعضای خود که همگی از اهالی بنیس هستند وام‌های بدون سود اعطا می‌کند. این صندوق قرض‌الحسنه شعبه‌ای هم در روستای بنیس دارد تا از این طریق مشکلات مردم بنیس نیز برطرف شود.

سید سالکی درباره دیگر فعالیت‌های خیریه این جمعیت می‌گوید: «جمعیت خیریه بنیسی‌ها علاوه بر ستادی برای تهیه جهیزیه و صندوق قرض‌الحسنه، ستادی برای کشف استعدادها و حمایت از دانش‌آموزان بااستعداد در حوزه ورزش دارد. همچنین در حوزه حمایت تحصیلی هم کلاس‌های فوق برنامه به صورت رایگان و جشن تقدیر از دانش‌آموزان و دانشجویان برتر پیش‌بینی شده که با استقبال خوب دانش‌آموزان روبرو می‌شود.»

حاج جعفر طیار، خیر معروف بنیسی‌ها که بود؟

کد خبر 812908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha