مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

آزمایشگاه مکانی است که در آن کارهای علمی انجام می‌دهند و متخصصان به نتایج دقیقی در زمینه‌های مختلف مانند پزشکی، شیمی و فیزیک می‌رسند.

image-20231209231803-1.jpeg

یکی از این آزمایشگاه‌ها، آزمایشگاه پزشکی است که متخصصان در آن آزمایش‌هایی روی سلول‌ها، خون و هورمون‌های موجودات زنده انجام می‌دهند. برای انجام این آزمایش‌ها به خرید لوازم آزمایشگاهی مختلفی نیاز است، بنابراین در این مطلب لیست تجهیزات آزمایشگاهی را بررسی و معرفی می‌کنیم، همراه ما بمانید.

انواع آزمایشگاه‌ها

تکنسین‌های آزمایشگاهی در آزمایشگاه پزشکی که آزمایشگاه بالینی یا آزمایشگاه پاتولوژی نامیده می‌شود، آزمایش‌های مختلفی را انجام می‌دهند. این آزمایشگاه‌ها به شناسایی علت بیماری‌های مختلف و تغییرات ایجاد شده در بدن فرد بیمار کمک می‌کنند. متخصصان در این آزمایشگاه‌ها، خون و سایر مایعات بدن مانند ادرار را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا نوع بیماری را تشخیص ‌دهند.

انواع مختلفی از آزمایشگاه های پزشکی وجود دارد که هر کدام وظیفه خاصی را دارند. در این بخش دو نمونه از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

1. آزمایشگاه خون‌شناسی

یکی از انواع آزمایشگاه پزشکی، آزمایشگاه هماتولوژی نام دارد که هدف آن بررسی نمونه‌های مختلف خون است. به‌طور کلی کاربرد این آزمایشگاه برای تشخیص بیماری‌های خونی مانند آنمی (کم‌خونی)، اختلالات RBC، اختلالات لکوسیت و سیستم انعقادی است.

لیست تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه خون‌شناسی

  • آنالیزور هماتولوژی: کسانی که در آزمایشگاه کار می‌کنند از دستگاه‌هایی به اسم آنالیزور هماتولوژی برای تعیین کمیت دقیق سلول‌های خونی استفاده می‌کنند. این دستگاه بسیار پیچیده و خودکار است که با استفاده از رنگ‌های فلورسنت و فرکانس رادیویی تعداد دقیق سلول‌های خون را می‌شمارد. بیشترین کاربرد این دستگاه در تشخیص بیماری سرطان خون و اختلالات خونریزی است.

  • آنالایزور گاز خون: این دستگاه برای اندازه‌گیری PH و فشار جزئی اکسیژن و دی اکسید کربن است. آنالایزور گاز خون، غلظت بی کربنات را در خون ارزیابی می‌کند و نتایج را در عرض چند دقیقه نشان می‌دهد.

  • هموگلوبینومتر: در لیست تجهیزات آزمایشگاهی، هموگلوبینومتر قرار دارد که متخصصان از آن برای تخمین هموگلوبین خون استفاده می‌کنند. این دستگاه قابل حمل است و 100 میلی‌متر از خون را بررسی می‌کند.

2. آزمایشگاه IVF

یکی ‌دیگر از انواع آزمایشگاه، IVF نام دارد. در این آزمایشگاه زوجینی که نتوانسته‌اند بعد از یک سال بارور شوند، با استفاده از لقاح مصنوعی بارور می‌شوند.

لیست تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه IVF

اگر قصد خرید لوازم آزمایشگاهی برای آزمایشگاه ivf دارید، باید موارد زیر را حتما تهیه کنید:

  • پیپت پاستور: در لیست تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه IVF، پیپت پاستور قرار دارد که نام دیگر آن قطره چکان است. از این وسیله برای انتقال مقدار کمی از مایعات استفاده می‌شود. جنس آن از شیشه یا پلاستیک است و یک درپوش دارد. در اصل پیپت پاستور برای کشت و تکثیر میکروارگانیسم‌ها کاربرد دارد. با استفاده از این وسیله می‌توان میکروارگانیسم‌ها را در آزمایشگاه پرورش داد تا آن‌ها را بررسی کرد.

  • فوکال یا لوله‌های سانتریفیوژ: لوله‌های سانتریفیوژ لوله‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی هستند که از آن‌ها برای ذخیره‌ کردن نمونه مایعات با حجم ‌متفاوت استفاده می‌کنند. بیشتر لوله‌های سانتریفیوژ کف مخروطی شکل دارند که به جمع‌آوری قسمت سنگین نمونه در حال سانتریفیوژ کمک می‌کند.

لیست تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه IVF شامل دستگاه‌ها و ابزارهای دیگری مانند سانتریفیوژ، میکرواینجکشن، میکرومانیپولاتور، انکوباتور، میکروسکوپ و... می‌شود. همچنین سرنگ، ظروف 60 میلی‌متری، سطل برای نیتروژن و... سایر این تجهیزات هستند.

معرفی لیست تجهیزات آزمایشگاهی

لیست تجهیزات آزمایشگاهی رایج در تمامی آزمایشگاه‌ها

آزمایشگاه‌های دارویی و علمی - تحقیقاتی، روزانه چندین آزمایش شیمیایی و بیولوژیکی را انجام می‌دهند. برای رسیدن به نتایج دقیق، آزمایشگاه‌ها تجهیزات موثر و پیچیده‌ای دارند. امروزه صدها برند تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی در بازار وجود دارند که ابزارهای آزمایشگاهی معتبری را برای کاربردهای علمی ارائه می‌دهند.

در بخش بعد بدون در نظر گرفتن اقلام مصرفی آزمایشگاه، لیست تجهیزات آزمایشگاهی که در اکثر آزمایشگاه‌ها وجود دارند، را معرفی می‌کنیم. شما میتوانید برای خرید هریک از اقلام مصرفی مثل خرید سرسمپلر و یا هریک از مواردی که در ادامه معرفی میشوند، به شرکت لیان آزمای بهار مراجعه کنید.

1. میکروسکوپ‌ها

میکروسکوپ‌ها یکی از رایج‌ترین ایزار آزمایشگاهی هستند که در یک آزمایشگاه علمی می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. متخصصان مربوطه از آن‌ها برای دیدن اجسام بسیار کوچک استفاده می‌کنند. این ابزارها با بزرگ‌ کردن تصویر کمک می‌کنند متخصصان بتوانند اجسام را با دقت بیشتری بررسی کنند.

2. لوله‌های آزمایش

از دیگر لوازم رایج در آزمایشگاه‌ها لوله‌های آزمایش است. آن‌ها معمولا لوله‌های استوانه‌ای هستند که از شیشه با یک دهانه مدور در یک طرف و یک ته گرد در طرف دیگر ساخته شده‌اند. لوله‌های آزمایش برای نگهداری یا مخلوط ‌کردن مقدار کمی از مواد شیمیایی جامد یا مایع برای آزمایش‌ها و سنجش‌های کیفی استفاده می‌شوند.

3. اتوکلاو

در لیست تجهیزات آزمایشگاهی اتوکلاو قرار داد. از این وسیله برای استریل‌کردن نمونه‌ها و ابزار آزمایشگاهی مانند لوله‌های پلاستیکی، ظروف شیشه‌ای و ابزار جراحی در یک آزمایشگاه تحقیقاتی استفاده می‌شود. این دستگاه به کمک دما، فشار و بخار زیاد دستگاه‌ها یا مواد موردنظر را پاکسازی می‌کند و معمولا دمای بخار آن حدود 121 درجه سانتی‌گراد است.

4. شمارنده سلول

متخصصان از دستگاه شمارنده سلول برای محاسبه تعداد سلول‌ها و ارزیابی نوع سلول در نمونه‌های خون یا ادرار استفاده می‌کنند. در این محفظه نمونه حرکت می‌کند و این دستگاه با استفاده از حسگرهای امپدانس نوری یا الکتریکی تعداد سلول‌های در حال حرکت را می‌شمارد.

5. دیسپنسر

در لیست تجهیزات آزمایشگاهی ، کاربرد دیسپنسر برای توزیع مقدار دقیق مواد شیمیایی به ظروف دیگر است. ریختن مواد شیمیایی و اندازه‌گیری‌های نادرست باعث بروز حوادث مرگبار در آزمایشگاه خواهند شد. در نتیجه معمولا برای جلوگیری از این خطرات از دیسپنسر استفاده می‌کنند. این وسیله یک محفظه اتوماتیک است که برای آزاد کردن مقدار مشخصی از مواد کاربرد دارد. این محفظه حدود 1 تا 100 میلی‌متر مواد را در خود نگه می‌دارد.

6. سانتریفیوژ

در بین لیست تجهیزات آزمایشگاهی، سانتریفیوژ از مهم‌ترین تجهیزات است؛ دستگاهی که بر اساس چگالی سیالات، گاز یا مایع را جدا می‌کند.

این دستگاه عمل جداسازی را به وسیله چرخاندن ظرف حاوی مواد با سرعت بالا انجام می‌دهد و در بیشتر آزمایشگاه‌های دانشگاهی، بالینی و تحقیقاتی دیده می‌شود. سانتریفیوژ انواع مختلف دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دستگاه سانتریفیوژ با زاویه ثابت، افقی و اولترا اشاره کرد.

7. سمپلر

در آزمایشگاه با استفاده از سمپلر مقدار کمی از مایعات با محدوده حجمی 1 تا 1000 میکرولیتر را بررسی می‌کنند. علاوه‌بر ‌این، اگر متخصصان مربوطه بخواهند مقدار دقیق مایع را از ظرفی به ظرف دیگر انتقال دهند، از این ابزار آزمایشگاهی استفاده می‌کنند. قیمت سمپلر با توجه به نوع و کاربرد آن متفاوت است.

8. رولر میکسر

از دیگر تجهیزات آزمایشگاهی رول میکسر است که برای همگن‌ کردن خون کاربرد دارد. اگر کسانی که در آزمایشگاه کار می‌کنند بخواهند گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها را بشمارند، از این وسیله استفاده می‌کنند. این وسیله آزمایشگاهی چند رول دارد که خون در آن‌ها به شکل اوربیتالی حرکت می‌کنند و از لخته‌شدن خون جلوگیری می‌کند.

معرفی لیست تجهیزات آزمایشگاهی

سخن نهایی

آزمایشگاه‌ها در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند که هر کدام وظیفه خاصی را انجام می‌دهند. برای مثال، یکی از آزمایشگاه‌ها روی خون کار می‌کند، اما دیگری به زوجین کمک می‌کند تا بارور شوند. علاوه‌بر ‌این، بعضی از آن‌ها تجهیزات خاص خود را دارند، اما بیشتر وسایل حاضر در لیست تجهیزات آزمایشگاهی، در همه آزمایشگاه یکسان هستند که از جمله آن‌ها می‌توان میکروسکوپ، سانتریفیوژ، ظرف و کاپ را نام برد. شما میتوانید برای دریافت مشاوره خرید تجهیزات آزمایشگاهی با کارشناسان لیان آزما در ارتباط باشید.

کد خبر 814554

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha